یک روز قبل از انتشار تصویر تردد این خودرو، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور از دریافت مجوز شمارهگذاری برای نخستین خودروی برقی ایرانی خبر داد و اظهار کرد که خودروی برقی ایرانی مجوز شمارهگذاری و پلاک گرفته و به زودی وارد خیابانها میشود. وی در ادامه همچنین تاکید کرده بود که خودروی برقی پلاکگذاری شده، ۵ سال زمان برد تا استانداردهای آن اخذ شود در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت میکنند.
به اینترتیب تردد این خودرو که سورنا ستاری از آن به عنوان «خودرویی زیبا» یاد کرده بود، به نظر میرسید بیشتر جنبه نمایشی داشت تا استفاده شخصی. در این بین اما برخی از کاربران در شبکههای اجتماعی با دیدن این خودروها، فرض را بر این گذاشته بودند که واردات خودرو آزاد شده و حالا شاهد تردد دو خودرو baojun e۱۰۰ و smartfortwo در خیابانهای تهران هستند. بهطور حتم شباهت خودروی برقی ایرانی به دو خودروی baojun e۱۰۰ و smart fortwo این فرض کاربران را تقویت کرده است. خودروی اسمارت فورتوی برقی، خودرویی شهری است که تمامی نیروی آن از باتری تامین میشود. این خودرو که از نوع خودروهای موتور عقب-محور عقب است، با نامهایی چون اسمارت ایدی و اسمارت ایوی نیز شناخته میشود. عرضه نسل نخست آن در سال ۲۰۰۷ در شهر لندن و به تعداد ۱۰۰ دستگاه آغاز شد. تاکنون چندین نسل از این خودرو در اروپا و آمریکا عرضه شده است. خودروی baojun e۱۰۰ نیز محصول مشترک شرکت جنرال موتورز با شرکت چینی SAIC است، محصولی الکتریکی که با قیمت ۵ هزار دلار در چین عرضه شده است. به اینترتیب خودروی برقی و دو سرنشین که به تازگی مجوز شمارهگذاری دریافت کرده و حالا راهی خیابانهای تهران شده، بیشتر یادآور تردد دو خودروی baojun e۱۰۰ و smart fortwo در معابر و خیابانهای کشورهای اروپایی، آمریکا و همچنین چین است.
در این زمینه اما بسیاری از کاربران این سوال را مطرح کردند که کدامیک از خودروسازان کشور تولیدکننده نخستین خودروی برقی ایرانی است؟
کرمی درباره مشکلات قانونی برای دریافت استاندارد این موتورسیکلت ۴چرخ برقی(نخستین خودروی برقی ایرانی) و زمانبر بودن این فرآیند گفت: وقتی نمونه اولیه این موتورسیکلت ساخته شد، مواجه شدیم با سازمان ملی استاندارد که میگفت این وسیله موتورسیکلت نیست، چرا که ۴چرخ دارد و باید استانداردهای خودرو را بگیرد. اما مساله این بود که استانداردهای خودرو شامل ۳۰ استاندارد است که برخی از آنها شامل استانداردهای بدنه، ترمز، ایربگ، انسان، ایمنی، آتشسوزی و موارد دیگر است. بنابراین، موتورسیکلت نمیتوانست این استانداردها را کسب کند، چراکه به عنوان مثال نمیتوانست ایربگ داشته باشد. دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق همچنین معتقد است؛ در مقیاس بزرگ، ما ۵۰ درصد مسیر راهبردی را طی کردهایم. یعنی اگر سوال شود که آیا امسال در خیابانها خودروی برقی دیده میشود، پاسخ مثبت است.
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست