يکشنبه 23 ارديبهشت 1403-15:12 شمسی /5/12/2024 3:12:48 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:35572
  • زمان انتشار:چهارشنبه 4 خرداد 1401-17:14

اولین دوره از فروش خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت در حالی برگزار و مهلت ثبت نام در آن، سه شنبه به پایان رسید که طبق اعلام مسوولان این وزارتخانه، چهار میلیون تقاضا در سامانه موردنظر ثبت شده است.
شانس برنده شدن در بخت آزمایی خودرو چقدر است؟

خودرونامه، بهنام موذن: طبق گفته مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، ۳۸ مدل خودروی مختلف از پنج خودروساز کشور در این دوره از فروش ارائه شد و بیش از چهار میلیون نفر اقدام به ثبت نام کردند.

ثبت عدد چهار میلیونی در سامانه فروش خودرو اما در حالی است که در مقایسه با گذشته، تقاضا افتی سنگین را به خود می بیند. از طرفی، با توجه به رشد تعداد خودروهای عرضه شده، شانس برنده شدن بسیار بیشتر شده است، به خصوص برای مادران دارای دو فرزند و بیشتر.

تقریبا یک ماه پیش بود که وزارت صمت دستور توقف فروش هفتگی خودروسازان بزرگ و همچنین فروش شرکت های بخش خصوصی را صادر کرد. این وزارتخانه اعلام کرد فروش تمامی خودروسازان حتی شرکت های بخش خصوصی، در یک سامانه یکپارچه انجام خواهد شد. سه شنبه هفته گذشته سرانجام سامانه موردنظر آغاز به کار کرد و ثبت نام ها آغاز شد و تا یک هفته ادامه پیدا کرد. حالا طبق اعلام مسوولان صمت، بیش از 4 میلیون نفر در طرح های فروش خودروسازان شرکت کرده اند و قرار است نهم خرداد قرعه کشی انجام و برندگان مشخص شوند.

هرچند صمتی ها اعلام نکرده اند چه تعداد خودرو در نخستین طرح فروش از طریق سامانه یکپارچه، عرضه شده، با این حال اگر اظهارات معاون حمل و نقل این وزارتخانه را ملاک قرار دهیم، تعداد خودروهای عرضه شده در مقایسه با طرح های قبلی فروش، رشد زیادی داشته است. منوچهر منطقی چندی پیش اعلام کرد در هر دوره از فروش، 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو عرضه خواهد شد. با فرض اینکه 200 هزار دستگاه خودرو در طرح فروش موردنظر عرضه شده باشد، شانس کلی برنده شدن در این بخت آزمایی، یک به 20 خواهد بود. همچنین در صورت عرضه 300 هزار خودرو، شانس کلی برنده شدن، تقریبا یک به 14 است. این در حالی است که در طرح های فروش قبلی با توجه به تعداد بسیار بیشتر ثبت نام کنندگان و همچنین عرضه محدود، شانس برنده شدن بسیار کمتر بود، مثلا یک به 1200، اما حالا به شدت این شانس بالا رفته است.

این البته در حالی است که شانس برنده شدن در طرح فروش موردنظر، برای مادران دارای دو فرزند یا بیشتر، بسیار بالا رفته، زیرا نصف ظرفیت فروش به آنها اختصاص دارد. با در نظر گرفتن این موضوع و با فرض اینکه سهمیه عادی فروش بین 100 تا 150 هزار دستگاه باشد، شانس برنده شدن متقاضیان عادی بسیار کمتر از مادران خواهد بود.

قرار است قرعه کشی این طرح فروش نهم خرداد برگزار شود و آن زمان احتمالا اعلام خواهد شد که هر یک از خودروسازان چه تعداد محصول عرضه کرده اند.  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین