دوشنبه 31 ارديبهشت 1403-0:41 شمسی /5/20/2024 12:41:03 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:64532
  • زمان انتشار:چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403-8:0

طرح مالیات بر عایدی سرمایه نگرانی‌هایی را بابت معاملات خودرویی ایجاد کرده است. اینکه هر معامله‌ای مشمول مالیات می‌شود یا خیر، سوالی است پرتکرار از سوی خریداران خودرو.
تنفس سه‌ساله به واسطه‌گران بازار خودرو

هر چند «دنیای اقتصاد» هفته گذشته در گزارشی تفصیلی به مشمولان طرح عایدی بر سرمایه خودرو پرداخت، با‌این‌حال همراه با اظهار‌نظر روز گذشته سخنگوی سازمان امور مالیاتی در این زمینه، باز هم نکاتی یادآور می‌شود.

در طرح مالیات بر عایدی سرمایه که اخیرا ایرادات آن از سوی مجلس برطرف شده، مشمولان و کسانی که معاف از پرداخت مالیات خودرو هستند مشخص شده است. مطابق با این طرح که هنوز تبدیل به قانون نشده، نگهداری خودرو کمتر از یک سال ۳۰درصد مالیات بر عایدی را در بر خواهد داشت؛ یعنی قبل از یک سال، اگر خودروی خریداری‌شده به فروش برسد فروشندگان باید ۳۰درصد مبلغ مابه‌التفاوت آن را مالیات بپردازند؛ اما اگر خودرو بیشتر از سه سال تحت مالکیت باشد، دیگر مالیاتی به آن تعلق نخواهد گرفت.
در اصل می‌توان گفت که اگر شخصی خودرویی بخرد و دو ماه بعد اقدام به فروش آن کند و دوباره یک خودروی دیگر بخرد و در چند ماه بعد آن را با قیمت بالاتری بفروشد، باید نسبت به مابه‌ازای مبلغ حاصل‌شده از خرید و فروش مالیات بپردازد. بنابراین اگر مدت نگهداری خودرو کمتر از یک سال باشد، نرخ مالیات بر سود انتقال آن ۳۰درصد، بین یک تا دو سال ۲۰درصد و بیش از دو سال ۱۰درصد است. همان‌طور که عنوان شد معافیت‌های مالیاتی نیز در این زمینه مد‌نظر قرار گرفته است،

به‌طوری‌که بر اساس طرح مذکور انتقال خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی، متعلق به فرد غیرتجاری بالای هجده سال در صورتی‌که دوره تملک آن بیش از یک سال باشد و شخص مورد‌نظر، مالک تمام یا بخشی از خودروی سواری دارای شماره انتظامی شخص دیگری نباشد، شامل پرداخت مالیات نمی‌شود.

همچنین عایدی سرمایه حاصل از انتقال خودروی سواری دارای شماره انتظامی شخصی متعلق به سرپرست خانوار، در صورتی‌که دوره تملک آن بیش از یک سال باشد و این شخص فقط یک خودروی شخصی دیگر داشته باشد، مشمول مالیات نمی‌شود. درباره سرپرست خانوار، شرط دوره تملک بیش از یک سال، می‌تواند در هر پنج سال، یک‌بار رعایت نشود. همچنین خودرویی که به ارث می‌رسد، شامل پرداخت مالیات نمی‌شود.

بدین ترتیب فروش تنها خودروی سواری با مالکیت بیشتر از یک سال، یک خودروی مازاد برای سرپرست خانوار، تعویض تنها خودروی فرد در کمتر از ۶ ماه و خودروی ارثی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف است. در این بین مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی، دیروز خبر خوبی به واسطه‌گران بازار خودرو داد و از سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه آن هم بعد از تصویب قانون خبر داد.

وی در این زمینه بیان کرده که اگر کسی ۱۰۰ دستگاه خودرو بخرد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود مگر زمانی که بخواهد آنها را بفروشد و سودی کرده باشد. موحدی گفت: در این طرح کسانی که برای خود، همسر و فرزندانشان خودرو خریداری می‌کنند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهند شد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده که بعد از تصویب قانون شروع می‌شود؛ بر این اساس تا سه سال، مالکان اموال مشمول قانون، می‌توانند آنچه را دارند بفروشند بدون اینکه مالیاتی به سود آنها تعلق بگیرد.
منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین