به گزارش خودرونامه، بر اساس اطلاعات منتشرشده، شرکتهایی مانند کرمانموتور، گروه انتخاب و همچنین بابک زنجانی که بهعنوان خواستگاران احتمالی سایپا مطرح بودند، بهطور رسمی از حضور در این واگذاری کنار کشیدهاند. دلیل اصلی این انصرافها، قیمتگذاری انجامشده برای واگذاری سایپا عنوان شده که به اعتقاد متقاضیان، خارج از توان مالی آنها و بالاتر از ارزش واقعی این شرکت بوده است.
در همین حال، برخی گزارشها حاکی از آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت تمایل دارد همچنان مدیریت کلان سایپا را در اختیار داشته باشد و از این خودروساز بهعنوان ابزاری برای تنظیم بازار و ایجاد رقابت با بخش خصوصی استفاده کند؛ رویکردی که پیشتر نیز در سیاستگذاری صنعت خودرو مشاهده شده است.
در مقابل، شماری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند بهترین گزینه برای تعیین تکلیف سایپا، نه واگذاری مستقل، بلکه ادغام آن با ایرانخودرو است. به باور این گروه، تشکیل یک گروه خودروسازی بزرگ از محل ادغام سایپا و ایرانخودرو میتواند با الگوگیری از تجربههای جهانی مانند پژو–سیتروئن، رنو–نیسان و کیا–هیوندای، به افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و تقویت توان رقابتی صنعت خودرو ایران منجر شود.
با منتفی شدن واگذاری سایپا در شرایط فعلی، آینده ساختار مالکیت و مدیریت این خودروساز همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد؛ ابهامی که تا تعیین تکلیف سیاست دولت در قبال خصوصیسازی صنعت خودرو، ادامهدار خواهد بود.