پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403-0:28 شمسی /5/9/2024 12:28:18 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:34177
  • زمان انتشار:يکشنبه 21 فروردين 1401-7:29

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کیفیت پایین خودروهای داخلی یکی از عوامل موثر بر آمار بالای جان‌باختگان در تصادفات جاده‌ای است که با شکست انحصار ایجادشده و واردات خودرو می‌توان بستر کیفی‌سازی خودروهای داخلی را فراهم کرد.
دست باز دولت برای واردات خودرو

به گزارش خودرونامه به نقل از ایسنا، حجت‌الله فیروزی افزود: من نیز مانند سایر افراد نسبت به وضعیت صنعت خودرو منتقد هستم. توقع این است که صنعتی که بالغ بر ۵۰سال در کشور مورد حمایت قرار گرفته، عملکرد به‌مراتب بهتری داشته باشد و خودرویی باکیفیت و ایمن تولید کند. اما باور دارم که نباید به خاطر انتقادهایی که نسبت به یک موضوع داریم، اساس بحث را زیر سوال ببریم. وی در ادامه با بیان اینکه در ایام عید هنگام عبور از یک جاده اصلی چند مورد واژگونی خودرو را دیدم که هیچ ارتباطی با خودرو نداشت، اظهار کرد: عوامل متعددی در آمار بالای جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای اثرگذار است. در کنار انتقادهایی که به صنعت خودرو داریم، نباید زیربنای این صنعت بزرگ کشور را که می‌تواند در تولید ملی و اشتغال‌آفرینی اثرگذار باشد، نادیده بگیریم و آن را از بین ببریم. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت فعلی و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هایی برای ساماندهی خودروسازی کشور دارند، تصریح کرد: معتقدم که نباید بازار را به صورت انحصاری در اختیار چند خودروساز قرار دهیم؛ باید هم از ظرفیت بخش خصوصی برای گسترده کردن فعالیت‌ها در حوزه خودروسازی بهره برده و کیفیت و تنوع تولیدات خود را بالا ببریم و هم از ظرفیت واردات استفاده کنیم.

نماینده مردم فسا در مجلس تاکید کرد: واردات خودرو نه‌تنها مخل تولید داخلی نبوده، بلکه رقابت را برای بازار خودرو به ارمغان آورده و خودروسازان را وادار به ارتقای کیفیت و ایمنی خواهد کرد. این گفته که واردات خودرو مخل تولید داخل است، درست نیست. استفاده از ظرفیت‌های وارداتی علاوه بر اینکه پاسخگوی بخشی از تقاضاهای جامعه است، موجب ایجاد رقابت در بازار شده و خودروسازهای داخلی را مجبور به ارتقای کیفیت خود خواهد کرد. امروز ما از کتاب‌های دانشگاهی خارجی برای انجام کارهای پژوهشی در دانشگاه‌های خود استفاده می‌کنیم که موجب تقویت پایه علمی در کشور می‌شود. بحث صنایع نیز این‌گونه است. فیروزی افزود: قطعا زمانی که بحث از واردات خودرو و حمایت از واردات می‌شود، به دنبال واردات بی‌حد و حصر نیستیم. واردات باید به گونه‌ای باشد که به تولید داخل ضربه نزند و در عین حال رقابت را در بازار ایجاد کرده و مکمل تولید داخل می‌شود.وی در پایان تاکید کرد: ما هیچ قانونی در خصوص منع واردات خودرو نداریم اما در مقاطعی از زمان برای جلوگیری از خروج ارز از کشور جلوی واردات در خیلی از کالاها گرفته شد. اکنون دست دولت برای واردات خودرو باز است. مصوبه مجلس در بودجه نیز با اصلاحات صورت‌گرفته در آن، به دولت اختیار می‌دهد تا خودرو وارد کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین