دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، تأکید بر رشد تولید خودرو داشت و برای تحقق این امر، زیرساختهایی را فراهم کرد که مهمترین آن آرامش در بازار ارز و تسهیل در تخصیص ارز به خودروسازان و مونتاژکاران بود. مجموع سیاستهای حمایتی دولت سیزدهم سبب شد که خودروسازان در کمتر از یکسال، ضمن افزایش تولید خودرو، حدود ۲۰۰هزار دستگاه خودرو که با نقص قطعه تولید و در پارکینگها جا خوش کرده بود، را تکمیل و به مردم تحویل دهند.
پاسخگویی به نیاز بازار
از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، افزایش تولید خودرو آغاز شد و تاکنون هم ادامه داشته است. وزیر صمت سابق(سیدرضا فاطمی امین) خودروسازان را مکلف کرده بود که تا پایان سالجاری، حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند. بر اساس آنچه که خودروسازان و مونتاژکاران اعلام کردند، عدد یاد شده قابل تحقق است. اگر شرکتهای خودروساز بتوانند بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو تولید کنند، عملاً توانستهاند به نیاز سالانه بازار پاسخ دهند ولی در این خصوص یک نکته وجود دارد و آن تقاضاهایی است که از دولت گذشته انباشت شده است. به اعتقاد کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، اکنون کشور با حدود ۲.۵ میلیون تقاضا برای خرید خودرو روبهرو است که بخش قابل توجهی از این تقاضاها از سال ۹۸ است.
حاکمیت آرامش
یکی از اقدامهایی که وزارت صمت (در زمان وزارت فاطمیامین) انجام داد، ایجاد سامانه یکپارچه خودرو بود، تا قبل از آن خودروها به صورت قرعهکشی اختصاص پیدا میکرد و روند آن با فسادهایی روبهرو بود و بعضاً گزارش شده بود که نمایندگی خودروسازان اسامی را تغییر میدهند. اما در روش جدید خودرو به تمام ثبت نام کنندگان با فواصل زمانی اختصاص پیدا میکند؛ همین رویه سبب شد که آرامش در بازار خودرو اتفاق بیفتد و بر اساس آنچه که وزارت صمت اعلام کرده خیلی از ثبتنام کنندگان خودرو (نیاز به خودرو نداشتند و تنها برای کسب سود ثبت نام کردند) از خرید خودرو انصراف دادند. میزان انصراف دهندگان از خرید خودرو در سامانه یکپارچه خودرو در برخی از برندها تا ۹۰ درصد هم رسیده است. در بازار خودرو هم بشدت تقاضا کاهش یافته و به تعبیر فعالان بازار خودرو، بازار وارد رکود شده است.
خبر خوش برای خریداران
این موضوع را در گزارش مرکز آمار هم میتوان دید. طبق دادههای این مرکز، در ۴ماه اخیر نرخ تورم ماهانه خرید وسایل نقلیه منفی بوده است. نرخ تورم خرید وسایل نقلیه در مردادماه منفی ۱.۷ درصد، تیرماه منفی ۳.۱ درصد، خردادماه منفی ۸ درصد و اردیبهشت ماه منفی ۲.۹ درصد بوده است. این کاهش تقاضا، خبر خوشی برای خریداران خودرو رقم زده است. قیمت انواع خودروها در بازار بشدت کاهش یافته و قیمت خودروها در بازار به قیمت کارخانه نزدیک شده است و روز به روز قیمتها از میلیارد تومان دور و به میلیون تومان نزدیک میشوند.
طی چند روز اخیر هم قیمت خودرو در بازار افت قابل توجهی را تجربه کرده به گونهای که در برخی از خودروها افت قیمت تا ۵۰۰ میلیون تومان هم بوده است. ثبات نسبی اقتصاد کلان، کاهش نوسانهای شدید در بازار ارز، افزایش تولید خودرو و تسریع در واردات خودرو، ازجمله دلایل خروج سفتهبازان از بازار خودرو و رکود در این بازار است.
شایعه پراکنی سفته بازان
البته سفته بازان بشدت از اینکه قیمت خودرو در بازار ریزشی شده است گلهمند هستند و در این خصوص شایعه پراکنی میکنند. چندی پیش اینگونه شنیده شد که سامانه یکپارچه خودرو کنار گذاشته خواهد شد. اما روز گذشته عباس علیآبادی وزیر صمت، عنوان کرد که همه مردم باید به بهترین خودروها به خصوص خودروهای داخلی و با قیمتهای مناسب دسترسی داشته باشند. حذف سامانه یکپارچه عرضه خودرو صحت ندارد و همچنان فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه صورت خواهد گرفت. برنامه ما برای کنترل عرضه خودرو بر اساس سامانه یکپارچه خواهد بود.
هدف ما کاهش قیمت خودرو و انطباق آن با شرایط جهانی است و به دنبال آن هستیم تا مردم به بهترین خودروها دسترسی داشته باشند و بتوانند خودروهای خوب داخلی متناسب با قیمتهای جهانی دریافت کنند.
تداوم روند افزایش تولید
بر اساس گزارش وزارت صمت، تولید خودرو طی ۵ ماهه سالجاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۷ درصدی را تجربه کرده است، بدین سبب از ابتدای سالجاری تا پایان مردادماه ۵۳۶ هزار و ۹۰۳هزار دستگاه خودرو تولید شده، این عدد سال گذشته ۴۲۲ هزار و ۲۷۵ دستگاه بوده است.
در سالجاری حدود ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که در مقایسه با ۳۲۹ هزار دستگاه تولید کامل مدت مشابه پارسال، رشد ۳۴ درصدی را نشان میدهد.
همچنین در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۲ میزان تولید خودروهای سواری به ۴۵۶ هزار دستگاه رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ که میزان تولید ۳۷۰ هزار و ۱۶۶ دستگاه بوده، رشد ۲۳ درصدی در این بخش ثبت شده است.
طی ۵ ماهه سالجاری، ۶۲ هزار دستگاه خودرو وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۵۲ درصد رشد برخوردار بوده است.علاوه بر این، در پنج ماهه نخست امسال حدود هزار و ۳۷۰ دستگاه خودرو ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد را نشان میدهد. تولید حدود ۱۶هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع خودرو سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد ۶۹ درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است.
همچنین در ۵ ماهه نخست امسال بیش از ۱۱۲هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با تولید ۶۳ هزار دستگاه مدت مشابه سال گذشته، حدود ۷۸ درصد رشد تولید را نشان میدهد.در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۱ درصد بوده است، این میزان در سال ۹۸ حدود ۵ درصد بوده است.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست