يکشنبه 23 ارديبهشت 1403-3:54 شمسی /5/12/2024 3:54:12 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24635
  • زمان انتشار:سه شنبه 11 خرداد 1400-9:20
پای مجوز و قطعه در میان است

خودرونامه: اولین گزارش مربوط به کیفیت خودروهای داخلی طی سال جاری، باز هم دو غایب سرشناس داشت: تارا و شاهین. 
دلیل غیبت تارا و شاهین در گزارش کیفی

این دو خودرو که سال گذشته رونمایی و تولیدشان آغاز شد، با وجود پیش فروش، هنوز توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد ارزیابی کیفی قرار نگرفته‌اند و این موضوع، شائبه‌هایی را درباره سطح کیفی آنها به وجود آورده است.

رسم این است که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (نهاد ارزیابی کننده سطح کیفی خودروها) هر ماه کیفیت خودروهای تولید داخل را مورد بررسی قرار می‌دهد و سطح کیفی آنها را مطابق با نمرات منفی‌شان در بخش‌های مختلف، تعیین می‌کند.

ازآنجاکه ایران خودرو و سایپا از سال گذشته تولید تارا و شاهین را آغاز کرده‌اند، انتظار می‌رفت سطح کیفی آنها در گزارش‌های اخیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، منعکس شود، با این حال نه در گزارش اسفند این اتفاق رخ داد و نه فروردین. حالا این پرسش برای افکار عمومی ایجاد شده که چرا تارا و شاهین با آن همه تبلیغات از سوی ایران خودرو و سایپا، همچنان در گزارش‌های کیفی غایب هستند. برخی معتقدند این دو نوبرانه خودروسازی کشور از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار نیستند، از همین رو خودروسازان میلی به ارزیابی کیفی آنها توسط نهادهای بیرونی ندارند.

این در حالی است که گفته می‌شود دلیل عدم حضور تارا و شاهین در گزارش‌های کیفی، تست نشدن آنها ناشی از برخی مشکلات تولید و بروکراسی دریافت مجوزها است. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به خودرونامه گفت: شاهین و تارا به دلیل مشکلاتی که در بخش تولید و کسب مجوزها دارند، هنوز توسط نهادهای کیفی مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند. وی با بیان اینکه شاهین درگیر کسب مجوز شماره گذاری از سازمان محیط زیست است، افزود: احتمالاً تا پایان این هفته سازمان محیط زیست مجوز شماره گذاری این خودرو را صادر خواهد کرد.

این منبع آگاه تاکید کرد: شماره گذاری شاهین از ابتدای امسال متوقف شده، زیرا این خودرو نتوانسته استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کند. با این حال گویا شاهین اخیراً توانسته استاندارد موردنظر را به دست بیاورد، بنابراین قائدتا دیگر نباید مشکلی بابت شماره گذاری داشته باشد. به گفته او، سایپا در سال گذشته شاهین را در آزمایشگاه‌های داخلی خود تست کرد و با همین تست‌ها توانست بالغ بر ۳۰۰ دستگاه از این خودرو را شماره گذاری کند؛ با این حال سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدای امسال صدور مجوز شماره گذاری شاهین را منوط به اخذ تأییدیه استاندارد آلایندگی یورو ۵ از آزمایشگاه مورد تأیید این سازمان که متعلق به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است، دانست.
وی اما در مورد تارا با بیان اینکه این خودرو با مشکل تأمین برخی قطعات مواجه است، گفت: تارا هنوز به مرحله تولید کامل و تجاری نرسیده، بنابراین ایران خودرو نتوانسته آن را بابت ارزیابی فنی در اختیار نهادهای کیفی قرار بدهد. این منبع آگاه تاکید کرد: وقتی خودرویی به لحاظ تولید کامل نباشد، امکان انجام تست‌های فنی و کیفی روی آن وجود ندارد، بنابراین تارا نیز تا وقتی مشکلات تأمین قطعه‌اش برطرف نشود و به مرحله تولید کامل نرسد، امکان ارزیابی کیفی آن نیست.

وی در عین حال تاکید کرد: به احتمال فراوان مشکل تارا نیز به زودی حل خواهد شد تا در کنار شاهین، به جمع خودروهایی که هر ماه مورد ارزیابی کیفی قرار می‌گیرند، اضافه شود. اظهارات این منبع آگاه اما در شرایطی است که هم ایران خودرو تارا را پیش فروش کرده و هم سایپا شاهین را. بنابراین اگر پیش بینی‌ها مبنی بر حل مشکلات این دو خودرو در آینده نزدیک، درست از آب در نیاید، ممکن است روند تحویل آنها به ثبت نام کنندگان مختل شود.
در نهایت اینکه نکته دیگر در مورد تارا و شاهین ارزیابی کیفی آنها (از دید مشتریان) سه ماه پس از عرضه به بازار است. خودروهای جدید معمولاً سه ماه پس از پیمایش توسط مشتریان، از منظر رضایتمندی عمومی مورد سنجش قرار می‌گیرند و تارا و شاهین نیز از این قائده مستثنی نیستند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین