دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-10:35 شمسی /4/29/2024 10:35:39 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25790
  • زمان انتشار:يکشنبه 11 مهر 1400-19:43
کارنامه نیمسال خودروسازان در تولید و فروش

صورت های مالی شهریور ماه سه خودروساز بزرگ کشور نشان می دهد آنها هرچند در تولید ثباتی نسبی داشته اند، اما فروش شان کمی افزایش یافته است. 
تولید درجا زد، فروش بالا رفت

به گزارش خبرنگار خودرونامه، طبق اطلاعات منتشره در صورت های مالی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، این سه شرکت در مجموع ۴۱۷ هزار دستگاه محصول طی شش ماه امسال تولید کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش تنها دو درصدی را نشان می دهد. آنها اما در فروش با رشد 13 درصدی مواجه شده اند، چه آنکه در نیمه نخست امسال 422 هزار دستگاه انواع محصول سواری و وانت را فروخته اند.

به نظر می رسد بهبود فروش بیشتر ناشی از تحویل خودروهای ثبت نامی به مشتریان است. این موضوع البته احتمالا بیشتر با محصولات فروش فوق العاده خودروسازان در ارتباط است، زیرا قیمت آنها قطعی است، درست عکس محصولات پیش فروشی. در پیش فروش، قیمت خودروها قطعی نیست و به روز حساب می شود. ازآنجاکه شورای رقابت هنوز قیمت جدید خودروها برای شش ماه دوم سال را اعلام را نکرده، خودروسازان برای تحویل بخش اعظم محصولات پیش فروشی، دست نگه داشته اند.

اما در بحث تولید، به نظر می رسد خودروسازان طی شهریور تا حدی از شرایط سخت مرداد خارج شده اند. در مرداد به دلایل مختلف از جمله تشدید بحران کمبود قطعات به خصوص تراشه های الکترونیکی و همچنین خاموشی ها، تولید خودرو افت سنگینی را به خود دید. حالا صورت های مالی خودروسازان نشان می دهد اوضاع آنها در شهریور کمی بهتر شده، هرچند ایده آل نیست. مسائلی مانند کمبود نقدینگی، کندی تامین قطعات و بحران تراشه همچنان به عنوان مانع بر سر راه تولید خودرو عمل می کنند و اجازه نمی دهند تیراژ با سرعتی بالا رشد کند. این موضوع سبب شده خودروسازان از برنامه تولید وزارت صمت که تیراژ یک میلیون و 250 هزار دستگاهی را برای امسال در نظر گرفته، بیش از 20 درصد عقب بمانند.   


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین