جمعه 16 خرداد 1404-11:50 شمسی /6/6/2025 11:50:34 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43284
  • زمان انتشار:جمعه 11 شهريور 1401-16:47
وزیر صمت پاسخ داد:

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید خودروی کامل در ۵ ماه اول امسال نسبت به سال گذشته ۲۷۹ درصد رشد داشته است.
چرا خودرو اقتصادی اولویت واردات شد؟

به گزارش خودرونامه، سیدرضا فاطمی امین در برنامه صف اول گفت: ما برای صنعت خودروی کشور یک برنامه 4 ساله تدوین کردیم که از دی ماه سال گذشته آغاز و باعث شد در گام اول تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ کارخانه ها از ۱۷۰ هزار به 7 هزار و 300 دستگاه کاهش پیدا کند.

وزیر صمت افزود: با ثبات بخشی به تولید و اصلاح ساز و کار‌های تأمین قطعات توانستیم خودور‌های ناقص را کاهش دهیم. یک خودرو از ۳ هزار قطعه تشکیل شده است و وقتی یک قطعه آن موجود نباشد خودرو ناقص می‌ماند.

وزیر صمت اظهار داشت: در صنعت خودرو؛ اولین مسئله ای که باید حل می شد همین بود که ما در تولید به یک ثبات برسیم و هم به لحاظ تیراژ تولید و هم به لحاظ خودروهای ناقص، اما گام های بعدی باید برداشته شوند که آغاز شده، یکی از نکات ایمنی خودرو است، این یک آمار وحشتناکی است که 30 درصد از قطعات یدکی خودرو یا قاچاق هستند یا تقلبی، مواردی را در اراک پیدا کردیم یک واحدی این کمک فنرهای دسته دوم را مرتب می کرد، رنگ می کرد و با بسته بندی شکیل عرضه می کرد و با جان مردم بازی می کند.

فاطمی امین اظهار داشت: خیلی وقت ها وقتی می گوییم کیفیت خودرو پایین است گاهی به خاطر قطعات نامرغوبی است که استفاده می شود. یک خبر خوب بدهم، امروز که من خدمت شما هستم بیش از 230 میلیون قطعه کدرهگیری خورده، یعنی مشخص است که این محصول کجا تولید شده، با کدام شرکت توزیع کننده و در کدام فروشگاه عرضه می شود.

وزیر صمت: اظهار داشت: کالای تقلبی، 130 هزار نوع قطعه خودرو از هم تفکیک شده یعنی ما 130 هزار تا شناسه دادیم که اینها هم در قالب برنامه مقابله با قاچاق هستند که در صنعت خودرو مؤثر است.

فاطمی افزود: الان سمت و سویی که صنعت خودروی ایران دارد این است که بیاید به سمت بُن سازها یا پلتفرم های مشترک، در همین دو هفته گذشته چهار شرکت خصوصی با هم یک کار جدیدی را شروع کردند که از یک پلتفرم و از یک بن سازه برای خودروی خود استفاده کنند قبلاً این چهار تا هر کدام جداگانه قطعات وارد می کردند، هر کدام یک بخشی را داخلی سازی می کردند، خدمات پس از فروش شان متنوع بود، خیلی پر هزینه این کار انجام می شد، وقتی این کار انجام شود یعنی یک بن سازه چهار نوع خودرو، قیمت به شدت کاهش پیدا می کند و خدمات راحت می شود.

وی در پاسخ به این سوال که یعنی چهار نوع خودرو از یک شرکت یا از سایپا و ایران خودرو هر دو مشترک است، گفت: آن شرکت هایی که بودند شرکت ماموت، زامیاد، فکر می کنم در منطقه آزاد ارس است، چهار شرکت هستند که این کار را باهم انجام دادند. یا بین ایران خودرو و سایپا این اتفاق افتاد و توافق دیگری صورت گرفت. اینها همه اتفاقاتی است که می افتد قیمت خودرو را کاهش دهد و کیفیت را افزایش دهد. در همین نمایشگاه هم بیش از 10 محصول جدید معرفی شد، محصولاتی که
از امسال تا آخر سال آینده جایگزین خودروی قبلی می شود و فضای صنعت خودرو را عوض می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از موضوعاتی که به زندگی عادی مردم مربوط است خودروهای اقتصادی است که در همه جای دنیا هم به عنوان یک راهبرد شرکت های بزرگ خودروسازی مدنظر قرار می دهند که افراد با سطح درآمدی مختلف بتوانند حداقل نیاز خودشان را به خودروهای با قیمت پایین حل کنند، الان وضعیت مان چطور است؟ به نظر می رسد که زیرساخت ها برای خودروی اقتصادی فراهم شده، الان شرایط از دید شما به عنوان وزیر صمت چطور است، گفت:  خودروی اقتصادی یکی از حلقه های مفقوده سبد خودرو در ایران است، ما خودروهایی مثل شاهین، تارا، دارم که در حال تولید است و در آینده تولید می شود مثل آریا، ریرا، اطلس، اینها همه خودروهایی هستند که در محدوده قمیتی 400، 500 میلیون تومان است.

وزیر صمت افزود: ما خودروهای باکیفیتی که خودروی اقتصادی محسوب شوند نداریم، تیبا، ساینا شاید خودروهای اقتصادی باشند که کیفیت مطلوب را ندارند.

فاطمی امین گفت:  خودروسازان دو کار را به طور موازت آغاز کردند و ما مدیریت و نظارت می کنیم، یکی این که یک خودروی اقتصادی در ایران تولید شود که یک نمونه اش در نمایشگاه عرضه شد، خودروی اقتصادی دیگر هم دارد کار می شود که آن هم قابل توجه است اما این سال آینده نتیجه خواهد داد.

فاطمی امین افزود: اگر در طول 18 ماه از زمان طراحی تا بازار یک خودرو تولید شود زمان بسیار مطلوبی است که برنامه ریزی شده در همین 18 ماه اتفاق بیفتد. می خواهم بگویم که کمتر از 18 ماه اصلاً در استاندارد جهانی نیست که یک خودرو از زمان تغییر تا عرضه به بازار بیاید.

وی افزود: پس این خودرو اواسط سال آینده می آید، امسال را چه کار کنیم؟ امسال را روی واردات حساب باز کردیم. در آیین نامه واردات که اخیراً در دولت مصوب شد، اولویت واردات به خودروهای اقتصادی داده شده، این از دو منظر است؛ هم از این منظر که تعداد خودروی بیشتری وارد شود و خودروهای وارداتی برای عموم مردم قابل استفاده باشند، صرفاً خودروهای لوکس وارد نشود. و دوم این که همین خودرو هم به تدریج ساخت داخل شود.

فاطمی امین گفت:  امسال را عمدتاً با واردات این کمبود و نقص را در سبد محصولات جبران می کنیم و در سال آینده ان شاء الله با خودرویی که شما در تصویر مشاهده کردید و همین طور ساخت داخل خودروهایی که امسال وارد خواهند شد.

منبع: صدا و سیما


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین