دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-4:11 شمسی /4/29/2024 4:11:56 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62746
  • زمان انتشار:چهارشنبه 18 بهمن 1402-8:9

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد روند افزایش قیمت خودرو که از حدود ۴۵ روز گذشته آغاز شده و از سه هفته پیش اوج گرفته بود، در روزهای اخیر با ثبات در نرخ ارز کاهش پیدا کرده است.
آرامش به بازار خودرو باز می‌گردد؟

«دنیای اقتصاد» برای بررسی بازار خودرو قیمت ۱۸محصول پرتقاضای داخلی و مونتاژی را در سه بازه زمانی ۲۵دی، ۱۰بهمن و ۱۷بهمن رصد کرده است.

بر این اساس قیمت خودروهای داخلی از ۲۵ دی تا ۱۰ بهمن به طور میانگین ۲۱.۲۵میلیون تومان، یعنی ۳.۵درصد، افزایش داشته است و از ۱۰بهمن تا ۱۷بهمن‌ماه نیز بهای محصولات داخلی ۱۴.۳۷میلیون تومان، معادل ۲درصد، افت را تجربه کرده است.

با این وجود قیمت‌ها هنوز به پیش از شروع روند افزایش قیمت بازنگشته‌ است، به طوری که از ۲۵ دی تا ۱۷ بهمن‌ماه محصولات داخلی رشد قیمت ۶.۸۷میلیون تومانی و ۱.۴درصدی را ثبت کرده‌اند.

در مورد خودروهای مونتاژی نیز محصولات مورد بررسی «دنیای اقتصاد» از ۲۵ دی تا ۱۰ بهمن‌ماه به طور میانگین رشد قیمتی معادل ۵۲.۵میلیون تومان و ۳.۶۱درصد داشته‌اند.

با این وجود بعد از آن و به‌خصوص بعد از ۱۴ بهمن شاهد افت قیمت این محصولات نیز بوده‌ایم، به طوری که از ۱۰ بهمن تا ۲۷ بهمن‌ماه قیمت این محصولات به طور میانگین افت ۱۸.۵میلیون تومانی و ۱.۳۲درصدی داشته است.

بهای محصولات خودروسازان خصوصی نیز به پیش از افزایش قیمت بازنگشته‌ است، به طوری که بهای این خودروها به طور میانگین از ۲۵دی تا روز گذشته ۳۴میلیون تومان معادل ۲.۲۷درصد رشد را ثبت کرده است.
روند رشد قیمت خودرو در بازار از خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری آغاز شد اما با آغاز ناآرامی‌های جدید در منطقه اوج گرفت. این ناآرامی‌ها موجب شد نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا کند، به طوری که بهای دلار به بیش از ۵۸هزار تومان رسید.

بازار خودرو نیز در تبعیت همیشگی خود از نرخ ارز تحت تاثیر این موضوع روی مدار رشد قیمت قرار گرفت. اما در روزهای اخیر بازار ارز شاهد آرامش بیشتری بود و می‌توان گفت تقریبا روی ۵۵هزار تومان ثابت مانده است. بنابراین بازار خودرو تحت‌تاثیر بازار ارز نسبتا آرام گرفته است.

حال باید دید که روند کاهشی قیمت خودرو که طی چند روز گذشته شاهد آن بوده‌ایم ادامه خواهد داشت؟ پاسخ به این پرسش بستگی به دو عامل دارد؛ یکی تداوم ثبات نرخ ارز است. این موضوع تا حد زیادی به اتفاقات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی بستگی دارد که چندان قابل پیش‌بینی نیست.

عامل دوم تسهیلات بانکی است که شورای پول و اعتبار روز دوشنبه مصوب کرد به خودروسازان اختصاص پیدا کند. روز دوشنبه شورای پول و اعتبار اعلام کرد سقف تسهیلاتی دو خودروساز بزرگ کشور مجموعا ۱۵هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داشت.

این موضوع می‌تواند با تقویت نقدینگی این شرکت‌ها موجب رشد تولید شود. بحران نقدینگی مهم‌ترین عاملی است که این روزها موجب افت تولید خودرو شده است. اگر خودروسازان این ۱۵هزار میلیارد تومان را صرفا برای پرداخت بخشی از بدهی خود به قطعه‌سازان نیز استفاده کنند، باز هم با تامین سریع‌تر و بهتر قطعه می‌توانند تولید خود را افزایش داده و با عرضه آن به بازار روی قیمت‌های خودروهای داخلی تاثیر بگذارند.

از بین خودروهای داخلی که مورد بررسی قرار دادیم بیشترین رشد قیمت مربوط به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بود. این خودرو ۲۵ دی‌ماه ۵۳۵میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شد اما ۱۰ بهمن بهای آن با ۳۵میلیون تومان افزایش به ۵۷۰میلیون تومان رسید.

اما روز گذشته با تنها پنج‌میلیون تومان افت قیمت روی ۵۶۵میلیون تومان ایستاد تا از ابتدای بازه زمانی مورد بررسی رشد قیمت۳۰میلیون تومانی و ۵.۶درصدی را ثبت کند.

در بین خودروهای مونتاژی لاماری ایما رکورد افزایش قیمت را از آن خود کرد. این محصول که ۲۵ دی به قیمت یک‌میلیارد و ۸۲۰‌میلیون تومان به فروش می‌رسید، ۱۰بهمن‌ماه بهای آن به یک‌میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان رسید.

برخلاف باقی خودروهای مونتاژی لاماری ایما بعد از ۱۰ بهمن نه‌تنها کاهش قیمت نداشت بلکه گران‌تر شد و در نهایت دیروز در بازار یک‌میلیارد و ۹۶۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.
منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین