جمعه 21 ارديبهشت 1403-18:18 شمسی /5/10/2024 6:18:21 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:51643
  • زمان انتشار:چهارشنبه 30 فروردين 1402-0:54
محمدعلی تیموری از تولید خودروهای ایرانی در روسیه خبر داد

با اعلام محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا، مذاکراتی انجام شده تا این شرکت برخی از محصولات خود را در خطوط خودروسازی روسیه تولید کند. 
سایپا مستاجر روس ها

به گزارش خودرونامه، ایران و روسیه طی ماه های گذشته مذاکراتی بر سر همکاری مشترک خودرویی با یکدیگر داشته اند و حتی صحبت از تامین بخشی از قطعات موردنیاز روس ها از قطعه سازان ایرانی و همچنین صادرات خودروهایی مانند تارا و شاهین به بازار این کشور مطرح شده است.

حالا نیز آن طور که مدیرعامل سایپا عنوان کرده، قرار است برخی از محصولات این شرکت در خطوط تولید خودروسازی روسیه مونتاژ شوند. صنعت خودروی روسیه پس از حمله نظامی 14 ماه پیش این کشور به اوکراین، با تحریم هایی سنگین از سوی کشورهای مختلف مواجه شد. تا پیش از آن، بسیاری از خودروسازان دنیا از جمله رنو، پژو، تویوتا و فولکس واگن در صنعت و بازار خودروی روسیه حضور داشتند. با آغاز تحریم ها اما خودروسازان خارجی رفته رفته از روسیه خارج شدند تا ضمن افت سنگین تولید خودرو در این کشور، بخش عظیمی از ظرفیت خطوط تولید خودروسازی اش خالی بماند.

با توجه به ارتباط سیاسی نزدیک ایران و روسیه با یکدیگر، مذاکراتی بین دو کشور برای همکاری در بخش های مختلف مرتبط با حوزه خودرو شکل گرفت. ابتدا قرار شد برخی خودروهای ایرانی راهی بازار روسیه شوند و پس از آن نیز صحبت هایی مبنی بر ارسال قطعات از ایران به خودروسازی این کشور به میان آمد.

حالا نیز ان طور که مدیرعامل سایپا گفته، قرار است همکاری خودرویی ایران و روسیه تا سطح مونتاژ محصولات ایرانی در خطوط تولید خودروسازی این کشور نیز پیش برود. این البته در حالی است که خودروسازان ایرانی برای نفوذ در صنعت و بازار خودروی روسیه با رقیب سرسختی به نام چین مواجه هستند. چینی ها درست مانند زمانی که خودروسازی ایران تحریم شد و توانستند در صنعت و بازار خودروی کشور نفوذ کنند، از مدت ها پیش حضور پر رنگ در روسیه را نیز با توجه به تحریم های سنگین غرب علیه روس ها کلید زده اند. 

باید منتظر ماند و دید آیا حالا که سایپا قرار است مستاجر روس ها شود، از پس رقابت با چینی ها در این کشور بر خواهد آمد؟ 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین