پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403-19:42 شمسی /5/9/2024 7:42:43 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63438
  • زمان انتشار:شنبه 8 ارديبهشت 1403-12:2
احمد موسوی، کارشناس بازار خودرو

صنعت خودرو ایران زمانی مایه افتخار دولت‌های مختلف بود و همواره مسئولان از آن به‌عنوان نشانه استقلال کشورمان یاد می‌کردند.
ترکیه از خودروسازان ایرانی جلو زده است

اگرچه هنوز خودروسازی ایران پس از صنعت نفت، بزرگ‌ترین صنعت کشور به حساب می‌آید و درحال‌حاضر از نظر تولید شانزدهمین خودروساز جهان هستیم اما از دوران اوج خود فاصله زیادی گرفته است که کارشناسان و صاحبنظران دلایل آن را علاوه‌بر تحریم‌ها سوءمدیریت، خصولتی‌سازی و نسپردن امور به دست مردم در امر تولید می‌دانند.

تا دو دهه قبل کمتر فردی در ایران گمان می‌کرد صنعت خودرو کشور که تنها خودروساز خاورمیانه به حساب می‌آید و همواره بین ۲۰ خودروساز برتر جهان از نظر آمار تولید قرار می‌گرفت پس از کمتر از ۲۰‌سال نه تنها جایگاه خود را در خاورمیانه از دست بدهد بلکه توان پاسخگویی به نیاز داخلی را نداشته باشد و مردم برای تامین خودرو مجبور به قرار گرفتن در صف‌های انتظار شوند و به بسیاری هرگز خودرو نرسد.

امروز شرایط در منطقه به سرعت درحال تغییر است به نحوی که عربستان سودای ورود به خودروسازی را در سر می‌پرواند، ترکیه جای ایران را گرفته و بدین‌ترتیب شرایط هر روز برای ما در صنعت خودرو سخت‌تر می‌شود و صاحبنظران از زیان انباشته کارخانجات بزرگ کشور و ورشکستگی آنان می‌گویند.

نگاهی به صنعت خودرو ترکیه در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد این کشور باتوجه به عدم تحریم‌های بین‌المللی توانسته است در کنار عملکرد خوب مدیریتی، اکثر خودروسازهای برتر جهان را تشویق به سرمایه‌گذاری در کشور خود کند و درکنار خط تولید شرکت‌های بزرگ دنیا ازجمله تویوتا، فورد، هیوندای، بنز، رنو و فیات اولین و تنها خودروساز ملی خود با نام توگ را با هدف نشان دادن پیشروی در حوزه فناوری در صنعت خودرو به جهان معرفی کند آن هم در شرایطی که تنها در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو به این کشور وارد شده است.

امروز صنعت خودرو ترکیه به همت اقدامات صورت گرفته و نبود تحریم‌ها با وجود میزان بالای واردات خودرو به این کشور به صنعتی صادرات‌محور تبدیل شده و بیش‌از دو سوم تولیدات داخلی خود را صادر می‌کند.

هرچند از نظر آماری در سال ۲۰۲۳ ایران موفق شده است رتبه شانزدهم جهان را در تولید خودرو رابه ‌دست آورد اما با این حال رتبه اول در منطقه در دست ترکیه است که از نظر تولید نیز در جایگاه بهتری نسبت‌به ایران قرار دارد هرچند سال‌ها بعد از ایران وارد صنعت خودرو شده است.

منبع: دنیای خودرو


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین