سه شنبه 11 ارديبهشت 1403-8:40 شمسی /4/30/2024 8:40:25 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25173
  • زمان انتشار:چهارشنبه 6 مرداد 1400-13:47
نگاهی به ایران خودرو مدل ۱۴۰۰؛

پس از یکی دو سال بسیار سخت که صنعت خودرو ایران و گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروسازی کشور را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده بود، می توانیم سال ۹۹ را سال تحقق جهش تولید و گام‌های بلند و اساسی در این خودروساز بدانیم آن هم با اتکا به اعداد و ارقام.
سال ۹۹؛ سال تحقق جهش تولید در ایران خودرو به روایت آمار و ارقام

به گزارش خودرونامه به نقل از پرشین خودرو، آن‌طور که از شواهد امر مشخص است، در سال ۱۳۹۹ و ماه های ابتدایی سال جاری گروه صنعتی ایران خودرو توانسته است تا با قدرت از سد مشکلات خودروسازی با وجود تحریم ها و کمبودها عبور کند.

تایید این ادعا را می توانیم در اظهارات مطرح شده از سوی مدیرعامل این شرکت در مجمع عمومی سالانه ایران خودرو جستجو کنیم آنجا که فرشاد مقیمی، گفت: در شهریورماه امسال نمونه اولیه کراس اوور K۱۲۵ رونمایی می شود و خودروهای تارا اتوماتیک از مهرماه، رانا و سمند با گیربکس شش سرعته در آذرماه، و محصولات آریسان با موتور XU۷ پلاس، و ۲۰۷ پانوراما با گیربکس شش سرعته در سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.

مقیمی که در مجمع عمومی سالانه ایران خودرو سخن می گفت، با تاکید بر افزایش بهره‌وری دارایی‌ها، تولید صادرات محور و عرضه محصولات جدید گفت: برای امسال هشت پروژه توسعه ای جدید تصویب کرده ایم که آینده ایران خودرو را تضمین خواهد کرد.

با دقت بیشتر در گفته های فرشاد مقیمی می توان به این نتیجه رسید که ایران خودرو توانسته است با عبور از مشکلات با اتکا به داخلی سازی حداکثری و تجمیع توان مجموعه این شرکت، شرایط مناسبی برای اصلاح عادلانه قیمت و جبران زیان‌دهی تولید، حفظ جریان تامین،‌ تولید و عرضه محصول صادرات محور، توسعه محصولات و قوای محرکه، به روزآوری تعهدات مالی و فروش، فعال‌سازی بازارهای صادراتی و حمایت از سهم در بازار سرمایه به وجود آورد.

نگاهی به آمار تولید ایران خودرو در سال ۱۳۹۹

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو اما با اتکا به چه پیشینه ای چنین مواردی را در مجمع عمومی سالانه این شرکت و در جمع سهامداران ایران خودرو مطرح کرده است؟

برای درک بهتر بد نیست نگاهی به اعداد و ارقام و آمار تولید ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ که به نام سال جهش تولید شناخته می شود بی اندازیم.
گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ موفق به تولید بیش از ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو شد که ارزش این آمار زمانی دوچندان می شود که بدانیم این رقم در شرایطی به ثبت رسیده است که خودروهای مونتاژی به طور کامل از چرخه تولید این شرکت حذف شده است.

ایران خودرو در زمان ثبت این آمار همچنین موفق شد تا رکوردهایی را نیز به نام خود بزند، از جمله این رکوردها می توان به عبور از آمار تولید روزانه ۲۹۵۲ دستگاهی پس از سه سال، عبور از آمار تکمیل و تجاری سازی روزانه با ۴۷۹۶ هزار دستگاه خودرو، عبور از رکورد تولید سال ۱۳۹۸ با ثبت آمار ۳۷۱ هزار دستگاهی و همچنیم عبور از رکورد تولید سال ۱۳۹۷ با تولید ۴۲۳ هزار دستگاه خودرو اشاره کرد.

داستان ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ اما در این نقطه تمام نمی شود چرا که این شرکت توانست در همین سال، سهم ۸۳ درصدی از لحاظ جهش تولید خودرو را به خود اختصاص دهد همچنین در حرکتی بزرگ موفق شد تا تعهدات معوق این شرکت به مشتریان را از رقم ۲۰۰ هزار دستگاه به ۲۱ هزار دستگاه تا پایان سال ۹۹ کاهش دهد.

در مجموع ایران خودرو سال ۱۳۹۹ را با تولید ۱۷ محصول به پایان رساند ضمن اینکه در همین سال سدان تارا به سبد محصولات این شرکت افزوده شد.

در سال ۱۳۹۹، پژو پارس با آمار ۱۶۶ هزار و ۶۳ دستگاه، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ با آمار تولید ۱۴۱ هزار و ۵۳۲ دستگاه، سمند و سورن با ۶۵ هزار ۹۹ دستگاه، دنا با ۵۵ هزار و ۴۴۴ دستگاه، پژو ۴۰۵ با ۵۲ هزار و ۳۵۴ دستگاه، رانا با ۱۳ هزار و ۳۰ دستگاه، هایما با ۴ هزار و ۸۴۵ دستگاه، آریسان با ۲ هزار و ۴۶۹ دستگاه، محصولات ایکاپ با ۳۱۶ دستگاه، تارا با ۱۵۳ دستگاه و محصولات دانگ فنگ نیز با ۹۴ دستگاه خودرو آمار تولید بیش از ۵۰۱ هزار دستگاهی ایران خودرو را تشکیل داده است.

بد نیست بدانید در سال ۹۹ آمار کل تولید خودروی کشور تنها ۹۸۰ هزار دستگاه بوده است که از این رقم ایران خودرو بیش از ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو را به خود اختصاص داده است.
آنچه تا اینجا به آن اشاره شد تنها آمار تولید خودروهای سواری بود اما ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ یکی از شرکت های موفق در حوزه خودروهای کار و تجاری نیز بوده است.

ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ با احیای خط تولید اتوبوس پس از توقف ۹ ساله یکی از معدود شرکت هایی بود که کوشید تا در حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت آن اثرگذار باشد.

تلاش ایران خودرو در حوزه خودروهای کار و تجاری منجر به شکستن رکورد تولید ۹ ساله در این حوزه با ثبت آمار ۳۸۴۸ دستگاه خودروی تجاری شد چرا که آمار سال ۱۳۹۸ تنها ۲۳۷۷ دستگاه خودرو بوده است.

ایران خودرو در همین سال توانست افزایش ۱۶۰ درصدی تولید را نسبت به سال ۱۳۹۸ ثبت کند همچنین افزایش ۲۹۱ درصدی در تولید کامیون و اتوبوس را نسبت به سال قبل از آن به نام خود ثبت کرد.
در سال ۹۹ ایران خودرو با عرضه محصولات جدید نظیر کامیون ۲۶۳۰، ون جدید یورو۵ با موتور ۳ تی زد و آغاز مجدد تولید موتور ۴۵۷ با استاندارد یورو ۴ و DPF کوشید تا جای خالی شرکای خارجی را پر کند.

مجموع این اقدامات موجب شد تا گروه صنعتی ایران خودرو دیزل بتواند کسب سهم ارزشی ۴۴ درصدی از بازار خودروهای تجاری، ۴.۳ برابر شدن درآمد شرکت نسبت به سال ۹۸، ۳.۷ برابر شدن درآمد گروه نسبت به سال ۹۸، مثبت شدن سود خالص هر سهم پس از ۱۰ سال، کاهش چشمگیر ارزبری تولید محصولات، کسب بالاترین سود خالص طی ۲۰ سال، دستیابی به بالاترین سود عملیاتی و کسب جایگاه نخست تعداد تولید خودروی تجاری در کشور را در کارنامه سال ۱۳۹۹ این شرکت ثبت نماید.

سال ۱۳۹۹ یک دستاورد بزرگ دیگر نیز برای ایران خودرو داشته است.

گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۹۹ و در حوزه افزایش سهم داخلی سازی از موفق ترین خودروسازان داخلی بوده است.

از مجموع تولید بیش از ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو در ایران خودرو تنها ۵ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودرو به معنی ۱ درصد، از محصولات مونتاژی موسوم به سی.کی.دی بوده است در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۸ پنج درصد از مجموع تولید بیش از ۳۷۰ هزار دستگاهی ایران خودرو بوده است.
ایران خودرو در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۷ هزار و ۵۳۰ دستگاه خودروی مونتاژی شامل سوزوکی، پژو۲۰۰۸، تندر، دانگ فنگ و هایما تولید کرده بود.

ایران خودرو مدل ۱۴۰۰

گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ نیز برنامه های زیادی برای افزایش تولید خودرو در نظر دارد که مهمترین بخش آن به محصولات جدید این شرکت بازمی گردد.

ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ در نظر دارد تا سمند پلاس، هایما اس۵ پلاس، دنا پلاس با گیربکس ۶ سرعته دستی و ATM و رانا پلاس با گیربکس دستی و ATM را به سبد محصولات این شرکت اضافه کند.

آریسان جدید، رونمایی از نسخه اولیه کراس اوور ایرانی و آغاز طراحی هاچبک کم مصرف از جمله دیگر اقدامات ایران خودرو در راستای افزایش تنوع محصولات این شرکت و پرکردن خلاهای موجود در بازار خودرو است ضمن اینکه ایران خودرو هایما اس۷ پلاس را نیز به تازگی به بازار عرضه کرده است.

در مجموع آنچه تا کنون از فعالیت ها و برنامه های ایران خودرو منتشر شده است این است که قطار تولید خودرو با وجود مشکلات عدیده در تولید خودرو نظیر قیمت گذاری دستوری همچنان با قدرت به حرکت ادامه می دهد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین