رابطه همتی با خودروسازان هرچند این اواخر در ظاهر کمی بهتر شد، با این حال فعالان صنعت خودرو چندان دل خوشی از او و سیاستهایش نداشتند، به خصوص در مسئله تأمین ارز. اوج چالش میان همتی خودروسازان اما متلک سنگینی بود که او به صنعت خودرو انداخت. اواخر مهر دو سال پیش، همتی با بیان اینکه خودروسازان میخواهند همه چیز به نفع خودشان باشد، گفت: تا کی باید این خودروسازی فشل را ادامه دهیم. این اظهارنظر همتی موجی از انتقادها از سوی خودروسازان و حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت را متوجه وی کرد. حتی رضا رحمانی وزیر وقت صمت در واکنش به اظهارات وی عنوان کرد که همتی باید ثابت کند خودروسازی کشور فشل است. همچنین احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در واکنش به فشل خواندن خودروسازی از سوی همتی، گفت که "ظاهراً آقای همتی نمیداند خودروسازان سرکوب مالی شدهاند و محصولاتشان را با زیان میفروشند؛ پرسشم از وی این است که اگر خودروسازی را متوقف کنیم، بانک مرکزی میتواند سالی ۱۵ میلیارد دلار ارز بابت واردات خودرو تأمین کند".
همتی اما در حالی صنعت خودرو را فشل خواند که خودروسازان و قطعه سازان سیاستهای وی را در موضوع تخصیص ارز، ضد تولید میدانستند. آنها معتقد بودند بانک مرکزی به اندازه کافی ارز در اختیار صنایع خودرو و قطعه کشور نمیگذارد و این خود یکی از موانع تولید است. بعدها اما همتی در جریان بازدید از ایران خودرو نظرش را در مورد خودروسازی تا حدی تغییر داد و حتی به آنها کمک کرد تا با انتشار اوراق گام، بخشی از بدهی خود را تسویه کنند. همتی در جریان بازدید از ایران خودرو خیال خودروسازان را نیز بابت واردات خودرو راحت کرد و گفت که در حال حاضر کشور نیازهای ارزی مهمتری دارد، بنابراین تخصیص ارز به واردات خودرو جزء اولویت اول بانک مرکزی نیست و بحث واردات نداریم. حالا با رفتن همتی از بانک مرکزی، باید منتظر ماند و دید جانشین او چه رفتاری را در این کمتر از سه ماه باقیمانده از عمر دولت دوازدهم، با خودروسازان در پیش خواهد گرفت.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست