به گزارش خبرنگار خودرونامه، وی با بیان اینکه مشکل در اظهاراتی است که بدون در نظر گرفتن امکانات و زیرساختهای موجود و حل مشکلات فعلی بیان میشود، تاکید کرد: ما باید مسئله اصلی و موانع را در جذب و انتخاب شریک خارجی در حوزه صنعت خودرو شناسایی کنیم؛ چالش اصلی خودروسازی در ایران، مشکلات زیرساختی است. اما سوال اصلی اینجاست که آیا ما با داشتن شریک روسی در خودروسازی، کمبودها و مشکلاتمان حل خواهد شد؟
وی افزود: روسیه فناوری پیشرفته خودروسازی ندارد و صاحب نوآوری خاصی هم در این حوزه نیست. کاکایی گفت: ما برای پیشرفت در حوزههای صنعتی به سه اصل مهم و زیربنایی نیاز داریم؛ در ابتدا زیرساخت ها و قوانین مورد توجه هستند و دوم مقوله دانش و نکته مهم بعدی سرمایه است. در حال حاضر پیشرفت دانش در بسیاری از حوزهها میسر شده است و ما شاهد رشد قابل توجهی هستیم؛ اما برای استفاده از این دانش، نیاز به سرمایه و خط تولید پیشرفته است و همینطور روابط بینالمللی قوی و فعال نیز اهمیت ویژهای دارد. کاکایی تاکید کرد: با توجه به کمبودها و چالشهای فعلی ایران برای شراکت طولانی مدت مانند ایجاد خط تولید جدید خودرو، انتخاب یک شریک راهبردی قوی الزامی است و روسیه در حال حاضر فاقد چنین مزیتی است و به نظر میرسد بیشتر برای معامله و رقابت توان همکاری داشته باشد.
کاکایی گفت: روس ها در حوزه قطعهسازی رقیب ایران هستند و با توجه به فضای موجود در روسیه، این کشور برای رسیدن به نقطه آرمانی در خودروسازی نیاز به زمان تقریبی ۱۰ سال دارد و باید در نظر داشت که نمیتوان احتیاج مبرم این کشور به سرمایه را نادیده گرفت.
وی با اشاره به اینکه ایران برای پیمودن چنین مسیری نیاز به یک چشم انداز قوی و دقیق دارد، افزود: در صنعت خودرو با فرض آماده بودن تمام زیرساختها، برای راهاندازی یک خط تولید جدید دست کم دو سال زمان نیاز است و همچنین برای بهرهبرداری از همین خط تولید نیاز به ۵ سال تولید دائمی و مستمر خواهد بود. کاکایی گفت: با توجه به تمام چالشها و موانعی که وجود دارد تئوری همکاری و مشارکت با روسیه نمیتواند تمام خلاءهای موجود امروز ایران در حوزه تولید خودرو را پوشش دهد و این بیشتر شبیه به یک فضا سازی است زیرا که شراکت ایران و روسیه در این زمینه در حال حاضر چشم انداز روشنی ندارد. باید توجه داشت که در حال حاضر مشکلات اساسی تری چون کمبود برق و گاز در حوزه تولید خودرو و صنایع دیگر مطرح است.
وی در ادامه گفت: پرداختن به چنین موضوعاتی نیاز به بالا بردن ظرفیتهای موجود دارد و تئوریهایی مانند شراکت در حوزه تولید خارجی و جذب شرکتهای روسی و غیره در حال حاضر شدنی نیست، زیرا ما نیاز به شرکای خوب و قابل اعتماد داریم و روسها نمیتوانند شریک خوبی برای ما باشند. کاکایی معتقد است شاید بهتر باشد به فکر فروش قطعات خودرو به روسیه باشیم زیرا که با توجه به شرایط تحریمی فعلی این کشور، بازار نسبتاً مستعدی فراهم شده است.
وی افزود ما باید مزیتها را بشناسیم و بعد از آن وارد معاملات و معادلات جدید شویم. در صنعت خودرو ما نیاز به مطالعات دقیق و خاصی داریم و مذاکرات طولانی مدت اجتنابناپذیر است؛ بنابراین اتخاذ تصمیمات جدید و راهبردی بر پایه تحقیق و مذاکره، ضروری است.
کاکایی افزود: شاید بهتر باشد که کمبودهایمان را از طریق اروپا تامین کنیم؛ زیرا نیاز روز افزون به فناوری و جذب سرمایه گذار و استفاده از یک شریک قدرتمند و توانمند در حوزه خودرو الزامی است.با توجه به رقابت کشنده صنعت خودروسازی به دلیل سطح بالای نوآوری در این صنعت نیاز به یک همکار حرفه ای از اهمیت بالایی برخوردار است و روسیه این فضای کسب و کار قوی، این ویژگی را ندارد. کاکایی تاکید کرد: امیدوارم پیشنهاد اخیر شراکت با روسیه در صنعت خودرو، ایجاد یک خط مونتاژ جدید نباشد، زیرا این روش کارآمد و مفید نیست.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست