شنبه 8 ارديبهشت 1403-18:28 شمسی /4/27/2024 6:28:47 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:60583
  • زمان انتشار:دوشنبه 8 آبان 1402-6:42

طبق برآورد دو خودروساز بزرگ کشور، تولید آنها در نیمه دوم امسال و نسبت به شش ماه نخست، رشد خواهد کرد، رشدی که البته منجر به تحقق هدف‌گذاری امسال وزارت صمت نخواهد شد. 
پیش‌بینی خودروسازان از تیراژ ۱۴۰۲

ایران‌خودرو و سایپا در صورت های مالی تلفیقی ارائه‌شده به بورس، برآورد خود از میزان تولید در نیمه نخست امسال را اعلام کرده‌اند. بر این اساس، دو خودروساز بزرگ کشور پیش‌بینی کرده‌اند که کل تولیدشان در نیمه دوم امسال ۵۳۱هزار و ۵۳۴ دستگاه خواهد بود. در صورت تحقق این پیش‌بینی، مجموع تولید ایران‌خودرو و سایپا نسبت به نیمسال نخست ۱۴۰۲ حدود ۲۳درصد رشد خواهد کرد.
این دو شرکت طی نیمه ابتدایی امسال ۴۳۲هزار و ۱۳۷ دستگاه انواع محصول را تولید کرده بودند و قصد دارند در نیمه دوم امسال حدودا ۱۰۰هزار دستگاه بیشتر تیراژ داشته باشند. اگر پیش‌بینی خودروسازان محقق شود، کل تولید آنها در سال ۱۴۰۲ به حدود ۹۶۴هزار دستگاه خواهد رسید.

طبق برنامه‌ریزی وزارت صمت، تولید خودرو در سال جاری باید به یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه برسد که البته تمام خودروها (اعم از سواری و تجاری و محصولات متعلق به ایران‌خودرو و سایپا و شرکت‌های بخش خصوصی) را در بر می‌گیرد.

بنابراین ۹۶۴هزار دستگاه خودرویی که قرار است طبق پیش‌بینی ایران‌خودرو و سایپا در سال جاری به تولید برسد، بخشی از کل تولید به شمار می‌رود و رقم نهایی بسیار بالاتر خواهد بود. این ۹۶۴هزار دستگاه تنها به محصولات سواری و وانت دو خودروساز بزرگ کشور اختصاص دارد، بنابراین عدد نهایی تولید در پایان ۱۴۰۲، ارقام مربوط به تیراژ خودروهای تجاری و عمومی و همچنین محصولات سواری شرکت‌های بخش خصوصی را نیز در بر می‌گیرد.

در این بین، خودروسازان خصوصی برآوردی از میزان تولید خود در نیمه دوم امسال ارائه نداده‌اند، اما می‌توان با در نظر گرفتن تولید نیمسال نخستشان، تیراژ کل امسال آنها را حدس زد. خصوصی‌ها در شش ماه ابتدایی سال حدود ۱۴۰هزار دستگاه محصول سواری را تولید کرده‌اند و اگر در نیمه دوم نیز همین تعداد تولید شود، کل تیراژ آنها به ۲۸۰هزار دستگاه خواهد رسید. با در نظر گرفتن این عدد و تولید ۹۶۴هزار دستگاهی ایران‌خودرو و سایپا، کل تیراژ سواری و وانت خودروسازان کشور در سال جاری به حدود یک‌میلیون و ۲۴۰هزار دستگاه خواهد رسید.
در کنار اینها، جمع تولید نیمه نخست محصولات تجاری (کامیون، کامیونت، کشنده، ون، مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس) نیز حدود ۲۲هزار دستگاه بوده است. اگر فرض کنیم کل تولید تجاری‌ها طی امسال به ۵۰هزار دستگاه برسد، عدد نهایی تولید خودرو در کشور چیزی حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه خواهد بود. البته به این رقم شاید بتوان تیراژ دیگری را اضافه کرد و آن تولید پارس‌خودرو است. در صورت‌های تلفیقی، مشخص نیست تولید پارس‌خودرو جزو سایپا محاسبه شده یا رقمی جداگانه دارد. اگر فرض کنیم تیراژ پارس‌خودرو عددی جدا (نهایتا ۱۵۰هزار دستگاه) باشد، رقم نهایی تولید خودروسازان در انتهای ۱۴۰۲ به یک‌میلیون و ۴۵۰هزار دستگاه خواهد رسید.با این حساب، خودروسازی کشور کسری ۲۵۰هزار دستگاهی نسبت به برنامه‌ریزی وزارت صمت خواهد داشت. وزیر صمت اخیرا از رشد ۱۴ تا ۲۰درصدی تولید خودرو در انتهای امسال و نسبت به سال گذشته خبر داد.
منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین