شنبه 8 ارديبهشت 1403-20:45 شمسی /4/27/2024 8:45:52 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:52335
  • زمان انتشار:سه شنبه 6 تير 1402-15:25
بانک جهانی هشدار داد؛

بانک جهانی با اشاره به تجارت ۲۴ میلیون دستگاه خودرو کارکرده در جهان طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ هشدار داد این خودروها آلودگی هوا و تصادفات را برای کشورهای واردکننده به ارمغان می آورند.
خودروهای کارکرده آلودگی هوا و تصادفات را با خود به کشورهای واردکننده می‌آورند

به گزارش خودرونامه به نقل از ایرنا، بانک جهانی در بخشی از گزارش جدید خود موسوم به «اطلس اهداف توسعه پایدار» به موضوع واردات خودروهای کارکرده توسط برخی کشورها اشاره کرده و هشدار داده این اقدام چالش های زیست محیطی و ایمنی در کشورهای واردکننده را تشدید می کند.

این گزارش نوشته است: بسیاری از خودروهای کارکرده فاقد استانداردهای کافی از لحاظ آلودگی هوا و ایمنی هستند به ویژه اگر این که به درستی نگهداری نشده باشند. کشورهای ثروتمند با به کارگیری تکنولوژی های جدید توانسته اند سرانه انتشار گازهای گلخانه ای در بخش حمل و نقل خود را کاهش دهند. این کشورها خودروهای کارکرده ای را که استانداردهای جدید در زمینه انتشار گازهای گلخانه ای را از دست داده اند صادر می کنند.

صادرات چنین خودروهایی به کشورهای با درآمد متوسط آلودگی هوا و تصادفات جاده ای را برای این کشورها به ارمغان می آورد.

با این وجود، واردات خودروهای کارکرده امری نسبتا شایع در جهان به حساب می آید و طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بیش از۳۰ کشور جهان برای پاسخگویی به نیازهای خود و جبران کمبود تولید داخل اقدام به واردات این خودروها از چهار منبع اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی کرده اند.

اتحادیه اروپا، ژاپن، آمریکا و کره جنوبی طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۴ میلیون دستگاه خودرو کارکرده را صادر کرده اند. از این رقم ۱۳ میلیون دستگاه به کشورهای با درآمد پایین و متوسط صادر شده است. آفریقای زیرصحرا ۴.۳ میلیون دستگاه از این خودروها را طی این دوره وارد کرده است.

در این بین، نیجریه بزرگترین وارکننده خودروهای کارکرده طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بوده است. این کشور بیش از ۷۷۳ هزار دستگاه خودرو کارکرده از آمریکا و اتحادیه اروپا وارد کرده است. اوکراین با واردات بیش از ۶۱۵ هزار دستگاه خودرو از اتحادیه اروپا و آمریکا دومین کشور بزرگ واردکننده خودروهای کارکرده در این مدت بوده است. کشورهای کنیا، بنین، میانمار، مغولستان، تانزانیا، غنا، کامبوج و پاکستان در رتبه های سوم تا دهم از این نظر قرار داشته اند. پاکستان ۲۵۸ هزار دستگاه خودرو کارکرده طی این مدت از ژاپن وارد کرده است.

سایر کشورهای بزرگ واردکننده خودروهای کارکرده عبارتند از: گینه، سریلانکا، کامرون، سنگال، توگو، بنگلادش، یمن، اوگاندا، لبنان با واردات ۱۱۷ هزار دستگاه، ساحل عاج، مصر با واردات ۹۶ هزار دستگاه، زیمبابوه، موزامبیک، تاجیکستان، ماداگاسگار، جمهوری دموکراتیک کنگو، زامبیا، گامبیا، هندوراس.

بر اساس این گزارش اغلب، قوانین و مقررات کافی و مناسبی برای استفاده از خودروهای کارکرده در کشورهای واردکننده تهیه و تدوین نمی شود. بسیاری از کشورهای آفریقای زیر صحرا، آمریکای مرکزی و سایر مناطق واردات خودروهای با عمر بیش از ۱۰ سال را مجاز می دانند. برخی کشورها نیز هیچ محدودیتی در مورد سن خودروهای وارداتی ندارند که از آن جمله عبارتند از تانزانیا، زیمبابوه، عمان، افغانستان، کوبا، ترکمنستان و اوکراین.

برخی کشورها نیز واردات هرگونه خودرو کارکرده را ممنوع کرده اند. تایلند، اندونزی، هند، ترکیه، مصر، سودان، آفریقای جنوبی، برزیل، آرژانتین و شیلی از جمله این کشورها هستند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، آلودگی هوا مهمترین فاکتور تعیین کننده در صادرات خودروهای کارکرده از کشورهای با درآمد بالا و متوسط به بالا محسوب می شود. خودروهایی که در این کشورها تردد می کنند باید از استانداردهای بالایی در زمینه آلودگی هوا برخوردار باشند و زمانی که در اثرچند سال استفاده نتوانند چنین استانداردهایی را تامین کنند باید از چرخه استفاده خارج شوند. هم اکنون در کشورهای اروپایی و سایر اقتصادهای با درآمد بالا استاندارد یورو ۶ اعمال می شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین