يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-7:34 شمسی /4/28/2024 7:34:45 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25835
  • زمان انتشار:يکشنبه 18 مهر 1400-20:32
با نزدیک شدن روزهای سرد و تشدید آلودگی هوا

این روزها با کاهش دما در بیشتر نقاط کشور، پدیده وارونگی و آلودگی هوا به تدریج در حال رخ نمودن است، مسئله ای که سلامتی و حتی جان شهروندان را به خصوص در کلانشهرها و شهرهای صنعتی تهدید می کند. 
خودروهای فرسوده را دریابید

به گزارش خبرنگار خودرونامه، این در حالی است که خودروهای فرسوده به ویژه اتوبوس ها و کامیون های پیر آزادانه در جاده ها و خیابان های کشور تردد کرده و ضمن ایجاد آلودگی فراوان و هدر دادن میلیون ها لیتر سوخت، نقش اول برخی تصادفات را هم بر عهده دارند.

هر ساله با فرا رسیدن فصل سرد، پدیده وارونگی هوا نیز رخ می دهد و به تبع آن، ذرات معلق به زمین نزدیک شده و نفس شهروندان را تنگ می کنند. با اوج گیری آلودگی هوا در این مقطع از سال، کلی جلسه برگزار می شود تا از دل آنها راه حلی برای مقابله با آلودگی پیدا شود، با این حال معمولا اتفاق خاصی جز تعطیلی های کوتاه مدت مدارس و برخی معادن و کارگاه های حاشیه شهر، رخ نمی دهد.

این در حالی است که ثابت شده یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا به خصوص در کلانشهرها، تردد خودروهای فرسوده به ویژه مدل های به اصطلاح سنگین است. با وجود اثبات نقش مهم فرسوده ها در آلودگی هوا، اسقاط و جایگزینی آنها بسیار کند و تقریبا نزدیک به صفر است. دولت دوازدهم در اواخر سال 96 طرحی به نام ابرپروژه اسقاط را رونمایی کرد، طرحی که قرار بود طی آن بیش از 200 هزار خودرو فرسوده سنگین اسقاط و جایگزین شود. با این حال چند ماه بعد، تحریم ها از راه رسید و به دلیل قطع همکاری شرکت های خارجی با تجاری سازان و همچنین مشکلات مالی، این ابرپروژه عملا به کما رفت. این در حالی است که با به سرانجام رسیدن ابرپروژه اسقاط، علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت، کمک بزرگی نیز به کاهش آلودگی هوا می شد.

حالا نیز با توجه به نقش اساسی خودروهای فرسوده به خصوص سنگین ها در آلودگی هوا، بهتر است دولت این ابرپروژه را احیا کند. البته طبعا سرعت گرفتن طرح موردنظر نیاز به منابع مالی و همچنین لغو تحریم دارد، اما همین که از کما خارج شده و روی غلتک بیفتد، امیدها برای اجرای آن را زنده خواهد کرد. با اسقاط خودروهای فرسوده سنگین، دولت می تواند بخش قابل توجهی از بودجه مصرفی را از ناحیه کاهش مصرف سوخت و آلایندگی جبران کند، ضمن آنکه شهروندان نیز در روزهای سرد راحت تر نفس خواهند کشید.    


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین