دوشنبه 21 مهر 1404-16:1 شمسی /10/13/2025 4:01:34 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:71774
  • زمان انتشار:دوشنبه 21 مهر 1404-13:11

امیرحسین جلالی، رئیس کمیته ارز و گمرک انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو با انتقاد تند از وضعیت نابسامان گمرک و سیاست‌های ارزی گفت: خجالت‌آور است که مواداولیه تولیدکننده شش ماه در گمرک بماند و باعث شود خط تولید کارخانه به خاطر همان کمبود قطعه متوقف شود. این شرایط برای کشوری که شعار حمایت از تولید می‌دهد، مایه تأسف است.
درخواست صنعتگران برای اصلاح فرآیند گمرکی/ ۳۰ درصد ظرفیت تولید قربانی سهمیه‌بندی ارز شد

به گزارش خودرونامه به نقل از روابط عمومی انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو، وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ همت سرمایه قطعه‌سازان در گمرک قفل شده و هر روز از ارزش آن کاسته می‌شود. این در حالی است که تولیدکنندگان برای حفظ خطوط تولید، ناچار شدند قطعات را با هزینه‌های سنگین از طریق حمل هوایی وارد کنند؛ اقدامی که هزینه تولید را به شکل چشمگیری افزایش داده است.

جلالی تصریح کرد: سهمیه‌بندی ارز به جای ایجاد عدالت، ۳۰ درصد از ظرفیت تولید کشور را قربانی کرده است. در بسیاری از واحدها خط تولید نیمه‌فعال شده و بخشی از نیروی انسانی به مرز بیکاری رسیده است.

او در پایان تأکید کرد: درخواست عاجزانه ما از دولت این است که هرچه سریع‌تر فرآیند تخصیص ارز و ترخیص کالا از گمرک را اصلاح کند. ادامه این وضعیت، به معنای از بین رفتن سرمایه ملی، بی‌اعتمادی تولیدکننده و تشدید رکود در قطعه‌سازی است.

فعالان این صنعت می‌گویند، سیاست‌های فعلی ارزی و گمرک، قطعه‌سازی را در آستانه بحران واقعی قرار داده است.

در شرایطی که دولت بر رشد تولید و مهار تورم تأکید می‌کند، واقعیت میدانی چیز دیگری می‌گوید: کالا در گمرک خاک می‌خورد، خطوط تولید خاموش می‌شوند و هزینه‌ها هر روز بالاتر می‌رود.

در حالی‌که تنها با اصلاح یک فرآیند ساده اداری می‌توان از هدررفت میلیاردها تومان جلوگیری کرد، تصمیم‌گیری‌ها به حدی کند است که فعالان اقتصادی از «درخواست عاجزانه» سخن می‌گویند.

به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده که دولت به جای وعده، گلوگاه‌های واقعی تولید را باز کند؛ چراکه خواب یک خط تولید، یعنی خاموش شدن چراغ صدها خانواده در زنجیره قطعه‌سازی کشور.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین