اینکه از قدیم گفته اند "قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس"، مثل مناسبی برای داستان استاندارد آلایندگی یورو5 است. تا دیروز شرکت های خودروساز کشور اعلام می کردند محصولات پیش فروش شده شان برای موعد تحویل سال آینده را مجهز به استاندارد یورو5 تحویل خواهند داد و حالا از دولت می خواهند اجرای این استاندارد را به تعویق بیندازد. طبق قانون هوای پاک، استاندارد آلایندگی یورو5 قرار بود از ابتدای امسال اجرا شود، اما به درخواست خودروسازان به تعویق افتاد و به ابتدای 99 موکول شد.
حالا اما جدا از نامه ای که وزیر صنعت،معدن و تجارت به معاون اول رییس جمهوری ارسال و خواستار عقب افتادن اجرای استاندارد یورو5 شده، خودروسازان نیز در مکاتباتی جداگانه با سازمان حفاظت محیط زیست، تعویق این استاندارد را خواستار شده اند. وزیر صمت در نامه خود به معاون اول رییس جمهوری اعلام کرده که اجرای استاندارد یورو5 سبب افزایش قیمت خواهد شد و در حال حاضر نیز شرکت های خارجی با خودروسازان کشور همکاری نمی کنند. رضا رحمانی همچنین از عدم عرضه سراسری سوخت یورو5 نیز صحبت به میان آورده و آن را فاکتور دیگری برای لزوم به تاخیر انداختن این استاندارد دانسته است. وی در نامه خود به اسحاق جهانگیری خواستار تعویق اجرای استاندارد آلایندگی یورو5 تا شش ماه پس از لغو تحریم ها (که مشخص نیست این اتفاق چه رخ خواهد داد) شده است.
از آن سو آن طور که عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده، دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) مکاتباتی با این سازمان داشته و خواسته اند تا استاندارد موردنظر به تعویق بیفتد. وی البته تاکید کرده که پاسخ سازمان محیط زیست به درخواست خودروسازان منفی بوده و آنها ملزم به تولید محصولات یورو5 از سال 99 هستند.
اما با توجه نامه نگاری های انجام شده، مشخص است که خودروسازان آمادگی لازم را برای اجرای استاندارد آلایندگی یورو5 ندارند و نهایت تلاش شان را می کنند تا آن را به تعویق بیندازند. این موضوع نشان می دهد برخی رونمایی های انجام شده از محصولات یورو5، بیشتر "شو" بوده و ظاهرا خودروسازان می خواسته اند پیش فروش های با موعد تحویل سال آینده را موجه جلوه دهند. به عنوان مثال، ایران خودرو اوایل دی ماه امسال، از تولید محصولات یورو5 خبر داد و حتی مسوولان و خبرنگاران را به خطوط تولید مربوط به این استاندارد دعوت کرد. مدیرعامل ایران خودرو حتی این را هم گفت که هیچ گونه افزایش قیمتی شامل حال خودروهای مجهز به استاندارد یورو5 نخواهد شد.
حالا اما وزیر صنعت،معدن و تجارت در نامه خود به معاون اول رییس جمهوری تاکید کرده که یورو5، قیمت خودرو را بالا می برد. از آن سو طبق گفته رییس سازمان محیط زیست، خودروسازان در مکاتبه با این سازمان خواستار تعویق اجرای یورو5 شده اند. حال این پرسش پیش می آید که خودروسازان چطور از یک سو اقدام به رونمایی از محصولات یورو5 می کنند و وعده عرضه و همچنین عدم افزایش قیمت می دهند و از سوی دیگر خواستار تعویق اجرای آن می شوند؟ بالاخره باید حرف خودروسازان را که می گویند قیمت خودروها با یورو5 بالا نمی رود، باور کنیم، یا نامه وزیر صمت را که از افزایش قیمت گفته است؟ راحت تر بگوییم؛ قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست