يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-3:14 شمسی /4/28/2024 3:14:00 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:55856
  • زمان انتشار:شنبه 28 مرداد 1402-7:38
آیا بازار نوسان‌زده خودرو رونق می‌گیرد؟

در چند ماه اخیر، بازار خودرو در رکود عمیقی فرو رفته است؛ بسیاری بر این باورند که رکود بازار، مقطعی بوده و پس از مدت کوتاهی، رونق خواهد یافت. اما برخی دیگر که به ورود خودروهای خارجی معتقدند، باور دارند که قیمت‌ها باید بیش از این کاهش داشته باشند.
پیش‌بینی رفتار بازار خودرو

البته تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده اولین دلیلی است که فعالان بازار خودرو آرامش به وجود آمده در بازار را به آن نسبت می‌دهند، اما در کنار این عامل به گفته برخی دیگر از فعالان بازار خودرو نوسان کاهشی قیمت نرخ دلار هم در این آرامش دخیل بوده است. به هر حال پیش‌بینی رفتار بازار خودرو در شرایط بی‌ثبات فعلی کار چندان ساده‌ای نیست. اما برخی معتقدند که با ثبات تقریبی نرخ ارز و رکود معاملات خودرویی می‌توان پیش‌بینی کرد بازار نوسان‌زده خودرو به دلیل هم‌پایی تقریبی قیمت‌های بازار و قیمت‌های کارخانه‌ای، شاهد برگشت کوتاه‌مدت قیمت‌ها به کانال‌های بالاتر باشد.

تحلیل بازار خودرو در تیر و مرداد
بازار خودرو در تیرماه در یک کلمه: «رکود»! در این ماه شاهد یکی از سنگین‌ترین رکودهای بازار خودرو طی ۱۰ سال اخیر بودیم. رکودی که هم خریدار مجاب به خرید نبود و هم گاهی فروشنده را سردرگم بود. کارشناسان، فعالان بازار و حتی خریداران و فروشندگان خانگی نیز در انتظار خبری تازه بودند. بلاتکلیفی واردات خودرو بعد از ماه‌ها کش و قوس هم به تعلل در انجام معامله خودرو دامن می‌زد.

بازار خودرو اما در میانه مردادماه، تمایل به صعود قیمت داشت، تا جایی که در بعضی روزها بازار، بدون وجود دلیل خاصی آرایش صعودی به خود می‌گرفت و تمایلی به کاهش قیمت از خود نشان نمی‌داد. حتی انتشار اخبار واردات خودروهای نو و کارکرده اثری بر کاهش قیمت‌ها نمی‌گذاشت. کارشناسان معتقدند این رفتار بازار ناشی از عدم تحمل شرایط فعلی و تناقض اخبار و اتفاقات عملی در حوزه خودرو است.

اما روزهای پایانی هفته سوم، بازار به سمت آرامش رفت. چهارشنبه کمی قیمت‌ها کاهش شدند اما روزهای پنجشنبه و جمعه با ثبات به پایان رسیدند. کارشناسان در تحلیل این وضعیت بازار خودرو، می‌گفتند، روند صعودی و نزولی پی ‌در ‌پی به علت عدم تحمل بازار، خستگی از روند کاهشی قیمت‌ها و نبود خریدار اتفاق می‌افتد. به نظر می‌رسد برخی خریداران خودرو فکر می‌کنند که کف قیمت‌ها دیده شده و حالا به دنبال خرید خودرو هستند.

۲۱ مردادماه اما خبر توافق ایران و امریکا برای استرداد زندانیان امریکایی و آزادی سرمایه‌بلوکه شده ایران یکی از مهم‌ترین خبرهای هفته بود که سبب شد قیمت دلار به ۴۹.۲۰۰ تومان برسد. حال باید دید اخبار جدید سیاسی و جدی‌تر شدن مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا می‌تواند روی بازار خودرو اثر بگذارد و آیا توان کاهش قیمت‌‌ها هنوز هم در بخش خودروهای نو و کارکرده وجود دارد یا خیر.

اما بررسی وضعیت بازار آزاد خودرو در هفته گذشته نشان می‌دهد، قیمت اغلب خودروهای پرتیراژ یا ثابت بودند یا با اندکی افزایش مواجه شده‌اند که البته طبق گفته فعالان بازار، مشتریان همچنان رغبتی برای خرید خودرو ندارند. به این ترتیب قیمت خودروهای داخلی میانگین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان با افزایش مواجه شده، البته قیمت برخی از خودروها ثابت مانده است. همچنین قیمت خودروهای مونتاژی یا ثابت مانده یا میانگین بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان با افزایش مواجه شده‌اند.

فعالان بازار معتقد هستند که در صورت واردات و عرضه خودروهای کارکرده، واردات خودروهای نو و افزایش تولید و عرضه خودروهای داخلی، بازار خودرو تا حدودی متعادل شده و از آن وضعیت «افزایش مستمر قیمت» خارج می‌شود.

پیش‌بینی بازار خودرو
پیش‌بینی رفتار بازار خودرو در شرایط بی‌ثبات فعلی کار چندان ساده‌ای نیست. اما با ثبات تقریبی نرخ ارز و رکود معاملات خودرویی می‌توان پیش‌بینی کرد بازار نوسان‌زده خودرو به دلیل هم‌پایی تقریبی قیمت‌های بازار و قیمت‌های کارخانه‌ای، شاهد برگشت کوتاه‌مدت قیمت‌ها به کانال‌های بالاتر خواهد بود. اما احتمالا این روند تا زمان مشخص شدن وضعیت دلار و واردات خودرو ادامه خواهد داشت.

عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت بازار خودرو می‌گوید: همانطور که می‌دانید، بازار خودرو چند وقتی است که در رکود شدید فرو رفته و موجب شده که حباب قیمتی خودروها، به نوعی خالی شود. اما هرازچندگاهی اخباری منتشر می‌شود که برخی از افراد، این اخبار را به نوعی تحلیل می‌کنند که گویی قرار است بازار خودرو دوباره وارد روند خاصی شود. افرادی که از رکود فعلی بازار در حال متضرر شدن هستند و دوست دارند که معاملات، دوباره به روند قبلی خود بازگردد تا دوباره سودهای میلیونی به جیب بزنند.

او معتقد است، واردات خودروها، اگرچه با تعداد کم و سرعت پایین انجام می‌شود؛ اما باید به اتفاق مثبتی که در حال رخ داد است، نگریست. باتوجه به اینکه تعرفه گمرکی، قیمت‌های خرید خودروهای وارداتی و سود شرکت‌ها نیز مشخص است، همچنین دروازه‌های بازار نیز باز بوده، کسی نمی‌تواند خودروهای وارداتی چند سال گذشته را با قیمت‌های میلیاردی به فروش برساند.

جعفری همچنین درباره قیمت خودرو در هفته آتی به تجارت نیوز گفته است: در هفته گذشته نیز زمزمه‌هایی از افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسید، اما دیدیم که در عمل، به این شکل نبوده و در وضعیت فعلی، فقط مصرف‌کننده در حال خرید و فروش در بازار است. هفته آینده نیز به شرطی که نوسانات ارزی زیادی نداشته باشیم، قیمت خودرو به همین شکل و بدون نوسان خواهد ماند.

قیمت خودروهای داخلی و خارجی
در بازار داخلی‌ها، هیچ تغییری به چشم نمی‌خورد و قیمت خودروهای داخلی نسبت به روزهای گذشته، ثابت گزارش می‌شود. کوییک دنده‌ای S هاچ‌بک پرفروش شرکت سایپا بدون تغییر قیمت، با همان عدد نهایی ۳۴۸ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود. شاهین G که لوکس‌ترین محصول تولیدی حال حاضر سایپا به شمار می‌رود نیز با نرخ ۵۷۳ میلیون تومانی خرید و فروش می‌شود. رانا پلاس ایران خودرو، یک سدان بر پایه پلتفرم پژو ۲۰۶ بوده که روزهای گذشته پنج میلیون تومان افزایش نرخ را تجربه کرد و با قیمت ۴۹۵ میلیون تومان رسید. به این ترتیب، این خودروی ایرانی تنها یک قدم با کانال ۵۰۰ میلیونی فاصله دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با مدل ۱۴۰۱ که در روزهای گذشته با یک افت ۱۰ میلیون تومانی همراه بود، روز گذشته هیچ تغییری نداشته و با همان نرخ ۴۸۰ میلیون تومان درحال معامله است. قیمت خودروهای مونتاژی بازار نیز با پیروی از داخلی‌ها، هیچ تغییری نداشته و در ثبات کامل قرار دارد. جک J۴ آپشنال کرمان موتور که از ارزان‌ترین سدان‌های مونتاژی بازار به شمار می‌رود، تغییری نسبت به روز گذشته ندارد و با قیمت ۷۶۰ میلیون تومانی روزهای گذشته درحال خرید و فروش است.

هایما S۵ اتوماتیک ۶ سرعته از کراس‌اوورهای کامپکت ایران خودرو بوده، روز پنج شنبه هفته گذشته حدود پنج میلیون تومان گران‌تر شده بود. اما این خودرو روز جمعه با همان نرخ یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومانی معامله می‌شود.

جک S۵ نیوفیس که از دیگر کراس‌اوورهای پرطرفدار بازار محسوب می‌شود، در چند روز اخیر هیچ تغییری نداشته و در قیمت ثابت یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان درحال خرید و فروش است. فونیکس تیگو ۷ پرو، یک کراس‌اوور رده بالا از مدیران خودرو به شمار می‌رود. اما این خودرو نیز توانایی حرکت ندارد و به قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

منبع: روزنامه تعادل


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین