دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-5:54 شمسی /4/29/2024 5:54:41 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62651
  • زمان انتشار:سه شنبه 10 بهمن 1402-10:59

چند وقتی است که در فضای مجازی مسائلی مبنی بر تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو در سال آینده مطرح شده است؛ مسائلی که بیش از پیش به آشفتگی بازار خودرو دامن زده و تعادل را از این بازار ربوده است.
تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو؟

براساس این اخبار مقرر شده طبق توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان که به تایید شورای رقابت هم رسید، قیمت خودروها از این پس طبق فرمول «هزینه تولید به علاوه ۵/۲ درصد سود» محاسبه شود تا از این طریق شرکت‌های خودروسازی از زیان خارج شوند.
در این اخبار در حالی اعلام شده که شورای رقابت هم در جریان این تغییر قیمت‌هاست که سخنگوی این شورا عملا این خبر را تکذیب و به «جهان‌صنعت» اعلام کرد هیچ‌گونه تغییری در فرمول قیمت‌گذاری خودرو نخواهیم داشت.
توکلی تاکید دارد شورای رقابت باید در مورد صنعت و بازار خودرو تصمیم بگیرد و تصمیم‌گیری سایر نهادها در این بخش قانونی نیست. بنابراین توافق برای تغییر فرمول قیمت‌گذاری صحت ندارد.

تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو کذب است
سپهر دادجوی‌توکلی سخنگوی شورای رقابت در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» با بیان اینکه فرمول قیمت‌گذاری خودرو تغییری نخواهد کرد و تمام تصمیمات در این حوزه براساس سیاست‌های شورای رقابت است، گفت: نکته اول که باید به آن اشاره کنم اینکه بازار و صنعت خودرو همواره تابع فاکتورهای مختلفی بوده که این فاکتورها از اقتصاد و صنعت جدا نیستند و به نوبه خود بر این صنعت اثر خود را می‌گذارند.
وی با اشاره به انتشار مطالبی مبنی بر تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو با هماهنگی و تایید شورای رقابت تصریح کرد: اخیرا مطالبی از سوی برخی از رسانه‌ها مبنی بر تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو در سال آینده در حال انتشار است که اساسا واقعیت نداشته و مشخص نیست منبع این اخبار کجاست؛ به طور مثال اخیرا خبری مبنی بر توافق وزارت صمت و خودروسازان برای تعیین قیمت خودرو در سال آینده بر اساس فرمول هزینه تولید به اضافه ۵/۲ درصد سود منتشر شده که از اساس کذب است، چراکه طرح بحث توافق بین وزارتخانه و خودروسازان خلاف واقعیت است.
به گفته توکلی، در حال حاضر تمام اتفاقات و تصمیم‌گیری‌ها در رابطه با صنعت و بازار خودرو، ذیل قانون که همان دستورالعمل شورای رقابت است روی می‌دهد.
سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه هیچ‌گونه فرمول جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو نداریم، تصریح کرد: با توجه به اینکه براساس دستورالعمل‌های شورای رقابت برای بازار خودرو تصمیم گرفته می‌شود، از این رو هیچ فرمول جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو در دستور کار قرار ندارد؛ بر همین اساس هم خبر تعریف یک فرمول جدید برای قیمت‌گذاری خودرو کذب محض بوده و فرمول قیمت‌گذاری همچنان همان قیمت تمام‌شده به علاوه سود عادله است.
وی افزود: برای قیمت‌گذاری خودرو از یازدهم بهمن‌ماه پارسال فرمولی با عنوان «کاست پلاس» تعریف شد که تمام تحرکات صنعت و بازار خودرو براساس همین فرمول انجام می‌شود. اخیرا نیز با توجه به نیازهای تعریف‌شده، تغییراتی در این دستورالعمل شورای رقابت اعمال شد. اجرای فرمول کاست پلاس مزایا و معایبی دارد، اما در مقطع کنونی بهترین روش برای قیمت‌گذاری خودرو محسوب می‌شود.
سخنگوی شورای رقابت یادآور شد: صرفا دستورالعملی که پارسال تدوین شده بود چند وقت پیش اصلاح شد و اساسا تغییر ماهوی در این دستورالعمل نداشتیم که منجر به تعریف فرمول جدید برای قیمت‌گذاری خودرو در سال آینده شود.
وی با تاکید بر اینکه تعریف فرمول جدید برای قیمت‌گذاری خودرو در سال آینده کذب است، گفت: به صراحت اعلام می‌کنم هیچ فرمول و دستورالعمل جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو تعریف نشده و وزارت صمت در هماهنگی کامل با شورای رقابت و ذیل مصوبات این شورا رفتار می‌کند و هیچ اتفاق جدیدی قرار نیست بر نحوه قیمت‌گذاری بر بازار خودرو حاکم شود. سیاست اصلی در صنعت خودرویمان مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت است که چندی پیش نیز اصلاح شد.
توکلی با بیان اینکه گمانه‌زنی‌های غیر‌مستند تنها به التهاب بازار می‌انجامد، اظهار کرد: تنظیم‌گری به چند روش از جمله قیمت، عرضه و شرایط دسترسی بازار انجام می‌شود؛ در ابتدای اجرای مصوبه ۵۴۳ به دلیل عدم امکان استفاده از دیگر ابزارهای تنظیم‌گری و مشخصا عرضه نامناسب خودرو از ابزار قیمتی برای تنظیم استفاده شد که با محاسبه سازمان حمایت تنظیم قیمت صورت می‌گرفت که از این پس هم روال همین خواهد بود، اما با تولید و عرضه زیاد شاهد کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار خودرو خواهیم بود، بنابراین روش دوم هم تنظیم‌گری از طریق عرضه و مقدار است که در اصلاحیه این مولفه مقدار به قیمت‌گذاری اضافه شد. بنابراین تنها اتفاق جدیدی که می‌افتد این است که تنظیم‌گر فنی مسوولیت بیشتری را به عهده می‌گیرد.
وی در مورد انتقادات به قیمت‌گذاری دستوری خودرو تصریح کرد: شورای رقابت هم مانند کارشناسان بر این اعتقاد است که قیمت‌گذاری دستوری باید آخرین ابزار کنترل بازار باشد و زمانی اعمال شود که چاره دیگری وجود ندارد، بنابراین در شرایطی که راه دیگری نداریم و صنعت خودرو بیمار است و خودروساز و سیاستگذار وظایف خود را به‌طور شایسته انجام نداده‌اند مجبور به استفاده از این سیاست هستیم. بنابراین از نظر شورای رقابت نیز قیمت‌گذاری دستوری امر مورد تاییدی نیست، اما به اقتضای شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد همان‌طور که در بسیاری از اقتصادها به اقتضای شرایط از این راهکار استفاده می‌شود.
به گفته سخنگوی شورای رقابت، نمی‌توان تمام زیان انباشته برآمده از سال‌ها ضعف مدیریتی را امروز از مشتری خودرو گرفت و توقع داشت مشتری که مدت‌ها منتظر خرید خودرو بوده آن هم در شرایطی که قدرت خریدش کاهش یافته، زیان انباشته خودروسازان را جبران کند.

هیجانی کردن بازار به سود کیست؟
چندی پیش اعلام شد قرار است ۱۲۰ هزار خودرو با ۵ درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار فروخته شود. شورای رقابت و سخنگوی اقتصادی دولت فورا به این خبر واکنش نشان دادند و اعلام کردند که هر اتفاقی قرار باشد برای صنعت خودرو بیفتد باید با هماهنگی شورای رقابت باشد و هر تصمیم این شورا بگیرد اولی است، بنابراین خبر فروش این ۱۲۰ هزار خودرو صحت ندارد.
در ادامه نیز اعلام شد مجوز مشروط برای افزایش قیمت خودرو اعطا شد که مجدد این خبر هم از سوی شورای رقابت تکذیب شد. توکلی سخنگوی شورای رقابت در این ارتباط گفته بود که «هیچ افزایش ‌قیمت مشروط و غیر‌مشروطی برای خودروساز به عنوان مشوق در ازای افزایش تولید خودرو در دستورالعمل شورای رقابت عنوان نشده است. تاکید شورا بر افزایش تولید و عرضه است که در نهایت منجر به کاهش قیمت در بازار آزاد شود.»
به گفته او «‌برداشت اینکه مجوز مشروطی برای افزایش قیمت‌ها صادر شده است تعبیر ناصحیحی است. شورای رقابت از ابزار تنظیم مقدار برای تعادل عرضه و تقاضا که خروجی آن بدون شک کاهش قیمت است، بهره می‌برد.»
بر این اساس اگرچه این اخبار تکذیب شد، اما اثر هیجانی خود را بر بازار خودرو گذاشت و بازاری را که بیش از ۶ ماه ثبات نسبی قیمت را تجربه کرده بود به هم ریخت و قیمت‌ها بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.
سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودروی تهران عنوان کرده بود که «وقتی اعلام شد که قرار است ۱۲۰ هزار خودرو با کمتر از ۵ درصد قیمت حاشیه بازار فروخته شود بازار به هم ریخت به‌گونه‌ای که طی یک ماه اخیر افزایش قیمت شدیدی را شاهد بودیم. اگر خودروسازان این حجم خودروی مازاد دارند چرا به تعهداتشان عمل نمی‌کنند؟ عرضه فعلی جوابگوی نیاز بازار نیست. از سوی دیگر در حال حاضر بازار خودرو در رکود کامل است. اگر عرضه زیاد بود قطعا قیمت‌ها کاهش قابل‌توجهی می‌یافت.»
بر این اساس، باید دید چه کسانی از بر هم خودرن تعادل بازار خودرو در روزهای پایانی سال نفع می‌برند که هر بار با انتشار اخباری قیمت‌ها را در این بازار هیجانی کرده و بازار را به هم می‌زنند.

منبع: روزنامه جهان صنعت


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین