يکشنبه 23 ارديبهشت 1403-18:54 شمسی /5/12/2024 6:54:54 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24202
  • زمان انتشار:جمعه 29 اسفند 1399-0:36

خودرونامه: شروع سال ۹۹ برای خودروسازان توام با محدودیت‌های کرونایی بود. در آن دوران، کرونا تازه داشت اوج می‌گرفت و دولت نیز محدودیت‌هایی را در نظر گرفته بود، با این حال اصرار بر این بود که تولید تعطیل نباشد. 
آغاز کرونایی خودروسازی

در نهایت نیز با وجود همه هشدارها بابت شیوع ویروس کرونا در خودروسازی به خصوص در خطوط تولید، شرکت‌های خودروساز با یکی دو هفته تأخیر کار خود را آغاز کردند تا فروردین ماه عملاً از دست برود. خودروسازان تصاویری را منتشر کردند که حکایت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص تب سنجی و استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی داشت. با این حال کرونا از صنعت خودرو نیز قربانی گرفت و چندین نفر از پرسنل خودروسازی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.
تعبیر کابوس خودروسازان
خودرونامه: در اردیبهشت ۹۹ اتفاقی که خودروسازان از آن می‌ترسیدند رخ داد: بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری. این شورا که ۲۰ ماه قبل‌تر از پروسه تعیین قیمت خودروهای داخلی کنار گذاشته شده بود، بار دیگر بازگشت و افسار قیمت را به دست گرفت تا باز هم سایه سنگین قیمت گذاری دستوری بر سر صنعت خودرو بیفتد. بازگشت شورای رقابت البته با تغییر روش‌های فروش توام شد، چه آنکه وزارت صمت با لغو فروش فوری و جایگزینی فروش فوق العاده، سیستم قرعه کشی را برای تعیین برندگان فروش خودروسازان اعمال کرد. در اردیبهشت ماه اولین دوره از فروش فوق العاده خودرو برگزار و بیش از پنج میلیون نفر در آن شرکت کردند و برندگان نیز از طریق قرعه کشی مشخص شدند. تا به امروز خودروسازان بالغ بر ۲۰ مرحله قرعه کشی را برای فروش فوق العاده و پیش فروش‌های خود برگزار کرده‌اند.
خودروهایی که رفتند
خودرونامه: سال ۹۹ هرچند پایان عمر برخی خودروهای مونتاژی و داخلی بود، اما تولد محصولاتی جدید نیز در تقویم آن ثبت شد. مرور آمار تولید خودروسازان نشان می‌دهد آنها در این سال با بیشتر محصولات مونتاژی‌شان خداحافظی کردند، زیرا تحریم اجازه تأمین قطعات آنها را نمی‌داد. از جمله این خودروها می‌توان به دانگ فنگ ایران خودرو، تندر-۹۰ (متعلق به ایران خودرو و پارس خودرو)، پژو ۲۰۰۸ (ایران خودرو) و سراتو (سایپا) اشاره کرد. البته ایران خودرو چند ماه پیش اعلام کرد مونتاژ هایما نیز در این شرکت به پایان رسیده، با این حال نام این محصول همچنان در آمار تولید این شرکت به چشم می‌آید. در عوض خودروهای رفته اما ایران خودرویی‌ها تولید تارا را آغاز کردند و شاهین نیز در سایپا متولد شد. در بخش خصوصی نیز بودند خودروهایی که مونتاژشان طی سال جاری متوقف شد، هرچند خصوصی‌ها هم یکی دو محصول جدید را جایگزین کردند.

چهره سال: پراید
وقتی گاو سایپا مرد
با خودرونامه: چهره خودرویی امسال را به پراید اختصاص دادیم، گاو شیرده سایپا که تابستان سال جاری پس از سه دهه تولید، عمرش پایان یافت. پراید از اوایل دهه ۶۰ به ایران آمد و در آن دوران خودرویی به اصطلاح لوکس محسوب می‌شد. تولید این میهمان کره‌ای را سایپا به عهده گرفت و هرچند نزدیک به یک دهه زیر سایه پیکان ایران خودرو بود، اما در نهایت توانست به سلطان بازار خودرو کشور تبدیل شود. پراید اوایل حضور در ایران از کیفیت مناسبی برخوردار بود، اما رفته رفته رو به افول رفت و با رشد تیراژ و فروش، نقش اول سوانح و تصادفات جاده‌ای را بر عهده گرفت. در این حدوداً ۳۰ سال، بارها قرار شد تولید پراید متوقف شود، با این حال این اتفاق در کارنامه کاری میرجواد سلیمانی مدیرعامل فعلی سایپا ثبت شد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین