دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-2:54 شمسی /4/29/2024 2:54:11 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:55883
  • زمان انتشار:دوشنبه 30 مرداد 1402-7:44

با ترخیص یک‌هزار دستگاه خودرو از گمرک شهید باهنر طی روز گذشته، روند ترخیص خودروهای وارداتی شتاب گرفت تا طرح واردات خودرو در آستانه یک‌سالگی، یک قدم به تحقق نزدیک‌تر شود. این خبر قیمت‌ها را نیز در بازار خودرو با کاهش بیشتری همراه کرد.
واکنش مثبت بازار خودرو به ترخیص وارداتی‌ها

به گزارش خودرونامه، روزنامه همشهری نوشت: رئیس سازمان استاندارد کشور روز گذشته در بازدید از خودروهای موجود در گمرک شهید باهنر بندرعباس ضمن تأکید بر ضرورت سرعت‌بخشی به روند واردات خودرو، از ترخیص ۱۰۰۰دستگاه خودرو خارجی از این گمرک خبر داد. مهدی اسلام‌پناه در توضیح جزئیات این محموله خودرویی گفت: این محموله شامل ۴مدل هیوندا ازجمله النترا و توسان است که به‌دلیل برخی آیتم‌های استانداردی، پیش از این اظهار نشده بود که ما از صاحب کالا درخواست کردیم این کار را انجام دهند و کارشناسان استاندارد نیز در محل حاضر هستند تا تطابق‌های لازم را برای ترخیص انجام دهند. وی با بیان اینکه ۱۰۰۰دستگاه خودروی النترا روز یکشنبه‌ ترخیص ‌شد، تأکید کرد: هرجا که احساس شود مانعی برای واردات وجود دارد، در جهت رفع و رجوع و تسهیل امور حضور پیدا خواهیم کرد و شرایط را به‌نحوی رقم خواهیم زد که گشایش ویژه‌ای ایجاد شود. در همین حال سرپرست سازمان توسعه تجارت از ورود نزدیک به ۵هزار دستگاه خودرو به بنادر و گمرکات کشور خبر داد. مهدی ضیغمی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها ضمن بیان این مطلب، درباره تعداد دقیق خودروهای ترخیص‌شده از گمرکات ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود: ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات کشور در حال انجام است و این احتمال وجود دارد که طی هفته جاری تعدادی از خودروهای وارداتی چانگان که پیش‌تر ترخیص شده‌اند، به مشتریان تحویل داده شود. شرکت کرمان موتور، واردکننده خودروهای هیوندا روز گذشته با تأیید ترخیص و تخلیه بیش از ۹۰۰دستگاه خودروی هیوندای این شرکت در بندر شهید باهنر، از دستور رئیس سازمان ملی استاندارد برای رفع مشکل واردات این خودروها خبر داد.
براساس برنامه‌‌ریزی وزارت صمت، قرار بود تا پایان خرداد امسال ۲۰۰هزار دستگاه خودرو خارجی به کشور وارد شود اما تعداد وارداتی‌ها تا امروز بیش از ۲ تا ۳هزار دستگاه نبوده و حتی یک‌دستگاه خودرو خارجی نیز به‌دست متقاضیان نرسیده است. با این حال، روند رو به پیشرفت واردات و اخبار مثبت درباره تسریع در واردات خودروهای صفر و کارکرده خارجی، بازار خودرو را طی چند ‌ماه اخیر کاهشی نگه‌داشته است؛ بازاری که در آن خریدار و فروشنده در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها از انجام هرگونه معامله‌ای خودداری می‌کنند.

ادامه کاهش قیمت در بازار
بازار خودرو روز گذشته در واکنش به خبر تسریع در ترخیص وارداتی‌ها درصدی از کاهش قیمت را تجربه کرد. رصد قیمت‌ها حاکی از آن است که روند تدریجی کاهش قیمت با وجود رکود در بازار خودرو، دیروز هم ادامه یافت و قیمت اغلب محصولات داخلی و مونتاژی با افت همراه بود.
از میان محصولات سایپا که طی هفته‌های اخیر نوسان یکی دو میلیون تومانی داشته‌اند، کوئیک دنده‌ای S دیروز هم افت یک میلیون تومانی داشت و به قیمت ۳۴۷میلیون تومان رسید. شاهین G نیز با افت یک میلیون تومانی نسبت به روز شنبه، ۵۷۲میلیون تومان قیمت خورد.
از محصولات ایران‌خودرو پژو پارس LX TU۵ با حدود ۳میلیون تومان کاهش قیمت، روی کانال ۶۲۰میلیون تومانی ثابت شد. رانا پلاس اما با کاهش ۵میلیون تومانی قیمت، تا ظهر دیروز رکورددار کاهش قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی بود. قیمت این خودرو تا ظهر دیروز ‌۴۹۰میلیون گزارش شد.
قیمت بازار مونتاژی‌ها هم دیروز کاهشی بود. ام‌وی‌ام X۲۲ دنده‌ای اسپرت با حدود ۵میلیون تومان افت قیمت دیروز ۷۳۰میلیون تومان معامله شد. هایما S۵ اتوماتیک هم ۵میلیون تومان کاهش قیمت داشت و یک میلیارد و ۲۲۵میلیون تومان قیمت خورد. فیدلیتی پرایم اما دیروز رکورددار افت قیمت در بازار خودروهای مونتاژی بود و با کاهش ۲۰میلیون تومانی نسبت به روز شنبه، به کانال یک میلیارد و ۵۹۰میلیون تومان سقوط کرد.

پیش‌بینی کاهش بیشتر قیمت‌ها
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران دیروز در گفت‌وگو با همشهری، روند کاهش قیمت خودرو را ادامه‌دار پیش‌بینی کرد و گفت: بازار خودرو ۳ماه گذشته را در رکود کامل گذرانده و این رکود همچنان ادامه دارد؛ چراکه خریدار ‌و فروشنده بلاتکلیف هستند. سعید موتمنی افزود: در حال حاضر در بازار هم معاملات به‌دلیل بحث واردات خودرو در نقطه صفر است و مردم منتظر آیین‌نامه و جزئیات واردات خودرو هستند، اما درصورتی که اتفاق خاصی نیفتد و خودروهای خارجی به‌صورت واقعی وارد بازار شوند و عرضه افزایشی باشد، قطعا قیمت‌ها در بازار روند نزولی را ادامه خواهند داد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین