
به گزارش خودرونامه، در این بازدید، مدیران مرکز پژوهشهای مجلس ضمن حضور در خطوط تولید و مرکز تحقیقات سایپا، در نشستی مشترک با قائممقام مدیرعامل گروه سایپا به بررسی چالشها و ظرفیتهای صنعت خودرو پرداختند.
مهدی رادمنش، قائممقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، با اشاره به جایگاه سایپا در اقتصاد ملی گفت: گروه سایپا یکی از سرمایههای ملی است. حتی سهام تودلی آن نیز یک امانت ملی است که باید درست مدیریت شود تا ارزش افزوده آن حفظ گردد. تجربههای ناموفق خصوصیسازی نشان داده کوچکترین خطا میتواند یک سرمایه ملی را به چالش صنعتی و اجتماعی تبدیل کند.
وی درباره زنجیره ارزش صنعت خودرو افزود: حتی اگر مشکلاتی در زنجیره تأمین وجود داشته باشد، حجم اشتغال و ارزش افزوده این صنعت توجه ویژه را ضروری میکند. سایپا مزیتهایی دارد که نسبت به دیگران چابکتر است و چندین خودروسازی کامل در اختیار دارد. اگر این ظرفیتها درست مدیریت شود، آینده روشنی در انتظار صنعت خودرو خواهد بود.
تولید خودروی اقتصادی؛ رسالت سایپا
قائممقام مدیرعامل گروه سایپا، تولید خودروی اقتصادی را یک ضرورت راهبردی دانست و گفت: اگر سایپا خودروی اقتصادی تولید نکند، هیچ شرکت دیگری قادر به انجام آن نخواهد بود. تولید خودروی ارزان سخت است؛ مردم با وجود پرداخت کمتر، انتظار زیادی دارند. نمونه آن توقف پراید است؛ در زمان تولید انتقاد شد و پس از توقف هم انتقاد شد که جایگزین چیست.
رادمنش با بیان اینکه سال آینده برای سایپا سال بهتری خواهد بود، اظهار کرد: بقای شرکتها در توسعه محصول است. اگر توسعه محصول متوقف شود، شرکت پیش از بحران نقدینگی زمین میخورد. بدین جهت ما از روز اول توسعه محصول را متوقف نکردیم. امسال بیش از پنج محصول جدید داشتیم و آریا، پارسنوآ، سیتروئن و دیگر محصولات نشاندهنده حرکت رو به جلوی سایپاست.
صنعت خودرو باید از قیمتگذاری دستوری خارج شود
سیدمهدی بنیطبا، معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، صنعت خودرو را «صنعت مادر» و سایپا را یکی از سرمایههای مهم کشور دانست و تأکید کرد: بر همه ما چه در بخش صنعت و چه در سطوح حاکمیتی واجب است که برای حفظ این سرمایه ملی تلاش کنیم. در همه تصمیمات جاری، ساختاری یا مربوط به مالکیت، باید اصل حفظ صنعت خودرو رعایت شود.
وی درباره اشتغال گسترده این صنعت گفت: حدود ۱۷۰۰ شرکت در زنجیره تأمین خودرو فعالاند و بیش از ۵۵۰ هزار نفر در این زنجیره اشتغال دارند. این ارقام اهمیت حفظ و توسعه این صنعت را دوچندان میکند.
ضرورت اصلاح قیمتگذاری
بنیطبا با اشاره به فعالیتهای مرکز پژوهشها در حوزه تولید و قیمتگذاری خودرو افزود: سالهاست روی الگوی بهینه قیمتگذاری و ورود صنعت خودرو به فضای رقابتی کار میکنیم. اما تلاشها برای اصلاح قیمتگذاری تاکنون چندان موفق نبوده، اما امیدواریم این سد راه صنعت برداشته شود. در برنامه هفتم توسعه نیز ماده ۴۸ صراحت دارد که خودروسازی مشمول قیمتگذاری نیست و باید براساس این ماده عمل شود.
مرکز تحقیقات سایپا؛ از بهترینهای منطقه جنوبغرب آسیا
میلاد بیگی، مدیرکل انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس، نیز در حاشیه این بازدید گفت: مرکز تحقیقات سایپا یکی از بهترین مراکز تحقیقاتی خودرو در منطقه جنوبغرب آسیا است. تلاشهای گستردهای طی سه دهه و نیم گذشته در این شرکت انجام شده و باید قدر این زحمات را دانست و این مسیر را با جدیت ادامه داد.
لزوم تسریع در عرضه محصولات جدید
بیگی با اشاره به خودروی «آریا پلاگین هیبرید» گفت: این محصول قابل توجه است، اما چالش اصلی صنعت خودرو، رساندن سریع توانمندیها و محصولات به بازار است تا رضایت مردم جلب شود و صنعت همگام با فناوریهای روز حرکت کند.
وی درباره خط تولید شاهین نیز افزود: این خط یکی از بهروزترین خطوط تولید کشور است و امکانات مناسبی دارد. مهم این است که تغییرات محصول با سرعت وارد بازار شود تا تلاشهای پشت صحنه کارگران و مهندسان به رضایت مردم منجر شود.

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

