سه شنبه 11 ارديبهشت 1403-6:1 شمسی /4/30/2024 6:01:38 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63326
  • زمان انتشار:چهارشنبه 29 فروردين 1403-11:49
خودرونامه برنامه وزارت صمت برای تیراژ امسال خودرو را بررسی کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از چند هفته دوری از رسانه ها و برای اولین بار در سال جاری، در جمع خبرنگاران حضور یافت و از برخی برنامه های خودرویی این وزارتخانه در سال جاری رونمایی کرد.
تولید 1.5 میلیون دستگاهی خودرو شدنی است؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، عباس علی آبادی علاوه بر اعلام خبر بازنگری وزارت صمت در آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در آینده نزدیک، برنامه این وزارتخانه برای رشد تولید خودرو در سال جاری را نیز به اطلاع رسانه ها و شهروندان رساند.

به گفته علی آبادی، تولید خودرو در سال گذشته و نسبت به 1401 رشد هشت درصدی داشته است و قرار است امسال نرخ رشد تولید به 15 درصد برسد.

با توجه به اینکه در سال گذشته حدودا یک میلیون و 340 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسید، وزارت صمت برای رشد تیراژ خودرو تا 200 هزار دستگاه برنامه ریزی کرده است. در واقع وزارت به دنبال رساندن تولید خودرو در کشور به بالای یک میلیون و 500 هزار دستگاه است.

در باب این برنامه ریزی چند نکته وجود دارد.

نخست اینکه وزارت صمت برنامه ریزی منطقی تری را نسبت به سال گذشته در نظر گرفته است، بنابراین احتمال تحقق آن (در صورت فراهم شدن شرایط لازم و کافی) کم نیست. به عبارت بهتر، وزارت صمت سعی کرده به دور از هیجان زدگی، برای تولید خودروسازان در سال جاری برنامه ریزی کند، مخصوصا اینکه برنامه تولید چند سال اخیر عملی نشده است.

یکی از دلایل عملی نشدن این برنامه ها (جدا از چالش های بزرگ مانند کمبود نقدینگی و تحریم) اغراق آمیز بودن آنها بوده است. به عنوان مثال، سیاست گذار برنامه تولید دو میلیون و 100 هزار دستگاهی را برای خودروسازان در سال 1402 در نظر گرفت، برنامه ای که نه با ظرفیت واقعی و قابل دسترسی شرکت های خودروساز همخوانی داشت و نه با سیاست های سیاست گذار (به ویژه قیمت گذاری دستوری) و نه با شرایط مالی شرکت ها.

هرچند این برنامه در ادامه تعدیل شد، اما باز هم تحقق نیافت تا خودروسازان در پایان سال 1402 بسیار کمتر از آنچه مدنظر وزارت صمت بود، تولید کنند. حالا اما وزارت صمت سعی کرده نگاهی منطقی تر به برنامه ریزی تولید خودرو در سال 1403 داشته باشد.

نکته دوم اما اینجاست که با وجود این نگاه منطقی و نسبتا دور از هیجان زدگی، تحقق تیراژ بالای 1.5 میلیون دستگاهی خودرو در کشور با چالش های مهمی مواجه است. شاید اصلی ترین آنها، چالش نقدینگی باشد که ریشه در سیاست های دستوری قیمت دارد. سیاست گذار هنوز حاضر نشده دست از سر قیمت بردارد و حتی قیمت کارخانه ای خودروها را پس از یک سال فریز، اصلاح کند، آن هم در حالی که در این مدت هزینه تولید و زیان خودروسازان بالا رفته است.

ادامه این وضع، خودروسازان را در تامین نقدینگی موردنیاز برای تولید بالای 1.5 میلیون دستگاه با مشکل بزرگی مواجه خواهد کرد. حتی به نظر می رسد اگر فکری اساسی برای فرمول قیمت گذاری یا اصلاح قیمت کارخانه ای خودروها متناسب با هزینه تولید نشود، خودروسازان امسال هم در تحقق برنامه وزارت صمت ناکام خواهند ماند.

این را نیز نباید فراموش کرد که حتی در صورت تحقق برنامه رشد 15 درصدی تیراژ خودروسازان، رکورد تولید خودرو در سال 90 همچنان باقی خواهد ماند و شکسته نخواهد شد. در سال 90 بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد، رکوردی که به نظر می رسد اگر توافق هسته ای و برجام نقض نمی شد، تا به امروز شکسته شده بود.

 

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین