يکشنبه 23 ارديبهشت 1403-2:8 شمسی /5/12/2024 2:08:31 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:8295
  • زمان انتشار:چهارشنبه 7 اسفند 1398-11:58
درباره 301

ایران خودرو با وجود آنکه پژو را به دلیل تحریم های آمریکا از دست داده و دو طرف رسما مشارکتی با یکدیگر ندارند، مدل 301 این شرکت را در پروسه تولید انبوه قرار داده و حتی پلت فرم آن را نیز در اختیار گرفته است. مشخص نیست پژویی ها با این اقدام ایران خودرو مخالف اند یا هماهنگی لازم میان دو طرف برای تولید و توسعه مدل 301 شکل گرفته است.
پژویی که ایرانی شد

با وجود خروج پژو از ایران به دلیل تحریم، ایران خودرو مدل 301 این شرکت را ضمن آنکه به مرحله تولید انبوه نزدیک کرده، پلت فرم آن را نیز به نوعی در اختیار گرفته است.

پژو اولین خودروسازی بود که پس از توافق هسته ای و برجام، به ایران بازگشت و قراردادی جدید را با ایران خودرو به امضا رساند تا فصلی نو در روابط و مشارکت دو طرف شکل بگیرد. در قرارداد موردنظر، تولید سه محصول جدید در ایران خودرو لحاظ شد که اولی پژو 2008 نام داشت و دو خودرو دیگر نیز 301 و 208. پژو قصد داشت تا سال 2022 میلادی تیراژ این سه محصول را در ایران به 200 هزار دستگاه برساند، اما تحریم اجازه تحقق این هدف را نداد. در این بین، تولید پژو 2008 پس از آنکه ایران خودرو در سال 96 حدود 16 هزار دستگاه از آن را پیش فروش کرد، آغاز و بنا بود در ادامه، تولید مدل 301 نیز شروع شود. با خروج آمریکا از توافق هسته ای و برجام در اردیبهشت 97 و پس از آن،تحریم خودروسازی ایران، پژو همان طور که در آمدن پیشقدم شد، در رفتن هم عجله کرد تا با جرایم مادی و معنوی آمریکایی ها روبرو نشود.

ازآنجاکه فاصله ای سه ماهه بین نقض برجام و تحریم وجود داشت، ایران خودرو قطعات موردنیاز برای تولید همه 2008 هایی که پیش فروش کرده بود را وارد و ذخیره کرد تا تولید آن ادامه یابد. با رفتن پژو هرچند به نظر می رسید محصولات بعدی این شرکت به مرحله تولید نرسند، با این حال بعدها مشخص شد ایران خودرو برنامه داخلی سازی مدل 301 را در دستور کار قرار داده است. نقل است که مسوولان پژو به  ایران خودرویی ها اعلام کرده اند حق تولید پژو 301 را ندارند، چون این شرکت از ایران رفته و اجازه نمی دهد برندش بدون مجوز به تولید برسد. آنها حتی تهدید کرده بودند که در صورت تولید پژو 301، علیه ایران خودرو اقدام حقوقی انجام خواهند داد. با این حال اما ایران خودرویی ها وقعی به هشدار پژو نگذاشته و در مراسمی رسما اعلام کردند مدل 301 را داخلی سازی و در آینده به مرحله تولید انبوه خواهند رساند. حالا نیز آن طور که یک منبع آگاه به خودرونامه می گوید، ایران خودرو عملا پلت فرم 301 را برای خود فرض کرده و قصد دارد مدل های مختلفی را روی آن طراحی و به اصطلاح سوار کند. بنابر شنیده ها، ایران خودرویی ها می خواهند محصولی کراس اوور نیز روی پلت فرم پژو 301 که به اصطلاح k132 نامیده می شود و اواخر هفته گذشته یکی از مدل های آن در معرض دید رییس جمهوری قرار گرفت، طراحی کنند.

جزئیاتی از اینکه آیا پژو واکنشی به این اقدام ایران خودرو نشان داده یا نه، منتشر نشده، اما به نظر می رسد ماجرا از دو حالت بیشتر خارج نیست. یا پژو همچنان مخالف تولید مدل 301 در ایران و طبعا طراحی مدل های جدید روی پلت فرم آن توسط ایران خودرو است و یا هماهنگی لازم میان دو شرکت وجود دارد. اگر فرض نخست درست باشد، ممکن است به تبعات حقوقی علیه ایران خودرو منجر شود، حال آنکه صحت فرض دوم، نشانه ای است برای بازگشت پژو به ایران در آینده و وقتی تحریم ها لغو شد.

          


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین