چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403-22:34 شمسی /5/8/2024 10:34:07 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:60350
  • زمان انتشار:سه شنبه 18 مهر 1402-11:36
خودرونامه منتشر کرد

با تصویب شورای اقتصاد، قرار است 85 هزار دستگاه کامیون، کشنده، اتوبوس و مینی بوس، اسقاط و خودروهای نو جایگزین آنها شوند، طرحی که اگر در مدت زمان در نظر گرفته شده، به سرانجام برسد، نقش مهمی در کاهش تصادفات جاده ای، نزولی شدن مصرف سوخت و همچنین کمتر شدن آلودگی هوا خواهد داشت.
زمانبندی اخراج 85 هزار خودروی فرسوده

به گزارش خبرنگار خودرونامه، بدون تردید یکی از چالش های حوزه حمل و نقل، باری، شهری و برون شهری کشور به خصوص در حوزه محصولات سنگین و نیمه سنگین، فرسودگی بخش قابل توجهی از این خودروهاست. در حال حاضر تعداد زیادی کامیون و کشنده فرسوده در جاده های کشور تردد می کنند که ضمن بلعیدن مقادیر فراوانی سوخت و تولید آلودگی بسیار، جاده ها را نیز ناامن کرده اند. همچنین اتوبوس ها و مینی بوس های بین شهری نیز از فرسودگی رنج می برند و آنها هم نقش مهمی در تصادفات و سوانح جاده ای، آلودگی هوا و مصرف بالای سوخت دارند.

از همین رو اسقاط این خودروها و جایگزینی شان با محصولات نو می تواند ضمن بالا بردن ایمنی جاده ها و طبعا پایین آمدن تصادفات، کمک بزرگی نیز به کاهش آلودگی هوا و نزولی شدن مصرف سوخت کند.

از همین رو شورای اقتصاد اخیرا با طرح اسقاط و جایگزینی 85 هزار دستگاه از خودروهای فرسوده موردنظر موافقت کرده است. برای این طرح بیش از شش میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته شده که قرار است از محل صرفه جویی سوخت حاصل شود. همچنین این 85 هزار دستگاه خودرو باید ظرف پنج سال اسقاط و جایگزین شوند.

تردیدی نیست که با توجه به محدودیت تولید داخل، وجود تحریم و البته کمبود منابع مالی، به سرانجام رسیدن این طرح با اما و اگرهایی جدی مواجه است. حتی به احتمال فراوان نیاز است تا برای تامین خودروهای جایگزین، از واردات استفاده شود، زیرا تولید داخل کفاف نخواهد داد.

جدا از این اینکه اسقاط و جایگزینی این 85 هزار دستگاه خودرو با موانع و چالش هایی جدی مواجه است، خودرونامه به جزئیات این طرح دست یافته است.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته، خودروهایی که قرار است اسقاط و جایگزین شوند، به شش دسته تقسیم شده اند که عبارتند از:کامیون شش تا 10 تن، کامیون 11 تا 18 تن، کامیون  19 تا 26 تن، کشنده، اتوبوس و مینی بوس.

در حالت تفکیکی، بیشترین سهم اسقاط و جایگزینی به کامیون های 19 تا 26 تن اختصاص دارد، چه آنکه قرار است 30 هزار دستگاه از این خودروها از رده خارج شوند. در رده بعدی، کشنده ها با سهم 20 هزار دستگاهی قرار گرفته اند و پس از آنها نیز مینی بوس ها دارای بیشترین سهم هستند. قرار است در مجموع 15 هزار دستگاه مینی بوس فرسوده اسقاط و جایگزین شود. همچنین اسقاط و جایگزینی 9 هزار دستگاه اتوبوس، هفت هزار دستگاه کامیون شش تا 10 تن و چهار هزار کامیون 11 تا 18 تن از رده خارج و مدل های نو جانشین شان شوند.

بر این اساس، باید در هر سال از پنج سال در نظر گرفته شده، تعداد مشخصی خودرو از این شش دسته، اسقاط و جایگزین بشوند. در سال نخست، سهمی برای اسقاط و جایگزینی کامیون های شش تا 10 تن لحاظ نشده، اما در مجموع هزار و 300 دستگاه از دو گروه کامیونی دیگر باید از رده خارج شوند. همچنین سهم کشنده، اتوبوس و مینی بوس نیز در سال نخست به ترتیب 80، 540 و هزار و 800 دستگاه در نظر گرفته شده است. در کل طی سال نخست باید چهار هزار و 440 دستگاه از خودروهای موردنظر اسقاط و جایگزین شوند.

در سال های دوم و سوم نیز در هر سال باید 23 هزار و 750 دستگاه دیگر از این خودروها اسقاط شوند که در سال دوم بیشترین سهم به کشنده ها مربوط می شود. در سال سوم نیز سهم حداکثری اسقاط به کامیون های 19 تا 26 تن اختصاص یافته است. همچنین کمترین سهم نیز در هر دو سال موردنظر برای کامیون های 11 تا 18 تن لحاظ شده است.

اما در سال چهارم نیز قرار است 16 هزار و 530 دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج و جایگزین شوند. بیشترین سهم در این سال به کامیون های 19 تا 26 تن اختصاص دارد و کمترین نیز نصیب کامیون های 11 تا 18 تن شده است. در سال آخر هم قرار است 16 هزار و 530 دستگاه از خودروهای موردنظر اسقاط و جایگزین شوند که باز هم کمترین سهم به کامیون های 11 تا 18 تن اختصاص یافته است. سهم اعظم نیز نصیب کامیون های 19 تا 26 تن شده است.

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین