دوشنبه 24 ارديبهشت 1403-2:43 شمسی /5/13/2024 2:43:27 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24150
  • زمان انتشار:شنبه 23 اسفند 1399-8:34

خودرونامه: جدیدترین آمار ارائه شده به بورس توسط خودروسازان، نشان می‌دهد فروش ۱۱ ماه امسال آنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش پیدا کرده است. همچنین باز هم مانند ماه‌های قبل، میزان فروش خودروسازان کمتر از تولید آنها در ۱۱ ماه امسال بوده است.
تکرار کم‌فروشی خودروسازان


بنابر آمار منتشره، در مجموع حدود ۷۴۵ هزار دستگاه انواع محصول توسط سه خودروساز بزرگ کشور در ۱۱ ماه امسال به فروش رفته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. فروش ۷۴۵ هزار دستگاهی اما در شرایطی است که خودروسازان در ۱۱ ماه سال جاری بیش از ۸۱۶ هزار دستگاه محصول را به تولید رسانده‌اند. بنابراین میزان فروش بالغ بر ۶۰ هزار دستگاه کمتر از تولید بوده است. کم فروشی خودروسازان به احتمال فراوان با موضوع خودروهای ناقص و البته دپوی عمدی خودروها در ارتباط است. به دلیل مشکلات تأمین قطعه، برخی از محصولات خودروسازان به صورت ناقص به پارکینگ می‌روند و تا وقتی تکمیل نشوند، امکان فروش نخواهند داشت. از سوی دیگر، خودروسازان گاهی به هوای افزایش قیمت، روی به دپوی عمدی محصولاتشان می‌آورند و این موضوع می‌تواند یکی از دلایل کمتر بودن فروش نسبت به تولید باشد.

خودرو «موتور» شد

خودرونامه: صنعت خودرو باز دیگر در حکم موتور محرک ظاهر شد و کمک کرد تا بخش صنعت کشور با رشد مواجه شود. طبق گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی کشور در بخش صنعت طی پاییز و همچنین ۹ ماهه امسال، مثبت شده است، موضوعی که به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن، بهبود روند تولید خودرو است. طبق آمار، رشد بخش صنعت طی ۹ ماه امسال هشت دهم درصد بوده و برای پاییز نیز رشد ۳.۱ درصدی به ثبت رسیده است. این در حالی است که در ۹ ماه سال گذشته میزان رشد بخش صنعت منفی ۱.۸ درصد بود و در پاییز نیز منفی نه دهم درصد. با توجه به بهبود روند تولید خودرو طی سال جاری، به نظر می‌رسد خودروسازی نقش عمده‌ای در بهبود رشد بخش صنعت داشته است. خودرو قبلاً هم سبب تحریک رشد اقتصادی شده بود و این موضوع نشان می‌دهد این صنعت با وجود همه انتقادات وارده به آن، نقش مهمی در اقتصاد کشور بازی می‌کند. به اعتقاد کارشناسان، اگر تحریم‌ها طی سال آینده لغو شوند، با افزایش تولید خودرو، اقتصاد کشور رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

شب عید سرد بازار خودرو

خودرونامه: اخبار رسیده از بازار همچنان خبر از افت تقاضا و روند کاهشی قیمت حکایت دارند. این موضوع نشان می‌دهد بازار خودرو که معمولاً شب عید داغ می‌شد و معاملات در آن رونق می‌گرفت، امسال سرد و بی روح است. به اعقاد فعالان بازار، دلیل رکود در بازار خودرو، نا اطمینانی به آینده قیمت‌ها است، به نحوی که خیلی‌ها خرید را ریسک می‌دانند و برخی نیز فروش را. از یک سو در بخش تقاضا بیم آن وجود دارد که قیمت‌ها سال آینده و در نتیجه احیای برجام و لغو تحریم، کاهش پیدا کند. از سوی دیگر در بخش عرضه نیز برخی می‌خواهند همچنان منتظر بمانند تا قیمت‌ها اوجی دوباره بگیرد و آن گاه اقدام به فروش کنند. این البته در حالی است که دلیل اصلی رکود بازار خودرو، بی میلی به خرید است و فروشنده کم و بیش وجود دارد. با توجه به سیگنال‌های مثبتی که مبنی بر احیای برجام و لغو تحریم‌ها ارسال شده، خیلی‌ها گمان برده‌اند قیمت خودرو در بازار آزاد طی سال آینده کاهش خواهد یافت، زیرا تورم انتظاری و نرخ ارز افت می‌کند.

تولید خودرو در مرز یک میلیون دستگاه

خودرونامه: بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در کشور طی ۱۱ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده، هرچند خودروسازان عملکرد متفاوتی داشته‌اند. طبق آمار، بالغ بر ۹۱۰ هزار دستگاه انواع محصول در بخش دولتی و خصوصی صنعت خودرو تا پایان بهمن امسال به تولید رسیده که نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته رشد کرده است. این در حالی است که ایران خودرویی‌ها توانسته‌اند نسبت به سال گذشته تولید خود را بالا ببرند، اما سایپایی‌ها در رشد تولید ناکام مانده‌اند. همچنین مرور آمار تولید در بخش خودروهای تجاری، حکایت از رشد ۶۷ درصدی نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته دارد که البته دلیل اصلی آن، صعود آمار تولید وانت است. به نظر می‌رسد با اضافه شدن آمار اسفند، خودروسازان کشور احتمالاً سال ۹۹ را با تیراژی حدوداً یک میلیون دستگاهی پشت سر خواهند گذاشت. طبق برنامه وزارت صمت، قرار است در سال آینده جهش تولید در خودروسازی با رشد ۵۰ درصدی اتفاق بیفتد. تحقق این هدف البته منوط به تأمین نقدینگی موردنیاز خودروسازان و همچنین تغییر شیوه نرخ گذاری خودروها است. گفته می‌شود سال آینده قیمت گذاری محصولات کم تیراژ به خودروسازان واگذار خواهد شد.

چهره هفته: رضا شیوا

حمله به بورس و رییس بورس

خودرونامه: چهره این هفته را به رضا شیوا رییس شورای رقابت اختصاص داده‌ایم، به دو دلیل. نخست اینکه وی همچنان از فرمول نرخ گذاری خودرو دفاع کرده و دوم آنکه حسابی از خجالت رییس سازمان بورس درآمده است. آن طور که شیوا اعلام کرده، شورا همچنان با فرمول فعلی خود قیمت خودروها را تعیین می‌کند و با وجود انتقاد خودروسازان، هزینه‌های سربار آنها را روی قیمت نهایی نمی‌کشد. وی همچنین در واکنش به اظهارات رییس سازمان بورس که از قرعه کشی و نرخ گذاری دستوری خودرو انتقاد کرده بود، گفته که وی بهتر است پاسخ سهامداران بورس را بدهد. شیوا این را هم گفته که در صورت عرضه خودرو در بورس کالا، باید فاتحه قیمت گذاری منصفانه را خواند. وی پیش‌تر نیز مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرده بود. این در حالی است که انتقادات زیادی نسبت به شیوه نرخ گذاری خودرو توسط شورای رقابت وجود دارد، اما شیوا زیر بار هیچکدام نمی‌رود. وی همچنان اعتقاد دارد فرمول فعلی قیمت گذاری خودرو و همچنین قرعه کشی طرح‌های فروش، بهترین روش‌ها هستند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین