به گزارش خودرونامه، سازمان استاندار سرانجام به وعده خود وفا کرد و همان طور که پیش تر اعلام کرده بود جلوی تولید خودروهای غیراستاندارد را گرفت.
بر اساس آمارهای اعلام شده، حدود 600 هزار دستگاه خودرو قابلیت پاس کردن استانداردها را ندارند که این تعداد نیمی از خودروهای تولیدی کشور را در بر میگیرد.
انجمن خودروسازان ایران اعلام کرده که ترکیب تولید سواری در سال 95 بشرح زیر بوده است:
• محصولاتی که قابلیت به روز رسانی استانداردهای جدید را دارند حدود 650 هزار دستگاه
•محصولات قدیمیکهقابلیتبروزرسانی راندارند حدود600هزاردستگاه
بررسی های این تشکل نشان می دهد اگر تیراژ تولید سالهای 98 و 99 به میزان سال 95 باشد، محصولات جدیدی که بتوانند با تیراژ 600 هزار دستگاه تولید شوند کدامند؟ و به تیراژ رساندن آنها اصلاً شدنی است ؟ چون تجربه تاریخی نشان میدهد برای تولید یک محصول جدید با ساخت داخل 40 تا50 درصد ، در تیراژ یکصد هزار دستگاه حداقل 8 سال زمان نیاز داریم.
از سویی دیگر محصولات جدید با فناوری جدید ، به ماشین آلات و تجهیزات جدید نیاز دارند.
انجمن قطعه سازان نیز گفته باید سه میلیارد یورو و 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید کند. کدام منابع مالی در دسترس است؟ دولت/ بانکها/ خودروسازان / قطعه سازان ؟
هزینه اضافی استانداردسازی هر دستگاه خودرو بین 5 تا 10 میلیون تومان است.
به نظر میرسد از سال 98 دیگرخودروی کمتر از 35 میلیون تومانی تولید نخواهد شد و میزان تقاضای 1.6 میلیونی به حدود 1 میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت.
حال سوال اینجاست که در سالهای 98 و99 چه تعداد قطعه ساز تعطیل میشوند؟ با چه تعداد کارگر بیکار؟
به 600 هزار متقاضی خودروی ناکام و ناراضی چه کسی پاسخ میدهد؟
اثرات کاهش تیراژ تولید 600 هزار دستگاهی بر روی تولید ناخالص داخلی چه مقدار است؟
آیا نیاز نیست با ایجاد کمیته بحران برای صنعت خودرو از هم اکنون برای کوتاه مدت و میان مدت این صنعت چاره اندیشی شود؟
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست