جمعه 21 ارديبهشت 1403-2:26 شمسی /5/10/2024 2:26:53 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1042
  • زمان انتشار:دوشنبه 5 مهر 1395-4:9

مدیر عامل گروه خودروسازی بهمن تغییر کرد.
تغییر دوباره در گروه بهمن/ شاهباز نیامده رفت

به گزارش خودرو‌نامه، ناصر شاهباز که چندی پیش به عنوان مدیر عامل گروه خودروسازی بهمن معرفی شد، روز گذشته به طور ناگهانی تغییر کرد.

پیگیری های خودرو‌نامه نشان می‌دهد مدیر عامل جدید نیز از سوی گروه قطعه سازی کروز به این واحد معرفی شده تا دوره گذار این شرکت از شبه دولتی به خصوصی را طی کند.

مراسم معارفه هیات مدیره و مدیرعامل جدید گروه بهمن، چهاردهم مردادماه گذشته در ستاد گروه بهمن برگزار شد و در این مراسم با حضور نخجوانی مدیرعامل سابق و اعضای هیات مدیره جدید گروه بهمن، شاهباز به عنوان مدیرعامل جدید گروه بهمن معرفی شد.

شاهباز مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه بهمن که دارای دکترای مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس است، معاون مالی و سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران، عضو هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران، عضو هیات امنای بیمارستان بانک ملی، عضو هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی و رئیس هیات مدیره شرکت داده ورزی سداد را در سابقه کاری خود دارد.

 او در سمت‌هایی چون عضو هیات مدیره شرکت خودروسازی سایپا کاشان، رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا، رئیس هیات مدیره موسسه همیاری کوثر و مدیر تأمین منابع مالی و خزانه‌داری شرکت سایپا نیز فعالیت داشته است.

گروه بهمن تا چندی پیش یکی از شرکت های وابسته به سپاه بود که سهام اکثریت آن به کروز واگذار شد. برخی از تحلیلگران معتقدند که خروج سپاه از صنعت خودرو نشانه، کاهش شدید سود و درآمد در این صنعت است که برای شرکت های شبه دولتی جذاب نیست.

پیش‌تر سعید لیلاز، کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت و گو با خودرو‌نامه اقدام سپاه در فروش گروه بهمن را هوشمندانه توصیف کرد و گفت: مدیران اقتصادی سپاه به مانند هر فعال دیگری به خوبی می دانند که صنعت خودرو ایران از نفس افتاده و ماندن در این صنعت نیاز به سرمایه گذاری بالا و تکمیل زنجیره تامین قطعات دارد و خود فعالیتی بزرگ در بخش اقتصاد به شمار می رود.

این کارشناس اقتصاد سیاسی افزود: صنعت خودرو ایران به مانند گذشته در اقتصاد پیشرو نیست و با توجه به اینکه از نفس افتاده برای مجموعه ای به مانند سپاه درآمدزا تلقی نمی شود از این رو فروش گروه بهمن اقدام پسندیده و قابل توجیهی از نظر اقتصادی بود تا این گروه به یکی از قطعه سازان مطرح کشور به فروش برسانند.

او گفت: فروش گروه بهمن به کروز سه دلیل عمده داشت. نخست اینکه این قطعه ساز که بسیار بزرگ شده، طلب بالایی از گروه بهمن داشت و طبیعتا با خرید بخشی از سهام آن هم طلب بهمن با کروز تسویه شد و هم اینکه سهامدارن اصلی آن از محل فروش این شرکت به درآمد رسیدند تا نقدینگی حاصل از آن را در جایی دیگر سرمایه گذاری کنند.

لیلاز گفت: دلیل دوم هم اینکه کروز هم با توجه به توسعه ای که یافته به این نتیجه رسیده تا به تولید خودرو روی آورد و با توجه به تامین بخشی از قطعات محصولاتی را به تولید برساند که قیمت تمام شده کمتری داشته باشند. این شرکت به مانند هر بنگه اقتصادی دیگر متوجه شده تا علاوه بر توسعه در سطح فعالیت های خود، به توسعه در عمیق این فعالیت ها، خودروسازی، روی آورد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی در ادامه اظهار داشت: سومین دلیل این است که ارزش ریال در اقتصاد ایران بالا رفته و بخش اقتصادی سپاه به خوبی می داند که با استفاده از پول حاصل از فروش بهمن می تواند اقدامات دیگری در اقتصاد انجام دهد و صنعت خودرو که دیگر سودآوری گذشته را ندارد، به بخش خصوصی بسپارد، ازاین رو می توان چنین معامله ای را برد- برد برای هر دو طرف قلمداد کرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین