دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-7:36 شمسی /4/29/2024 7:36:25 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:58139
  • زمان انتشار:سه شنبه 28 شهريور 1402-12:14
سعودی ها فقط رونالدو را نیاوردند

عربستان اخیرا با جذب چهره های نامی دنیای فوتبال به دنبال توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر در این رشته ورزشی پر طرفدار است. برنامه ها و اهداف عربستان برای توسعه البته قرار نیست فقط در  حوزه ورزش دنبال شود و این کشور قصد دارد در دیگر بخش ها به ویژه خودروسازی هم به واسطه سرمایه گذاری و شراکت با بزرگان، در مسیر توسعه قدم بردارد.
عربستان، چین آینده خودروی خاورمیانه؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، این روزها با حضور ستارگان بزرگ و مطرح جهان فوتبال در عربستان، نام این کشور در محافل فوتبالی بر سر زبان ها افتاده و در ایران نیز خیلی ها از این اتفاق انگشت به دهان مانده و البته آرزوی تکرار چنین تجربه ای را در کشور دارند. هرچند در حال حاضر سرمایه گذاری عربستان روی جذب ستارگان فوتبال جهان، بیش از هر اقدام دیگر این کشور در مسیر جدید توسعه، به چشم می آید، با این حال سعودی ها در حوزه های دیگر نیز بیکار ننشسته اند.

یکی از این حوزه ها، خودروسازی است، صنعتی که عربستان بهره ای از آن نداشته و همواره کشوری واردکننده خودرو به شمار می رفته است. حالا اما این کشور از همان منبعی که هزینه جذب ستارگان فوتبال دنیا را می دهد (صندوق سرمایه گذاری عمومی)، مبلغ هنگفتی نیز صرف خرید سهام یک خودروساز آمریکایی کرده است. صحبت از لوسید ایر است، شرکتی که در کالیفرنیای امریکا واقع است و خودروهای برقی را به تولید می رساند. این شرکت که ابتدا با سرمایه گذاری چینی ها شکل گرفت، بازیگر جدید و البته قدرتمند عرصه خودروهای برقی به حساب می آید و از آن به عنوان یکی از رقبای تسلا (بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان) یاد می شود.  

دو، سه سال پیش بود که خبر رسید عربستانی ها قصد خرید سهام لوسید ایر را دارند. آن زمان اعلام شد که خودروساز آمریکایی در سال 2025 یا 2026 کارخانه ای مدرن را در عربستان سعودی افتتاح خواهد کرد. هزینه هنگفت خرید سهام لوسید ایر از محل صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی تامین شده است، صندوقی که با ۵۰۰ میلیارد دلار معادل ۲ هزار میلیارد ریال سعودی یکی از بزرگترین صندوق‌های مالی دنیاست.  

هدف از این سرمایه گذاری این است که با افتتاح کارخانه لوسید ایر در عربستان، این کشور صاحب صنعت خودرو و آن هم خودروهای برقی لوکس شود. عربستانی ها البته همین یک ماه پیش از لوسیدایرهای وارداتی خود رونمایی کردند و دو یا سه سال دیگر نیز شاهد به راه افتادن خط تولید این محصول لوکس در خاک خود خواهند بود. به این ترتیب، عربستان در آینده نزدیک به بازیگر خودرویی جدید خاورمیانه تبدیل خواهد شد و هیچ بعید نیست  خودروسازان دیگری نیز مانند لوسیر ایر راهی این کشور شده و سایت تولیدی بنا کنند.

اما مدلی که عربستان در حوزه خودرو به کار گرفته، می تواند یک الگو برای خودروسازی ایران باشد. هرچند ایران از لحاظ قدمت خودروسازی و اینکه اکثر قریب به اتفاق نیاز شهروندان به خودرو را از مسیر تولید و مونتاژ داخلی تامین می کند، بسیار از سعودی ها جلوتر است، اما مدلی که آنها پیش گرفته اند نیز می تواند به عنوان الگویی مناسب در ایران و در راستای توسعه خودروسازی به کار برود.  

البته بدون تردید شرایط حال حاضر ایران با عربستان قابل مقایسه نیست و خودروسازی کشور گزینه های بسیار محدودی برای شراکت و سرمایه گذاری دارد، اما در اصل ماجرا –الگوبرداری از مدل سعودی ها در صنعت خودرو- اتفاق نظر نسبی وجود دارد. در حال حاضر با وجود تحریم ها، دست ایران برای جذب سرمایه گذاران و شرکای خارجی چندان باز نیست، اما در همین فضا نیز می توان مثلا با برندهای معتبر چینی شراکتی عمیق را به راه انداخت. طبعا در روزگاری که تحریم ها لغو شوند، دست ایران برای استفاده از مدل عربستانی ها در حوزه خودرو بسیار بازتر خواهد بود.   

عربستانی ها برای ورود به صنعت خودرو به سراغ شرکتی رفته اند که خودروهای برقی می سازد، بنابراین افتتاح کارخانه لوسید ایر در این کشور، عملا سعودی ها را در زمره تولیدکنندگان نسل جدید خودروها –مدل های برقی- قرار می دهد. به عبارت بهتر، عربستانی ها به جای آنکه از صفر به سراغ صنعت خودرو بروند، از مسائلی مانند خودکفایی و محصول ملی عبور کرده و مدل های بنزینی را هم با توجه به اینکه در دهه های آینده جایی در خودروسازی جهان نخواهند داشت، کنار گذاشته اند.

با افتتاح کارخانه لوسید ایر در عربستان، این کشور رسما به جمع تولیدکنندگان خودروهای برقی می پیوندد و با توجه به سرمایه گذاری اش در این برند آمریکایی، می تواند در تعیین اهداف و برنامه های آتی آن اثرگذار باشد. اجرای این مدل در خودروسازی ایران با توجه به وجود زیرساخت های بزرگ، راحت تر به نظر می رسد، مشروط بر اینکه تحریمی در کار نباشد و سیاستگذار نیز بپذیرد راه توسعه خودروسازی، شرکت با بازیگران بزرگ این عرصه است.

عربستان با لوسید ایر رسما به بازیگر خودرویی جدید خاورمیانه تبدیل خواهد شد و هیچ بعید نیست در آینده، پای دیگر خودروسازان جهان نیز به این کشور باز شود. هرچند مقایسه عربستان با چین و ترکیه در حوزه پذیرش و جذب سرمایه گذاران خودرویی، صحیح و منطقی نیست، اما حضور خودروسازان خارجی در این کشور در صورت موفقیت پروژه لوسید ایر، بعید به نظر نمی رسد. از همین رو شاید بتوان عربستان را چین و یا ترکیه آینده خاورمیانه در حوزه خودرو دانست. ایران نیز این ظرفیت را دارد که میزبان بزرگان خودروسازی جهان باشد و این رویایی است که می توان در سایه لغو تحریم ها و تغییر نگاه به سرمایه گذاری خارجی، آن را تعبیر کرد.

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین