به گزارش خبرنگار خودرونامه، آن طور که مجید باقری خوزانی قائم مقام سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در نشست خبری امروز خود اعلام کرد، با توجه به مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر مشخص بودن قیمت خودرو در زمان فروش، فعلا امکان پیش فروش وجود نخواهد داشت. هرچند مسوولان ایران خودرو رسما در این مورد اظهارنظر نکرده اند، اما به نظر می رسد می رسد این شرکت نیز با وجود مصوبه شورای رقابت، پیش فروش جدیدی را برگزار نخواهد کرد.
طبق مصوبه اخیر رئیس شورای رقابت، اگر در آینده تورمی شامل حال خودروهای پیش فروشی که 50 درصد مبلغ آنها توسط مشتری پرداخت شده، بشود، این تورم تنها برای 50 درصد باقیمانده محاسبه خواهد شد نه کل قیمت خودرو. همچنین خودروسازان دیگر به هیچ دلیل نمیتوانند محصولی را که قیمت آن مشخص نیست، پیشفروش کنند. با این شرایط، وقتی فلان خودرو که قیمت آن ۱۵۰ میلیون تومان است، پیش فروش میشود و مشتری ۵۰ درصد (۷۵ میلیون تومان) آن را به عنوان ودیعه پرداخت میکند. حال اگر مثلا قیمت خودرو موردنظر به ۲۰۰ میلیون تومان برسد، مشتری نصف قیمت روز را که در این مثال، ۱۰۰ میلیون تومان است، میپردازد، یعنی ۲۵ میلیون تومان کمتر از قبل.
از نظر خودروسازان، این مصوبه به معنای تحمیل زیانی جدید به آنها است، زیرا اجازه نمی دهد کل مبلغ روز خودروهای پیش فروشی از مشتریان دریافت شود. به اعتقاد خودروسازان، شورای رقابت با قیمت گذاری دستوری زیان هنگفتی را به آنها وارد کرده و مصوبه جدید نیز حجم ضرر را بیشتر خواهد کرد. با توجه به این استدلال، خودروسازان تصمیم به توقف پیش فروش گرفته اند و اگر بتوانند مقابل فشار احتمالی وزارت صمت دوام بیاورند، تا وقتی مصوبه شورای رقابت پابرجا باشد، پیش فروش جدیدی برگزار نخواهد شد.
در این ماجرا اما نقش وزارت صمت کلیدی است، به نحوی که اگر طرف خودروسازان بایستد، پیش فروش خودرو رسما (و تا وقتی شورای رقابت از مصوبه اش کوتاه نیاید) متوقف خواهد ماند. این در حالی است که اگر وزارت صمت نیز از مصوبه شورای رقابت حمایت کند، خودروسازان چاره ای جز تداوم پیش فروش حتی به قیمت زیان دهی، نخواهند داشت.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست