يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-0:0 شمسی /4/28/2024 12:00:40 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:55777
  • زمان انتشار:يکشنبه 22 مرداد 1402-8:7

خودروهای خارجی موجود در بازار بین ۲۰۰ تا ۶۰۰میلیون تومان ارزان شدند.
کاهش قیمت خودروهای خارجی ادامه دارد

به گزارش خودرونامه، روزنامه همشهری نوشت: بازار خودرو دیروز هم کاهشی بود و قیمت‌ انواع پرفروش‌ها تا ۳درصد پایین آمد. به گزارش همشهری، رصد قیمت کف بازار انواع خودروهای داخلی از افت ۱۰تا ۲۰میلیون تومانی قیمت محصولات ایران‌خودرو و کاهش ۲تا ۳میلیون تومانی قیمت محصولات پرتقاضای سایپا در نخستین روز هفته حکایت دارد. در کنار تولیدات داخلی، روند افت قیمت مونتاژی‌ها و خارجی‌ها هم ادامه پیدا کرد و به‌گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، بعضی از مونتاژی‌ها در بازار تا ۲۰۰میلیون زیر قیمت کارخانه قیمت خوردند.

همه خودروها ارزان شدند
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران درباره آخرین تغییرات قیمت خودرو به همشهری گفت: بازار خودرو امروز در واکنش به اخبار مثبت سیاسی و آزاد شدن دارایی‌های ایران، شاهد کاهش قیمت انواع خودروها بود و تولیدات داخلی به‌طور میانگین ۱۰میلیون تومان ارزان شدند. وی درباره تغییرات قیمت دیگر خودروها نیز گفت: خودرو در کشور خواه ناخواه به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و تحت‌تأثیر نوسان نرخ ارز دچار تغییر قیمت می‌شود ضمن اینکه کاهش یک‌هزار تومانی قیمت دلار در روزهای اخیر ریزش قیمت را در انواع خودروها باعث شده است. موتمنی در عین حال بازار خودرو را راکد توصیف کرد و گفت: به‌رغم افت به‌نسبت خوب قیمت، همچنان مشتری در بازار نیست و معامله‌ای انجام نمی‌شود چراکه خریدار و فروشنده چشم به رخدادهای آینده به‌ویژه آغاز واردات دوخته‌اند.

مونتاژی‌ها زیر قیمت شرکتی
قیمت بازار اکثر خودروهای مونتاژی به کف رسیده و به نرخ شرکتی این محصولات نزدیک شده است، حتی برخی از این محصولات زیر قیمت شرکت قیمت می‌خورند، به‌طور مثال محصولات مدیران خودرو بین ۵۰ تا ۲۰۰میلیون تومان و بعضی محصولات کرمان‌موتور مثل کی‌ام‌سی تا ۲۵۰میلیون تومان زیر قیمت شرکت معامله می‌شوند. خودرو T۸ دوکابینه که یک میلیارد و ۶۵۰میلیون تومان فاکتور می‌شود امروز در بازار یک میلیارد و ۴۲۵میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران با تأکید بر اینکه اجرایی شدن واردات باعث ادامه روند افت قیمت در بازار خواهد بود، افزود: مصرف‌کننده دنبال کالای باکیفیت است و در چند سال اخیر از کیفیت مونتاژی‌ها و تولیدات داخلی راضی نبوده به همین دلیل به محض باز شدن درهای واردات به‌دنبال ماشین‌های وارداتی خواهد رفت، مگر اینکه تولیدکنندگان داخلی کیفیت تولیدات را بالا ببرند یا شرایط فروش را بهتر کنند. به‌گفته موتمنی در حال حاضر غیراز ۳ تا ۴ مورد، اکثر مونتاژی‌ها کیفیت پایین و مصرف سوخت بالایی دارند.

ریزش قیمت خارجی‌ها
جدی شدن موضوع واردات خودروهای کارکرده در یکی‌دو ‌ماه اخیر قیمت خارجی‌های موجود در بازار را با کاهش نسبتا زیادی مواجه کرده است. موتمنی در این‌باره گفت: امروز کمتر خودروی خارجی صفر در بازار خودروی کشور پیدا می‌شود اما آنچه موجود است در ۳-۲ ‌ ماه گذشته گاه ۳تا ۴میلیارد تومان افت قیمت داشته است. او اضافه کرد: ماشینی که ۳-۲‌ماه پیش ۱۱-۱۰ میلیارد تومان قیمت داشت امروز در بازار ۷میلیارد تومان قیمت می‌خورد و خودروهای ۵.۵میلیاردی به ۳تا ۳.۵میلیارد رسیده‌اند و این روند همچنان ادامه‌دار است. رئیس صنف نمایشگاه‌داران خودروی تهران درباره جزئیات کاهش قیمت محصولات مونتاژی هم گفت: خودرویی مثل هایمای S۸ که ۳-۲‌ماه پیش حدود ۳میلیارد بود امروز تا یک‌میلیاردو۸۵۰ هزارتومان پایین آمده و خیلی از محصولات داخلی بالای یک‌میلیارد تومان مثل دنا اتومات توربو از یک‌ میلیارد تومان پایین‌تر آمده و به محدوده ۸۰۰میلیون تومان رسیده‌اند.

مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت‌ها
موتمنی، کاهش نرخ ارز، اخبار مثبت سیاسی و خوش‌بینی بازار به آغاز زودهنگام واردات را مهم‌ترین عوامل سرعت گرفتن روند کاهش قیمت دانست و افزود: خودرو کالای سرمایه‌ای شده و بازار سرمایه تشنه آرامش است، اما در کنار این آرامش باید نیاز بازار تامین شود چون در سال‌های گذشته کمتر از ۵۰درصد نیاز بازار تامین شده است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین