دوشنبه 31 ارديبهشت 1403-8:43 شمسی /5/20/2024 8:43:33 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:64542
  • زمان انتشار:پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403-8:3
تولید خودرو در فروردین ۲۴درصد کاهش یافت

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای برنامه این وزارتخانه در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری در جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس اعلام کرد که تولید خودرو در سال جاری رکورد یک‌میلیون و ۷۰۰هزار خودرو را جهت جبران کسری نیاز بازار خواهد زد.
عقبگرد تولید

بر این اساس، بررسی صورت‌های مالی ارائه‌شده از سوی خودروسازان بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) به کدال نشان می‌دهد در ماه نخست امسال ۴۲‌هزار و ۴۵۱دستگاه خودروی سواری تولید و در مقابل ۳۸‌هزار و ۱۵دستگاه فروخته شده است. این در حالی است که فروردین‌ماه پارسال در مجموع ۵۵‌هزار و ۴۶۳دستگاه تولید و ۳۱‌هزار و ۳۶۱دستگاه خودرو فروخته شده بود. بنابراین اگرچه تولید خودرو ۲۴‌درصد کاهش یافته اما در مقابل فروش خودرو ۱۸‌درصد افزایش یافته است.
به نظر می‌رسد از نظر فنی عمده افت تولید در فروردین‌ماه امسال مربوط به کاهش تولید گروه پژو و خانواده‌X۲۰۰ می‌شود.
از نظر علل کارشناسی هم فریز یک‌ساله قیمت خودرو می‌تواند عمده دلیل افت تولید خودرو در نخستین ماه سال جاری باشد. همچنین با توجه به اینکه فروردین‌ماه معمولا نیمی از ماه تعطیل است این موضوع هم می‌تواند عامل دیگری در افت تولید باشد.

جزئیات تولید و فروش خودرو
ایران‌خودرو در ماه نخست سال‌۱۴۰۳ توانسته ۱۰هزار و ۸۰۵دستگاه از خانواده پژو تولید کند که از این میزان ۷‌هزار و ۵۱۱دستگاه را فروخته است. این در حالی است که در فروردین‌ماه پارسال ۱۷‌هزار و ۹۸۸خودرو در گروه پژو تولید شده بود که از این میزان هم ۸‌هزار و ۴۵۶دستگاه به فروش رفته بود. بنابراین در فروردین‌ماه امسال در گروه پژو بالغ بر ۷هزار دستگاه کمتر تولید و به‌تبع آن بالغ بر یک‌هزار دستگاه کمتر فروخته شده است.
نکته قابل‌توجه آنکه در فروردین‌ماه امسال ۳هزار و ۲۹۴دستگاه از گروه پژو در پارکینگ‌های ایران‌خودرو مانده است.
ایران‌خودرو در فروردین‌ماه امسال ۳‌هزار و ۲۳۷دستگاه از گروه سورن تولید کرده که از این میزان ۳‌هزار و ۷۰۹دستگاه به فروش رفته است. این شاخص‌ها در فروردین‌ماه پارسال به ترتیب یک‌هزار و ۴۸۰دستگاه و ۸۵۹دستگاه بود. بنابراین تولید و فروش خودروهای گروه سورن نسبت به پارسال افزایش یافته است که به نظر می‌رسد ایران‌خودرو با کاهش ظرفیت تولید گروه پژو، نسبت به رشد تولیدات گروه سورن اقدام کرده است.در ماه نخست امسال ۴‌هزار و ۷۸۸دستگاه خودروی دنا تولید شده که از این میزان ۴‌هزار و ۶۸۳دستگاه فروخته شده است. در فروردین‌ماه پارسال ۵‌هزار و ۳۸۹دستگاه دنا تولید و ۳‌هزار و ۸۰۸دستگاه به فروش رسیده بود. بنابراین اگرچه تولید دنا در فروردین‌ماه کاهش یافته اما فروش این خودرو افزایش یافته است.
از خودروی رانا نیز در فروردین‌ماه امسال ۹۶۰دستگاه تولید شده که از این میزان ۹۳۹دستگاه به فروش رفته است. تولید رانا در فروردین پارسال صفر بود.
فروردین امسال ۲‌هزار و ۳۷۶دستگاه تارا تولید شده که از این میزان ۲‌هزار و ۳۱۶دستگاه فروخته شده است. فروردین پارسال ۲هزار و ۵۴۷دستگاه تولید و یک‌هزار و ۶۱۷دستگاه به فروش رفته است.
در فروردین‌ماه امسال ۶دستگاه هایما تولید شده اما در مقابل ۱۰۰دستگاه فروخته شده است که به نظر می‌رسد خودروهای مانده در پارکینگ تحویل متقاضیان شده است. در فروردین پارسال یک‌هزار و ۱۴دستگاه هایما تولید شده بود.
در بخش سایر محصولات یک‌هزار و ۱۴۳دستگاه تولید شده اما ۴‌هزار و ۲۹۴دستگاه به فروش رفته است. این شاخص‌ها در فروردین‌ماه پارسال به ترتیب ۳۶۱دستگاه و ۳۵۵دستگاه بود.
در مجموع در فروردین‌ماه ۲۳‌هزار‌و‌۳۱۵ انواع خودرو در ایران‌خودرو تولید و در مقابل ۲۳‌هزار و ۵۵۲دستگاه به فروش رفته است. این در حالی است که فروردین پارسال ۲۸‌هزار و ۷۷۹دستگاه خودرو تولید و ۱۵‌هزار و ۸۰دستگاه فروخته شده بود. بر این اساس، تولید خودرو در ایران‌خودرو ۱۹درصد با کاهش مواجه شده است.
بررسی صورت مالی ارائه‌شده از سوی گروه خودروسازی سایپا به کدال در فروردین‌ماه امسال نشان می‌دهد که ۱۰هزار و ۸۷۳دستگاه از خانواده X۲۰۰ (تیبا، کوئیک، ساینا) تولید شده و در مقابل ۹‌هزار و ۵۰۷دستگاه به فروش رسیده است. فروردین پارسال ۱۶هزار و ۱۲۰دستگاه از این گروه تولید شده و ۸‌هزار و ۹۱۷دستگاه فروخته شده بود. بنابراین بالغ بر ۵‌هزار و ۲۰۰دستگاه کمتر تولید شده است.
در ماه نخست امسال ۳‌هزار و ۳۳۱دستگاه شاهین تولید شده و یک‌هزار و ۹۵۴دستگاه به فروش رفته است. در فروردین پارسال ۲‌هزار و ۹۰۱دستگاه شاهین تولید و ۲‌هزار و ۲۱دستگاه فروخته شده بود.
فروردین‌ماه امسال ۳‌هزار و ۵۲۴دستگاه وانت‌۱۵۱ تولید و ۳هزار و ۶۳دستگاه فروخته شده است. فروردین‌ماه پارسال از این خودرو ۳‌هزار و ۹دستگاه تولید و ۲‌هزار و ۲۸۱دستگاه فروخته شده بود.
در بخش سایر محصولات هم تولید صفر اما ۵۹دستگاه به فروش رفته است.
در مجموع سایپا در فروردین‌ماه امسال (بدون در نظر گرفتن تولید وانت‌۱۵۱) ۱۴‌هزار و ۲۶۳دستگاه انواع خودرو تولید و در مقابل (بدون در نظر گرفتن فروش وانت‌۱۵۱)‌ ۱۱‌هزار و ۵۲۰دستگاه فروخته شده است. سایپا در فروردین‌ماه پارسال ۱۹‌هزار و ۲۱دستگاه تولید و ۱۰‌هزار و ۹۳۸دستگاه خودرو فروخته بود. بنابراین در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۴‌هزار و ۷۵۸دستگاه کمتر تولید شده که عمدتا مربوط به خانواده ‌X۲۰۰ می‌شود. بر این اساس، تولید خودرو در سایپا ۲۶‌درصد با کاهش مواجه شده است.
بررسی صورت مالی گروه خودروسازی پارس‌خودرو (زیرمجموعه سایپا) در فروردین‌ماه امسال ۴‌هزار و ۸۷۱دستگاه از گروه‌Q۲۰۰ تولید کرده و در مقابل ۲‌هزار و ۹۴۳دستگاه فروخته است. فروردین پارسال ۴‌هزار و ۴۲۴دستگاه از این گروه تولید و ۲‌هزار و ۱۰۴دستگاه به فروش رفته بود.
از خودروی جدید سهند نیز تنها ۲دستگاه در فروردین‌ماه امسال تولید شده است.
تولید کوئیک معمولی دنده‌ای هم در فروردین امسال در پارس‌خودرو صفر بوده در حالی که فروردین پارسال از این خودرو ۳‌هزار و ۲۳۹دستگاه تولید و فروخته شده بود.
در مجموع در ماه نخست امسال پارس‌خودرو ۴‌هزار و ۸۷۳دستگاه خودرو تولید و در مقابل ۲‌هزار و ۹۴۳دستگاه فروخته است. پارس‌خودرو در فروردین پارسال ۷‌هزار و ۶۶۳دستگاه خودرو تولید و ۵‌هزار و ۳۴۳دستگاه فروخته بود. بنابراین در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۲‌هزار و ۷۹۰دستگاه کمتر تولید شده است که عمدتا مربوط به توقف تولید کوئیک معمولی دنده‌ای می‌شود. بر این اساس تولید خودرو در پارس‌خودرو با ۳۷‌درصد کاهش مواجه شده است.

افت قیمت ها در بازار
بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد که به دلیل اینکه مدتی است بازار ارز دچار نوسان نشده و تقریبا قیمت‌ها ثابت بوده بازار خودرو نیز به تبعیت از بازار ارز دچار نوسان خاصی نشده است.
در همین رابطه اسد کرمی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران درباره آخرین وضعیت قیمت خودرو در بازار با بیان اینکه بازار خودرو همچنان راکد است، گفت: طبق روال چندماه اخیر بازار خودرو در رکود کامل به‌سر می‌برد و معاملات بسیار اندکی در بازار انجام می‌شود.رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تصریح کرد: قیمت خودرو در هفته‌های گذشته دچار افزایش شد اما بلافاصله روند افزایش به کاهش قیمت تغییر یافت و این کاهش قیمت همچنان ادامه دارد اما هنوز قیمت‌ها به قبل بازنگشته است.
وی با بیان اینکه خریداری در بازار نیست، گفت: این موضوع نیز بر کاهش قیمت خودرو تاثیرگذار است.

منبع: روزنامه جهان صنعت


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین