يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-23:13 شمسی /4/28/2024 11:13:52 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:52348
  • زمان انتشار:چهارشنبه 7 تير 1402-14:41
«گرافن» به‌جای مواد مضر در لاستیک

یک شرکت استارت‌آپی معتقد است افزودن گرافن به لاستیک‌ها می‌تواند جایگزین ماده شیمایی سمی 6PPD شود.
ماده سمی تایر خودروها با نانومواد جایگزین خواهد شد

به گزارش خودرونامه به نقل از دنیای خودرو، استارت‌آپ کربن‌ریورز (Carbon Rivers) معتقد است گرافن (ماده لانه‌زنبوری‌مانند که ضخامتی به اندازه یک اتم دارد) افزوده‌شده به لاستیک‌ها می‌تواند جایگزین ماده شیمیایی سمی 6PPD شود، این در حالی است که فشار بر صنعت خودرو برای از بین بردن این ترکیب شیمیایی که آب‌ها را آلوده می‌کند و برای برخی ماهی‌ها نیز کشنده است، افزایش یافته است.

انتظار می‌رود کالیفرنیا اولین ایالتی باشد که از سازندگان تایر می‌خواهد به دنبال جایگزینی برای 6PPD (یک آنتی‌اکسیدان که به طور گسترده در صنعت لاستیک استفاده می‌شود) باشند.

این آنتی‌اکسیدان و ضداُزون‌ امروزه در همه لاستیک‌ها یافت می‌شود زیرا این ترکیب تایر را تثبیت می‌کند و ترک‌خوردگی را کاهش می‌دهد، اما تحقیقات علمی منتشرشده در سال ۲۰۲۰ نشان دادند ماده شیمیایی 6PPD مقصر مرگ‌ومیر دسته‌جمعی ماهی قزل‌آلای کوهو در سواحل‌غربی آمریکا بوده است.

کربن‌ریورز، مستقر در ناکسویل تنسی، می‌گوید افزودن نانوساختارهای گرافنی به لاستیک‌ها می‌توانند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۲۸درصد کاهش دهند و جایگزین بخش زیاد یا همه 6PPD شوند. تایرسازان برای یافتن راه‌حل تحت‌فشار هستند زیرا وزن بالاتر وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) به این معنی است که مقادیر 6PPD آزادشده در تماس تایرها با جاده در حال افزایش خواهد بود.

دیوید مورگان، مدیر ارشد کربن‌ریورز گفت آزمایش انجام‌شده با استفاده از ساختارهای گرافنی در لاستیک‌ها کاهش فوق‌العاده 6PPD را نشان داده است.

مورگان بیان کرد این شرکت در حال همکاری با سازمان‌های مختلف بوده و آزمایش‌ها می‌توانند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ آغاز شوند.

احتمالا گرافن این شرکت می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ در تایر خودروها مورد استفاده قرار بگیرد.

مورگان بیان کرد: «گفت‌وگوهای اولیه‌ای با سازندگان تایر داشته‌ایم. دوست داریم این نتایج را در محصولات تجاری ببینیم.»

وی گفت گرافن به‌دلیل برخی خواص ازجمله استحکام زیاد، انعطاف‌پذیری و رسانایی حرارتی به‌عنوان یک ماده فوق‌العاده در نظر گرفته می‌شود.

گرافن یک ماده ایمن است که می‌توان آن را با قیمت پایین به تایرها اضافه کرد. سخنگوی شرکت پیرلی (Pirelli) گفت این شرکت سازنده تایر در مورد گرافن و سایر مواد پیشرفته تحقیق کرده است و آن را به‌عنوان جایگزینی برای 6PPD بررسی خواهد کرد.

وی افزود: «البته درحال‌حاضر مدرکی مبنی‌بر اینکه گرافن بتواند جایگزین مناسبی برای 6PPD در تایرها باشد، وجود ندارد، بنابراین جدول زمانی سال ۲۰۲۵ برای کاربرد صنعتی آن واقع‌بینانه به‌نظر نمی‌رسد.

وی گفت در مورد این فناوری پیرلی با تولیدکنندگان مواد پیشرفته در تماس بود، اما نامی را فاش نکرد.

برخی سازندگان لاستیک درحال‌حاضر از گرافن برای بهبود سرعت، چسبندگی، دوام و مقاومت در برابر پنچر شدن استفاده می‌کنند، اگرچه تولیدکنندگان غربی با توجه به اینکه چین حدود ۶۵درصد عرضه جهانی گرافیت موردنیاز برای تولید گرافن را کنترل می‌کند، نگران این وابستگی‌ هستند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین