يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-19:9 شمسی /4/28/2024 7:09:16 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:62357
  • زمان انتشار:يکشنبه 17 دی 1402-10:54

سخنگوی شورای رقابت گفت: شورای رقابت از ابزار تنظیم مقدار برای تعادل عرضه و تقاضا که خروجی آن بدون شک کاهش قیمت است، بهره می‌برد.
صدور مجوز مشروط برای افزایش قیمت خودرو کذب است

به گزارش خودرونامه، سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه هیچ صحبتی در مورد افزایش مشروط قیمت خودرو نشده است، اظهار کرد: هیچ افزایش‌قیمت مشروط و غیر مشروطی برای خودروساز به عنوان مشوق در ازای افزایش تولید خودرو در دستورالعمل شورای رقابت عنوان نشده است. تاکید شورا بر افزایش تولید و عرضه است که در نهایت منجر به کاهش قیمت در بازار آزاد شود.

وی افزود: تنظیم‌گری به چند روش از جمله قیمت، عرضه و شرایط دسترسی بازار انجام می‌شود؛ در ابتدای اجرای مصوبه ۵۴۳ به دلیل عدم امکان استفاده از دیگر ابزارهای تنظیم‌گری و مشخصاً عرضه نامناسب خودرو از ابزار قیمتی برای تنظیم استفاده شد که با محاسبه سازمان حمایت تنظیم قیمت صورت می‌گرفت که از این پس هم روال همین خواهد بود.

توکلی ادامه داد: اکنون با توجه به افزایش میزان عرضه خودرو، این ظرفیت برای تنظیم بازار ایجاد شده و به تنظیم‌گر فنی اختیار داده شده است که پیشنهادات خود را مطرح کند برای اینکه مازاد تولید راحت‌تر به دست مشتری برسد. بنابراین شیوه تنظیم گری مذکور مسلماً به منزله افزایش قیمت نیست.

سخنگوی شورای رقابت تصریح کرد: مشخصاً با افزایش عرضه شاهد کاهش قیمت خواهیم بود که البته تمام این فرآیند باید قبل از اجرا به تأیید شورای رقابت برسد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل خودرو به هیچ عنوان خارج از مصوبه ۵۴۳ نیست، تاکید کرد: بنابراین برداشت اینکه مجوز مشروطی برای افزایش قیمت‌ها صادر شده است تعبیر ناصحیحی است. شورای رقابت از ابزار تنظیم مقدار برای تعادل عرضه و تقاضا که خروجی آن بدون شک کاهش قیمت است، بهره می‌برد.

توکلی گفت: در حال حاضر با اصلاح مصوبه دستورالعمل خودرو، فرایند قیمت گذاری خودرو تسهیل و از کاغذبازی و بوروکراسی کاسته شده است.

گفتنی است، دیروز نیز توکلی در گفت و گویی با مهر جزئیاتی از تغییرات دستورالعمل خودرو ارائه کرد که از اینجا قابل مشاهده است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین