دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-20:19 شمسی /4/29/2024 8:19:56 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62535
  • زمان انتشار:يکشنبه 1 بهمن 1402-7:23

به نظر می‌رسد سیاستگذار، شکست در واردات خودرو را باید به‌صراحت اعلام کند. سیاست‌های وارداتی دولت سیزدهم که از صفر تا صد ورود خارجی‌ها را با نظارت دولت تعریف کرده، به نظر می‌رسد به نقطه پایان خود رسیده است.
شناسایی مقصر جدید در کندی ورود خارجی‌ها

به گزارش خودرونامه، در دو سالی که از فرمان رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی واردات آن هم با هدف تنظیم بازار خارجی‌ها می‌گذرد، اگر چه واردات قابل‌توجهی صورت نگرفته اما حاشیه‌های زیادی داشته‌ است.

از حواله‌فروشی میلیاردی خودروهای ثبت‌نامی که بگذریم، خودروهایی که هنوز تحویل مشتری داده نشده با قیمت‌های شگفت‌انگیزی در پلتفرم‌های فروش عرضه می‌شوند.

بنابراین سیاست‌های وارداتی خودرو نه‌تنها به تنظیم بازار کمکی نکرد بلکه موجب آشفتگی و به‌هم‌ریختگی بازار هم شد.
هر چند بارها شنیده شده که کمبود ارز، روند واردات خودرو را کند یا متوقف کرده اما به نظر می‌رسد ناهماهنگی دستگاه‌ها و دولتی شدن ورود خارجی‌ها دلیل روشن‌تری نسبت به ارز تخصیصی برای توقف واردات خودرو است.

سال گذشته سازمان ملی استاندارد و در مقطعی واردکنندگان به عنوان مقصر کندی واردات خودرو شناخته می‌شدند و از روز گذشته پلیس راهور در این زمینه به کم‌کاری متهم شده است.

خبرگزاری تسنیم روز گذشته به نقل از مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، اعلام کرد که پلیس راهور در اظهارنامه‌ها فرآیند را زمان‌بر کرده است.

براساس آمار تاکنون بیش از ۸هزار خودرو وارد بنادر کشور شده که از این مقدار بیش از ۴هزار دستگاه نیز ترخیص شده؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که از این تعداد خودروی ترخیص‌شده کمتر از ۱۰۰ دستگاه خودرو به خریداران تحویل داده شده است.

این در حالی است که مطابق آمار تا ۱۲ دی‌ماه امسال تعداد خودروی ثبت‌سفارش‌شده ۹۳هزار و ۳۴۳ عدد است و تعداد خودروهای وارد‌شده به کشور تاکنون ۹هزار و ۱۷۶عدد، تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰هزار و ۱۷۶عدد و تعداد خودروهای عرضه‌شده به افراد ثبت‌نامی ۸هزار و ۲۲۰ عدد و تعداد خودروهای پلاک‌شده حدود ۴هزار عدد است، درحالی‌که کل افراد ثبت‌نام‌شده و حائزشرایط ۳۳هزار و ۵۳۸ نفر و افراد منصرف‌شده ۳هزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰هزار و ۴۳۳ نفر و افراد تعیین‌تکلیف‌شده ۷هزار و ۱۲۱ نفر هستند.

بر این اساس مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، تاکید کرده که شرکت‌های واردکننده اعلام می‌کنند خودروها در روند شماره‌گذاری هستند، البته شرکت‌ها می‌گویند این فرآیند زمان‌بر است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌ها می‌گویند پلیس راهور در اظهارنامه‌ها فرآیند را زمان‌بر می‌کند، گفت: دلیل طولانی شدن عرضه خودروها را باید از پلیس راهور جویا شد که آیا این موضوعات صحت دارد یا اینکه شرکت‌ها از این زمان‌بر بودن استفاده کنند تا ریال بیشتری دستشان بماند.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین