به گزارش خودرونامه، در حال حاضر حجم تولید خودروسازان داخلی به نصف سال 1396 رسیده و از طرفی انباشت تقاضا، بازار خودرو را از کنترل خارج کرده و باعث شده تا این کالای مصرفی به کالایی سرمایهای بدل شود. از جمله دلایل این اتفاقات را میتوان به واقعی نبودن قیمت خودرو و سرازیر شدن سود اصلی فروش خودرو به جیب دلالان و واسطهگران نسبت داد. در این شرایط یکی از راههای اصلی کنترل بازار خودرو، عرضه آن در بورس کالا است. در این مورد، مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران با اشاره به لزوم تعادل بخشی به عرضه و تقاضا بازار خودرو، اظهار داشت: پیشنهاد این است که قیمت خودرو در بستر بورس کالا کشف شود و نقدینگی حاصل از اختلاف قیمت با بازار را بهعنوان عوارض و مالیات، مثلا صرف توسعه حملونقل عمومی کنیم. فلاح با اشاره به نقش بازار بورس در حذف رانت عدهای خاص که از شکاف قیمتی بازار خودرو منتفع هستند، گفت: هدف از عرضه خودرو به بورس، استفاده همه شهروندان از رانت بازار است. وی ادامه داد:بحث این است که نقدینگی حاصل از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها باید بین 80 میلیون نفر شهروند ایرانی توزیع شود نه فقط 800 هزار نفری که در سال خودرو میخرند.
اظهارات وی در حالی است که یکی از اصلی ترین موانع فروش خودرو در بورس کالا، شورای رقابت است. این شورا که تاکنون عهدهدار تعیین قیمت خودرو در کشور بوده است، اکنون عرضه خودرو در بورس کالا را خطری برای اعمال نفوذ خود در یکی از حساس ترین بازارهای معاملاتی کشور می بیند.
در این مورد، میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از نقش منفی شورای رقابت در بازار خودرو گفت: اگر نحوه قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت تغییر نکند، هم تقاضای سرمایهای بیشتر میشود و هم تولید کاهش مییابد که این موضوع سبب تشدید اختلاف قیمت کارخانه و بازار می خواهد شد؛ بنابراین افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند، نمی توانند آن را با قیمت مناسب از کارخانه تحویل بگیرند. وی با اشاره به لزوم تغییر فرمول قیمتگذاری، خاطر نشان کرد:شورای رقابت باید به گونهای قیمت گذاری کند که هم تولید کننده سود منطقی ببرد و هم مصرف کننده بتواند با کمترین قیمت، خودروی مناسب خود را خریداری کند.
منبع:تسنیم
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست