سه شنبه 11 ارديبهشت 1403-0:37 شمسی /4/30/2024 12:37:23 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:63192
  • زمان انتشار:سه شنبه 14 فروردين 1403-13:59
عضو کمیسیون صنایع مجلس

واردات خودرو ازجمله تقاضاهای بسیاری از افراد جامعه بوده است. با ممنوعیت واردات خودرو طی سال‌های گذشته، نه‌تنها کمکی به رفع مشکلات ارزی نشد، بلکه قیمت‌ها در بازار سر به فلک گذاشتند و خودروهای مشابه در ایران نسبت‌به سایر کشورها به شکل نجومی معامله شد. این در حالی است که قیمت این خودروها در کشورهای دیگر در برخی موارد یک‌پنجم ایران است. بنابراین واردات خودرو به صورت منظم و بدون سختگیری در حجم موتور می‌تواند بازار را به تعادل بکشاند.
عدم واردات خودرو قابل‌ قبول نیست

به گزارش خودرونامه به نقل از دنیای خودرو، در همین زمینه سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس به بیان نظرات خود پرداخت.

چرا باید واردات خودرو انجام شود؟

ازآنجاکه عرضه و تقاضا خودرو با یکدیگر متناسب نیست و تولید داخل نمی‌تواند نیاز بازار را تامین کند، واردات خودرو از ضرورت‌هاست. مطالبه مردم رقابتی شدن بازار خودرو است و در این راستا باید زمینه برای افزایش واردات خودرو فراهم شود.

نقش دولت در این‌خصوص چیست؟

دولت نه‌تنها باید قانون واردات خودروهای نو را به‌درستی اجرایی کند بلکه باید بستر اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده را نیز فراهم آورد، زیرا دولت با ارائه لایحه‌ای دوفوریتی خود خواستار تصویب این قانون بود.

واردات خودروهای خارجی از چه جهت اهمیت دارد؟

خودروهای وارداتی ازیک‌سو کیفیت مطلوبی دارند درنتیجه می‌توانند رضایت مردم را تامین کنند. ازسوی‌دیگر با واردات، عرضه خودرو به بازار بیشتر می‌شود و موجب ساماندهی این بازار خواهد شد. درحال‌حاضر برخی افراد نبود ارز کافی را دلیلی برای تعلل در واردات خودرو بیان می‌کنند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که هیچ توجیهی برای عدم اجرای قانون وجود ندارد بلکه مسئولان اجرایی باید از ظرفیت‌هایی مانند منشأ ارز خارجی برای واردات خودرو استفاده کنند.

حد نصاب میزان واردات خودرو برای اثرگذاری در بازار چقدر است؟

در سال‌هایی که واردات خودرو به تنظیم بازار کمک می‌کرد، این میزان بین 70 تا 80هزار دستگاه بود. در حال حاضر نیز دست‌کم به همین میزان موردنیاز است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین