دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-10:51 شمسی /4/29/2024 10:51:37 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62547
  • زمان انتشار:يکشنبه 1 بهمن 1402-13:14
مدیرعامل اسبق سایپا

شرکت‌های چینی حضور گسترده‎ تری در ایران پیدا خواهند کرد. قرار است این شرکت‌ها رأسا خط‌تولید در کشور داشته باشند. گفته می‌شود قرار است چند خط تولید مهم به چینی‌ها واگذار شود.
صنعت خودرو با چینی‌ها چگونه باید همکاری کند؟

به گزارش خودرونامه به نقل از دنیای خودرو، روندی که نشان از تغییر رویکرد چینی‌ها نسبت‌به بازار ایران دارند. ازسوی‌دیگر بسیاری نیز آن را به چینی شدن کامل صنعت خودرو در کشور تعبیر می‌کنند. در همین زمینه سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا به بیان نظرات خود پرداخت.

واگذاری سهام شرکت‌ها و همچنین خطوط تولید به خودروسازان چینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مشارکت با شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا قطعا می‌تواند به توسعه صنعت خودرو کشور کمک کند اما هنگام قرارداد با چینی‌ها توجه به چند نکته حائزاهمیت است. باتوجه به فرهنگ مشارکت چینی‌ها و عدم تمایل خودروسازان چینی به انتقال تکنولوژی اولین نکته در مشارکت با شرکت‌های خودروساز چینی شرط انتقال فناوری است چراکه نباید اجازه داد این همکاری به ایجاد کارخانجات مونتاژ خودروهای چینی در کشور تبدیل شود. قراردهای جوینت‌ونچر با قطعه‌سازان داخلی، تضمین خدمات پس از فروش، افزایش درصد ساخت داخل، انتقال تکنولوژی تولیدات جدید، تحقیق و توسعه و از همه مهم‌تر امکان صادرات تولیدات مشترک از مبدأ ایران از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در قرارداد با خودروسازان چینی لحاظ شوند.

در شرایط فعلی که ارتباطات با کشورهای دیگر محدود یا اصلا وجود ندارد، همکاری با چینی‌ها توجیه‌پذیر است؟

اگر قرار است شرکت‌های خودروساز چینی در ایران سرمایه گذاری کنند نباید تنها هدف تامین نیاز بازار داخلی باشد و حتما باید بخشی از تولیدات مشترک به کشورهای دیگر صادر شوند.

حضور چینی‎ها در صنعت خودرو با قیمت‌گذاری دستوری قابل‌جمع است؟

قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو، تهدیدی برای سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو است. اگر قرار بر حضور چینی‌ها در خودروسازی کشور باشد قطعا آنها زیر بار نظام قیمت‌گذاری دستوری نخواهند رفت چراکه هیچ خودروسازی در دنیا حاضر نیست محصولی را با قیمت دستوری تولید کند و آینده خود را به خطر بیندازد و قاعدتا قیمت خودرو باید در بازار عرضه و تقاضا تعیین شود. بنابراین یکی از شروط چینی‌ها برای مشارکت با خودروسازان ایرانی حذف قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین