به گزارش خودرونامه، روزنامه تعادل نوشت: فعالان بازار خودرو معتقدند اخبار سیاسی از یک سو انتظار برای ورود خودروهای وارداتی از سوی دیگر موجب شده تا این بازار شکل انتظاری به خود گیرد. روی هم رفته این هفته انواع محصولات ایران خودرو و سایپا روند کاهشی را تجربه کردند. در محصولات مونتاژی نیز کاهش قیمتها به ۱۵ میلیون تومان هم رسیده است.
در حال حاضر کمتر فروشندهای حاضر به معامله است و خریداران نیز در خرید خود تعلل میکنند. از سوی دیگر، برخی خبرها حاکی از این است که فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه با مکانیزم قرعه کشی به پایان راه نزدیک میشود و شرکتهای خودروساز چشم انتظار هستند تا مدیران صمت مسیر جدیدی را برای عرضه محصولات پیش پای آنها قرار دهند.
از ثبات قیمت تا نبود مشتری
ثبات قیمت در بازار پرطرفدارهای ایران خودرو در حالی رقم خورد که امروز نرخ دلار شکل افزایشی به خود گرفته بود، اما این افزایش نتوانست تاثیری در میان ایران خودروییها داشته باشد. با این شرایط در حالی که روزگذشته پرطرفدارهای ایران خودرو با افت قیمت راهی بازار شدند، روز گذشته ایرانخودروییها ثبات قیمت را انتخاب کردند و با این شرایط شاهد آرامش در این بازار بودیم.
به گفته فعالان بازار خودرو طی روزهای اخیر شاهد سردرگمی در بازار خودرو بودیم، روندی که موجب شد تا خرید و فروش در بازار به کمترین سطح خود برسد و در مرز صفر قرار گیرد با این شرایط نوسان نرخ دلار هم نتوانسته این بازار را دستخوش تغییر کند. فعالان بازار خودرو معتقدند اخبار سیاسی از یک سو انتظار برای ورود خودروهای وارداتی از سوی دیگر موجب شده تا این بازار شکل انتظاری به خود گیرد.
اما جالب اینجاست در فضای مجازی آگهیهای اغواکنندهای مبنی بر فروش اقساطی خودرو به خریداران مطرح میشود که مردم باید توجه کنند. درگیر این تبلیغات نشده و به شرط وجود خودرو و مشاهده آن نسبت به خرید اقدام کنند. بعضا دیده شده برخی از افراد خودرو را به صورت اقساطی به مردم میفروشند اما در زمان تحویل وقتی مشتری به آنها مراجعه میکند خبری از خودرو نیست و کسی هم پاسخگوی ضرر و زیان مشتریان نیست. در همین راستا خریداران باید در معاملات خود دقت عمل زیادی را داشته باشید.
در میان محصولات ایران خودرو، قیمت خودروهای «۲۰۷ پاناروما اتومات»، «هایما S۵ پلاس»، «سمند سورن پلاس»، «رانا پلاس»، «دنا پلاس» و «دنا پلاس توربو اتومات» مورد ارزیابی قرار گرفت. رصد بازار خودرو نشاندهنده آن است که اکثر پرطرفدارهای ایران خودرو تغییر قیمت نداشتند. اما در میان محصولات ایران خودرو «سمند سورن پلاس» در بازار ۵۷۰ میلیون تومانی شد و تغییر قیمت نداشت، «هایما S۵ پلاس» هم بدون تغییر در بازار قیمتگذاری شد و یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومانی ماند این خودرو افتی ۱۵ میلیونی را تجربه کرده بود.
از سوی دیگر رصد بازار نشان میدهد دربازه زمانی مورد بررسی «رانا پلاس» هم در بازار ۴۹۰ میلیون تومان قیمت خورد و تغییر قیمت نداشت. خانواده دنا هم تغییر قیمت نداشتند بهطوریکه «دناپلاس» ۶۳۰ میلیون تومان قیمت خورد و و «دنا پلاس توربو اتومات» هم بدون تغییر در بازار ۸۲۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد. اما در میان پرطرفدارهای ایران خودرو «۲۰۷ پاناراما اتومات» بدون تغییر ماند و ۸۰۳ میلیون قیمت خورد این خودرو هم روزهای گذشته افتی ۱۰ میلیونی داشت.
سرنوشت سامانه فروش خودرو
اما از سامانه یکپارچه فروش خودرو چه خبر؟ فروش خودرو با مکانیزم نوبت دهی و از مسیر سامانه یکپارچه فروش تاکنون دو مرحله انجام شده، متقاضیان منتظر مرحله سوم هستند اما به نظر میرسد پیش از برگزاری مرحله سوم تغییراتی در ساز و کار فروش محصولات تولیدی شرکتهای خودروساز ایجاد شود.بررسی آخرین فراخوان سایپا برای تکمیل وجه نشان میدهد این خودروساز برای تامین منابع مالی به چالش خورده و از آنجایی که اجازه ندارد تا محصولات خود را از مسیری غیر از سامانه یکپارچه به متقاضیان عرضه کند مجبور شده تا پیش پرداخت شاهین را از متقاضیان این خودرو دریافت کند اما خودرو را یکسال آینده به خریداران تحویل دهد.
این در شرایطی است که پیشتر خودروسازان محصولاتی را که پیش فروش میکردند حدود سه تا پنج ماه بعد از واریز وجه به خریداران تحویل میدادند.اما خودروسازی سایپا در اطلاعیه خود به ثبت نامکنندگان شاهین که موعد تحویل خودروی آنها تابستان ۱۴۰۳ است طی پیامکی اعلام کرده میتوانند با مراجعه به سایت سایپا و ثبتنام در آن نسبت به واریز مبلغ پیش پرداخت در نظر گرفته شده برای شاهین اقدام کرده و خودروی خود را در بازه خرداد تا شهریور ۱۴۰۳ تحویل گیرند.
این در حالی است که بسیاری از متقاضیان آمادگی برای واریز رقم اعلامی از سوی سایپا را ندارد. اتفاق دیگری که ثبت نامکنندگان شاهین را تهدید میکند افزایش قیمت خودروی مورد نظر آنها طی بازه پیش رو تا زمان تحویل است. شرکتهای خودروساز بر اساس قانون الباقی مبلغ محصولات پیش فروش شده را در زمان تحویل بر اساس قیمت روز از متقاضیان دریافت میکنند.
فراموش نکنیم چندی پیش خبری به نقل از یکی از مدیران صمت منتشر شد و در آن اعلام شد حدود ۵۰ درصد متقاضیانی که برای محصولات خودروسازی سایپا در سامانه یکپارچه فروش ثبت نام کردهاند، در زمان واریز مبلغ پیش پرداخت انصراف دادهاند. این اتفاق به آن معناست که ۵۰ درصد ظرفیت فروش خودروسازی سایپا خالی مانده و آنها نتوانستهاند برای محصولات تولیدی خود، مشتری پیدا کنند.به نظر میرسد سیاستگذار که اصرار بر فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه و ساز و کار نوبت دهی دارد باید فکری به حال خودرویی که ثبت نامکنندگان از واریز وجه و تحویل آنها امتناع کردهاند، بکند.
شرکتهای خودروساز در حال حاضر از ناحیه سیاست قیمتگذاری دستوری با چالش جدی روبرو هستند و به نوعی حیات آنها تهدید میشود چنانچه آنها نتوانند محصولات خود ر بفروشند بیش از پیش دچار چالش میشوند.این احتمال وجود دارد که سیاستگذار خودرویی به فکر راه جدیدی برای عرضه محصولات تولیدی خودروسازان به بازار باشد. چنانچه تغییر مسیری در فروش محصولات شرکتهای خودروساز اتفاق بیفتد این به معنای عقبنشینی سیاستگذار از سیاستی است به رغم مخالفت کارشناسان از همان ابتدا، بسیار بر آن اصرار داشت.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست