دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-21:59 شمسی /4/29/2024 9:59:54 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63273
  • زمان انتشار:شنبه 25 فروردين 1403-12:10
خودرونامه سرنوشت وعده برقی وزیر صمت را بررسی کرد

با وجود تاکید فراوان وزیر صنعت، معدن و تجارت بر توسعه خودروهای برقی در کشور، آمار و ارقام نشان می دهد وعده های وی در این حوزه تا به امروز چندان عملی نشده است، به خصوص در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی.
100 هزار تاکسی برقی کو؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، یکی از وعده های بزرگ وزیر صمت، واردات 100 هزار تاکسی برقی به کشور در سال 1402 بود که عملی نشد. عباس علی آبادی تیر ماه پارسال در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که تا پایان سال 1402 صد هزار دستگاه تاکسی برقی وارد کشور خواهد شد. وی این را هم گفت که احتمالا در هفته‌های اول آذرماه 1402، تاکسی‌های برقی به ‌تدریج وارد تهران می‌شوند. طبق وعده علی آبادی، مقرر شده بود تا آخر سال گذشته ۱۰۰هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ کشور تردد کنند.

حالا که 25 روز از سال جدید گذشته، هیچ خبری از تاکسی های وعده داده شده وزیر صمت نیست و هیچ کس هم در این وزارتخانه توضیحی بابت اینکه چرا وعده واردات 100 هزار تاکسی برقی در سال 1402، عملی نشده، نمی دهد.

علی آبادی که اواخر خرداد سال گذشته جانشین رضا فاطمی امین در وزارت صمت شد، از همان ابتدای ورودش به این وزارتخانه، بر توسعه خودروهای برقی در کشور تاکید کرد. وی هر جا رفت و هر فرصتی که پیدا کرد، از خودروهای برقی گفت و تاکید کرد بهترین راه حل برای رفع ناترازی بنزین، برقی سازی خودروهاست.

هیجان وزیر صمت در ماجرای برقی ها به حدی بود که "خودروی برقی" به کلیدواژه اصلی مصاحبه ها و سخنرانی های علی آبادی در سال گذشته تبدیل شد و حتی شرکت های خودروساز کشور نیز به الزام وزارت صمت مجبور به رونمایی از حداقل یک خودروی برقی طی سال گذشته شدند. در مقطعی حتی این گونه به نظر می رسید که وزارت صمت می خواهد کل واردات خودرو را به مدل های برقی اختصاص دهد و یا حداقل اینکه ورود برقی ها در اولویت خواهد بود.

برنامه وزارت صمت در سال گذشته این بود که ابتدا ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی ها به سمت برقی شدن بروند و به تدریج، خودروهای شخصی نیز در این مسیر قرار بگیرند. هرچند بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو با اصل ایده وزیر صمت –حرکت به سمت خودروهای برقی- موافق هستند و آن را سرنوشت محتوم خودروسازی جهان می دانند، اما بارها تاکید کردند که تحقق این هدف نیاز به یک نقشه راه اصولی و منطقی دارد و نمی توان با شتابزدگی به سمت برقی سازی رفت.

با این حال وزیر صمت با رفتار و گفتاری هیجان زده، در دام وعده و وعیدهایی افتاد که مشخص بود با توجه به شرایط موجود به خصوص نبود زیرساخت های مربوط به خودروهای برقی و همچنین قیمت تمام شده هنگفت مدل های وارداتی برقی، محکوم به ناکامی هستند. باید منتظر ماند و دید حالا که وعده های برقی وزیر صمت برای سال 1402 عملی نشده، آیا وی در سال جدید نیز با همان دست فرمان پیش می رود و باز هم وعده های نشدنی می دهد یا آرام می گیرد و نگاه منطقی تر به این ماجرا خواهد داشت؟

    

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین