يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-18:38 شمسی /4/28/2024 6:38:20 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:53786
  • زمان انتشار:پنجشنبه 19 مرداد 1402-8:10
به‌زودی بزرگ‏ترین مانع خرید خودروی برقی برطرف می‌شود

پس از شروع سالی سخت حالا تسلا به نرخ رشد بالای خود در فروش خودروهای برقی بازگشته است. تحویل خودروهای جدید در دوره آوریل تا ژوئن تقریبا دو برابر شده و به بالاترین حد خود رسیده است.
زمین بازی بی رقیب برای تسلا

بااین‌حال، براساس گزارشی از وال‌استریت ژورنال تحلیلگران انتظار دارند سود این شرکت نسبت به سال گذشته تنها ۴/ ۳درصد افزایش یابد، چراکه قیمت‌های فروش این خودروساز در آمریکا بیش از ۲۰درصد کاهش داشته است.
انتظار می‌رود حاشیه سود ناخالص خودروی تسلا، که معیاری برای سودآوری در نظر گرفته می‌شود، به پایین‌ترین سطح خود در شش سال گذشته کاهش یابد؛ درست زمانی که این شرکت در حال آماده شدن برای افزایش هزینه‌ها به جهت معرفی «سایبرتراک» به بازار است. تسلا همچنین به دنبال مجوز برای دو برابر کردن اندازه کارخانه خود در نزدیکی برلین برای تولید یک میلیون خودرو در سال است و برنامه‌های خود را برای یک کارخانه مونتاژ جدید در مکزیک اعلام کرده است. این شرکت خودروساز هدف از توسعه فعالیت‌هایش را کسب درآمد لازم برای ادامه دادن روند صعودی رشد خود اعلام کرده است.

با این وجود، جریان نقدی آزاد (FCF) تسلا در سه‌ماهه اول ۸۰درصد کاهش داشته است و از ۲/ ۲میلیارد دلار در سال گذشته به ۴۴۱میلیون دلار رسیده است. این آمار بدترین رکورد ثبت‌شده از سه‌ماهه دوم ۲۰۲۰ است، که این شرکت به دلیل تعطیلی‌های مرتبط با کووید-۱۹ و هزینه‌های افزایش تولید مدل Y دست‌وپنجه نرم می‌کرد. اعلام نتایج سه‌ماهه دوم تسلا اما فصل دیگری از رکورد فروش، سود خیره‌کننده و توسعه سرسام‌آور را به ثبت رساند. امسال، در سایه روند کلی گذار به سوی خودروهای برقی، مدل Y تسلا تبدیل به پرفروش‌ترین خودرو در جهان شده است. در ماه‌های اخیر اعلام خبر استفاده از فناوری شارژ خودروهای برقی اختصاصی تسلا توسط جنرال موتورز، فورد موتور و سایر خودروسازان، در بیشینه کردن مزایای ماسک در بازار خودروهای برقی موثر بوده است؛ به‌ویژه که درحال‌حاضر از رقبا خبرهایی مبنی بر انباشت موجودی خودروی برقی در انبار به گوش می‌رسد، چنان‌که در ۱۷ ژوئیه، فورد قیمت اولیه خودروی خود، F-۱۵۰ لایتنینگ را حدود ۱۰هزار دلار کاهش داد.

کاهش قیمت چشمگیر فورد همراه با کاهش قیمت‌های کلی بازار، در زمانی که شرکت‌های بیشتری مشغول افزایش تولیدات خودروهای برقی خود هستند، میزان تقاضا برای خودروهای باتری‌دار را زیر سوال برده است. برخی از تحلیلگران نسبت به پایان روند نزولی قیمت‌ها توسط تسلا نیز تردید دارند. ماسک در این زمینه می‌گوید حتی به قیمت قربانی کردن سودآوری به دنبال رشد است و شکی ندارد که این رویکرد در بلندمدت نفع عظیمی برای پرفروش‌ترین خودروهای برقی جهان به همراه خواهد داشت. این شرکت رشد تولید ۳۱درصدی را در سال جاری هدف قرار داده است، درحالی‌که ماسک خواستار آن بوده است که آمار رشد تا ۵۰درصد نیز بالا رود. فورد، جنرال موتورز، ریویان، ولوو، پولستار و مرسدس بنز با تاکید بر پیروی از مسیر تسلا، برنامه‌هایی برای اتخاذ استاندارد شارژ آمریکای شمالی تسلا (NACS) اعلام کرده‌اند، که دسترسی محصولاتشان به شبکه گسترده و رو‌به‌رشد ایستگاه‌های سوپرشارژر تسلا را ممکن می‌سازد.
پذیرش عمومی NACS پیروزی بزرگی برای مصرف‌کنندگانی خواهد بود که به دلیل کمبود زیرساخت‌های موجود که مبتنی بر سیستم شارژ ترکیبی (CCS) هستند، درباره خرید آن دچار شک و تردید بودند. با پذیرش سازگاری با استاندارد NACS توسط سایر شرکت‌های خودروسازی، به‌زودی ایستگاه‌های سوپرشارژر تسلا شاهد هجمه نسلی از خودروهای برقی با برد کوتاه و کند شارژ خواهد بود. با پدید آمدن امکان شارژ سریع برای تمامی شرکت‌ها، خرید خودروی برقی غیر از تسلا دیگر چندان احمقانه به نظر نمی‌رسد.

بر اساس این گزارش، جامه عمل پوشاندن به این طرح به زمان‌بندی دقیقی احتیاج خواهد داشت. فورد اعلام کرده است محصولاتش تا اوایل ۲۰۲۴ به ۱۲هزار سوپرشارژر در آمریکای شمالی دسترسی خواهند داشت. تسلا جهت سوخت‌رسانی به خودروهای برقی غیر ازNACS ، آنچه آداپتور «مجیک داک» می‌نامد را نیز به بازار معرفی کرده است. سوپرشارژرها به کمک مجیک داک می‌توانند خودروهای برقی مجهز به CCS را شارژ کنند. اکنون مشخص نیست که خودروهای مجهز به CCS تا چه اندازه می‌توانند از قدرت شارژ بالاتر NACS بهره‌مند شوند. درحال‌حاضر سقف قدرت شارژ NACS ۲۵۰کیلووات است و ۳۵۰کیلوواتی (V۴) آن نیز در حال آزمایش است.
در این صورت محدودیت شارژ مربوط به شرایط خودرو است که می‌تواند مرتبط با ظرفیت الکترونیک قدرت، شرایط شارژ و حالت سیستم مدیریت باتری باشد. به نظر می‌رسد صنعت به منظور سازگاری، ناگزیر به سمت معماری الکتریکی و کد افزاری مشابه تسلا کشیده خواهد شد. گفته می‌شود از ۲۰۲۵ خودروهای برقی فورد از جمله پیکاپ موستانگ Mach-E و لایتینینگ F-۱۵۰ مجهز به پورت NACS خواهند بود. سایر خودروسازان درحال بررسی پورت شارژ ترکیبی هستند که با دوشاخه CCS قدیمی و دسته شارژر تسلا سازگار باشد.

چالش‌های دیگر در راه پذیرش استانداردهای جدید مربوط به مراحل اجرایی است. پرداخت صورتحساب خودکار بدون توقف یکی از مزایای شبکه سوپرشارژر است. سابقا سوپرشارژرهای تسلا به صفحه نمایش یا کارت‌خوان نیازی نداشتند. سال گذشته تسلا از قراردادی با کاخ سفید برای تاسیس ۳۵۰۰ ایستگاه سوپرشارژر جدید یا تجهیز ایستگاه‌های موجود برای عموم در امتداد بزرگراه‌های اصلی خبر داد. بااین‌حال، برای آنکه بتواند واجد شرایط مشوق‌های فدرال شناخته شود، سوپرشارژرهای عمومی باید مجهز به کارت‌خوان باشند. فارغ از مساله در دسترس بودن جایگاه‌های شارژ، بزرگ‌ترین مشکل مصرف‌کنندگان با خودروهای برقی اقتصادی نبودن قیمت این گروه از خودروهاست. در نظرسنجی موسسه Cox Automotive، ۵۱درصد از پاسخ‌دهندگان گفته بودند علاقه‌مند به خرید خودروی برقی هستند.

۴۳درصد از شرکت‌کنندگان نیز اعلام کرده بودند به دلیل قیمت‌های بالا عقب نشسته‌اند. درهمین‌حال، انبوهی از خودروهای برقی در بازار پر‌زرق‌و‌برق خودروهای نسل جدید از فورد موستانگ Mach-E تا کادیلاک Lyriq در طبقات نمایشگاه در حال خاک خوردن هستند. استاندارد NACS می‌تواند برای خریدار آگاه به این معنا باشد که دوگانه بازار کماکان پابرجاست. تصمیم‌گیری نهایی به این بستگی دارد که میان دو نوع خودروی برقی، تسلا و هر چیز دیگری کدام‌یک را انتخاب کند. زمان تاریخ‌سازی خودروسازان قدیمی گذشته است و آنها نقش تعیین‌کننده سابق خود را از دست داده‌اند. آنها اکنون در حال پرداخت هزینه زمانی هستند که در تاریخچه خودروهای برقی زمین را برای تسلا بی‌رقیب گذاشتند.
منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین