دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-17:17 شمسی /4/29/2024 5:17:22 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25103
  • زمان انتشار:چهارشنبه 30 تير 1400-4:55
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد

پرونده خودروهای مانده در گمرک بالاخره قرار است بسته شود، پرونده ای که طی چند سال گذشته معطل کاغذبازی ها و ناهماهنگی بخش های مختلف شد و حالا نیز احتمال دارد تصمیمات عجیبی برای آن گرفته شود.
لجبازی با خودروهای آمریکایی

به گزارش خودرونامه،آن طور که مسئولان سازمان امور اموال تملیکی اعلام کرده اند، در صورت موافقت نهایی هیات دولت، تعیین تکلیف خودروهای وارداتی رسوبی در گمرک در دستور کار قرار می گیرد. بر این اساس، خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی به شرط فروش در داخل و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ها هم مشروط بر تردد در مناطق آزاد، به مزایده گذاشته خواهند شد. از سوی دیگر اما خودروهای آمریکایی و فاقد نمایندگی نیز احتمالا امحای فنی می شوند. 

داستان خودروهای رسوبی در گمرک به چند سال پیش مربوط می شود، مقطعی که مشخص شد در ثبت سفارش و ورود آنها به کشور تخلفاتی صورت گرفته است. این تخلفات بیشتر در حوزه ثبت سفارش بود و سبب شد بالغ بر 14 هزار دستگاه خودرو اجازه ترخیص از گمرک را پیدا نکنند. در نهایت اما بیش از 10 هزار دستگاه از خودروهای دپویی به تدریج مجوز خروج از گمرک را گرفتند، اما در حال حاضر همچنان بالغ بر پنج هزار دستگاه دیگر در گمرکات خاک می خورند. این پرونده اما قربانیانی نیز داشت، چه آنکه علیه برخی واردکنندگان اعلام جرم و کار حتی به بازداشت آنها هم کشید. 

مزایده خودروهای مردم

اما سناریوهای مختلف درباره خودروهای مانده در گمرک در حالی مطرح می شود که برخی کارشناسان و فعالان عرصه واردات خودرو معتقدند خودروهای موردنظر امانت و مال غیر به حساب می آیند و باید به صاحبان شان باز گرداننده شوند. مسوولان مربوطه اما حرف شان این است که خودروهای دپویی در گمرک یا پرونده قضایی دارند و یا در ثبت سفارش و واردات آنها تخلف صورت گرفته است، بنابراین نمی توان آنها را ترخیص کرد. در چنین مواردی، کار به مزایده کشیده می شود و ممکن است خودروهای مانده در گمرک نیز مشمول همین قائده شوند. با این حال فعالان عرصه واردات معتقدند دپویی ها باید با حل و فصل پرونده قضایی و مساعدت نهادهای مربوطه به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک، به صاحبان اصلی شان باز گرداننده شوند. برخی از این خودروها دارای پرونده قضایی هستند، بنابراین با همکاری قوه قضائیه می توان سرنوشت بهتری را برای آنها رقم زد. همچنین در مورد خودروهای آمریکایی نیز که صحبت از امحای فنی شان در میان است، به نظر می رسد این اقدام نوعی سرمایه سوزی است، در حالی که می توان مثلا مجوز تردد به آنها در مناطق آزاد را داد.

در این مورد اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به خودرونامه می گوید:به نظر می رسد مسوولان مربوطه بر سر خودروهای دپویی در گمرک به خصوص آمریکایی ها به نوعی لج کرده اند. مهدی دادفر با بیان اینکه تصمیمات آنها به خصوص در مورد خودروهای آمریکایی و احتمال امحای فنی شان، قابل درک نیست، می افزاید:بابت ورود این خودروها سرمایه و ارز هزینه شده و حتی با وجود بروز تخلف نیز امحای فنی آنها به صلاح نیست و سرمایه سوزی محسوب می شود. وی تاکید می کند:اشکالی ندارد که خودروهای آمریکایی در مناطق آزاد مورد استفاده قرار گیرند.

دادفر اما در واکنش به مزایده خودروهای مانده در گمرک نیز می گوید:به نظر من در اصل باید این خودروها را تعیین تکلیف و به صاحبان شان باز گردانند، هرچند همین که بالاخره تکلیف شان مشخص و از گمرک ترخیص شوند، به هر حال از هیچی بهتر است. به گفته دادفر، خودروهای مانده در گمرک که قرار است به مزایده گذاشته شوند، مال مردم به شمار می روند و احتمالا خیلی ها حاضر به خرید آنها نخواهند شد چون می دانند که این خودروها صاحب دارند. 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین