جمعه 21 ارديبهشت 1403-19:1 شمسی /5/10/2024 7:01:58 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25348
  • زمان انتشار:دوشنبه 25 مرداد 1400-21:34
وزیر پیشنهادی صمت برنامه های خودرویی اش را تشریح کرد

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در حالی برنامه های خود را برای صنعت خودرو تشریح کرده که به نظر می رسد مشارکت های خارجی چندان سهمی در این برنامه ریزی ندارد.
خودروسازی منزوی

به گزارش خبرنگار خودرونامه، نامه های رضا فاطمی امین در دو بخش کوتاه مدت و میان مدت تدوین و در آنها، مواردی مانند افزایش تولید، بهبود کیفیت، صادرات، کاهش خودروهای ناقص، طراحی و تولید محصولات جدید و البته خروج دولت از خودروسازی لحاظ شده است. این در حالی است که وی در برنامه های خود به طور مستقیم روی مشارکت های خارجی تمرکز نکرده و مشخص نیست آیا کلا اعتقادی به این موضوع ندارد یا اینکه بنا را بر عدم لغو تحریم ها گذاشته است.

خودروسازی ایران در حال حاضر تحریم است و خارجی ها حضوری حداقلی در این صنعت دارند. در واقع صنعت خودرو ایران به نوعی منزوی شده و ارتباطش با خارج بسیار محدود و در مواردی حتی قطع است. این موضوع سبب شده خودروسازان و قطعه سازان از فناوری و تکنولوژی روز دنیا عقب بمانند، ضمن آنکه تولید و کیفیت هم افت کرده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خودروسازی ایران برای توسعه و پیشرفت چاره ای جز ازسرگیری ارتباط با دنیا ندارد، با این حال تا وقتی تحریم هست، امکان وصل شدن به خودروسازان جهان نیست. هرچند با تداوم تحریم، خودروسازی ایران همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد و تعطیل نمی شود، اما به نوعی درجا خواهد زد و بسیار بعید است بتواند رضایت شهروندان را در حوزه های مختلف اعم از تولید و کیفیت و خدمات پس از فروش جلب کند. برنامه های فاطمی امین برای خودروسازی نیز هرچند روی کاغذ امیدوارکننده هستد، اما به نظر می رسد بدون مشارکت های خارجی و در حالت انزوا، بسیاری از آنها امکان اجرا نخواهند داشت. همکاری خارجی برای خودروسازی ایران بسیار اهمیت دارد و هرچقدر هم که خودروسازان و وزیر پیشنهادی صمت در ظاهر از بی نیازی به آن بگویند، اما این واقعیت قابل انکار نیست.

بدون تردید در صورت لغو تحریم ها و ازسرگیری ارتباط با دنیا، صنعت خودرو بسیار منتفع خواهد شد و فاطمی امین (به فرض اخذ رای اعتماد از مجلس) نیز فرصتی طلایی را برای اجرای برنامه های خود خواهد داشت. البته مشخص نیست که دلیل بی توجهی به مشارکت های خارجی در برنامه های فاطمی امین، بی اعتقادی وی به این مسئله است یا وجود تحریم علت آن است. اگر وی کلا اعتقادی به همکاری با خارجی ها نداشته باشد، شرایط برای خودروسازی کشور سخت خواهد شد و مشتریان خودرو از فرصت طلایی لغو تحریم بی نصیب خواهند ماند.   

برچسب ها:

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین