يکشنبه 23 ارديبهشت 1403-7:12 شمسی /5/12/2024 7:12:43 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:6
  • زمان انتشار:شنبه 19 تير 1395-2:54
به منظور خروج بازار خودرو از رکود صورت می‌گیرد

پیش‌بینی کارشناسان صنعت خودرو نشان می‌دهد که خودروسازان کشور امسال نخواهند توانست رشدی در تولید خود به وجود آورند و حتی امکان دارد در بخش‌هایی از سال با رشد منفی نیز مواجه شوند.
تغییر استراتژی در فروش خودرو
خودرونامه: صنایع خودروسازی کشور پس از آنکه در سال 93 یکی از دو نقش‌آفرین اصلی بالا رفتن رشد اقتصادی بود، در سال 94 با توجه به کاهش شدید تقاضا نقشی خنثی را در تولید ناخالص داخلی ایفا خواهند کرد. پیش‌بینی کارشناسان صنعت خودرو نشان می‌دهد که خودروسازان کشور امسال نخواهند توانست رشدی در تولید خود به وجود آورند و حتی امکان دارد در بخش‌هایی از سال با رشد منفی نیز مواجه شوند.

 

اگر تا دو سال پیش خودروسازان به دلیل وجود محدودیت‌های بین‌المللی قادر نبودند به اندازه تقاضای موجود، خودرو وارد بازار کنند، امروز به دلیل کاهش تقاضا مجبورند تا از تعداد تولید خود بکاهند و به فکر تغییراتی در روش فروش خودرو بیفتند.

 

بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی مراکز استراتژیک دو خودروساز بزرگ کشور، حداکثر تقاضا برای سال 95 نزدیک به یک میلیون دستگاه تخمین زده شده است که اگر دولت تسهیلات لازم را برای خروج خودروهای فرسوده ارائه دهد برای حدود 200 هزار دستگاه نیز تقاضای جدید به وجود می‌آید. با این احتساب حداکثر تقاضا برای خودروهای سواری صفر کیلومتر یک میلیون دستگاه خواهد بود.

 

در شرایطی که بازارهای صادراتی ایران نظیر سوریه و عراق  در ناآرامی‌های منطقه‌ای به سر می‌برد، تنها امید خودروسازان به ایجاد رونق در بازار داخلی است تا بتواند هر آنچه را که تولید می کنند به فروش برسانند. از این رو آنها برای ایجاد رغبت در میان مشتریان و تحریک تقاضا چند راه پیش روی خود دارند.

 

نخست آنکه با ارایه تسهیلاتی کم بهره شرایط اقساطی را به راه اندازند و بتوانند اقشار کم درآمد را برای خرید خودرو مجاب کنند. این روش در دستور کار خودروسازان قرار گرفته و بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با نظام پولی کشور، خودروسازان شرایط جدید فروش قسطی خود را به زودی اعلام خواهند کرد. در این میان ایران خودرو و سایپا طرح فروش عید سعید فطر عملی کردند تا از این طریق بتواند بخش از محصولات خود را به روش قسطی به فروش برسانند.

 

راه بعدی آن است که با توجه به نقدینگی سرگردان 900 هزار میلیارد تومانی در کشور تدابیری را بیاندیشد تا بتواند بخشی از آن را جذب خود کند. خودروسازان می‌توانند با ارائه سودهای بالا مردم را تشویق به نوعی سپرده‌گذاری نزد خود کنند و با جمع‌آوری نقدینگی آنان تعهدات کوتاه مدت و میان مدت را برای خود به وجود آورند. نظیر چنین طرحی را سایپا سال گذشته در دستور کار خود قرار داد به طوری که به مشتری پیشنهاد می‌دهد تا 19 میلیون تومان به این شرکت بپردازد و سال آینده پراید تحویل بگیرد. به ازای 12 ماه خواب پول خود نیز ماهانه 28 درصد سود (معادل 450 هزار تومان) دریافت کند.

 

یک حساب سرانگشتی (بدون در نظر گرفتن تورم) نشان می‌دهد فردی که حاضر شده 19 میلیون نزد سایپا بگذارد در سال جاری برای پرایدی را که تحویل می‌گیرد نهایتا 13 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کرده است.

 

ظاهرا بناست که ایران خودرو نیز با چنین روش فروشی بتواند بخشی از مشتریان را به سمت خود بکشاند و بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را به دست آورد.

 

این موضوع نشان می‌دهد که برای خودروسازان این صرفه وجود دارد که پول را از مردم تهیه کنند و سود 28 درصدی بپردازند چون ممکن است هزینه تامین پول در بازار پولی کشور برایشان بالای 30 درصد تمام شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین