شنبه 8 ارديبهشت 1403-20:40 شمسی /4/27/2024 8:40:29 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24867
  • زمان انتشار:چهارشنبه 9 تير 1400-9:14
واکنش دبیر انجمن خودروسازان به درخواست قطعه‌سازها مبنی بر محدودیت واردات

در حالی که هنوز تحریم‌ها پابرجا و واردات خودرو نیز ممنوع است، انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به تازگی با ارسال نامه‌ای به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خواستار جلوگیری از واردات قطعات و خودروهای دارای مشابه داخل، شده است. 
قطعه‌سازان خود را لوس کرده‌اند

قطعه‌سازان در این نامه خواستار این شده‌اند که در راستای روشن نگه داشتن چراغ نهضت ساخت داخل و صیانت از سرمایه گذاری کلان انجام شده، تمهیداتی اندیشیده شود تا با تنظیم قوانین و مقررات و لزوم اجرای قطعی آن، برنامه ریزی در راستای وضع محدودیت واردات قطعاتی که امکان ساخت داخل دارند (به خصوص قطعات داخلی سازی شده) صورت گیرد.

در واکنش به این نامه اما دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید موافق نظر قطعه‌سازان نیست و تولید و واردات باید در فضایی آزاد و رقابتی انجام شود. وی در گفت و گو با خبرنگار خودرونامه با بیان اینکه اقدام قطعه‌سازان را نمی‌پسندد، گفت: برای من هم سؤال است که چرا قطعه‌سازان با کمیسیون صنایع مجلس نامه نگاری کرده و خواستار جلوگیری از واردات شده‌اند. احمد نعمت بخش درباره ادعای قطعه‌سازان مبنی بر داخلی سازی قطعات، افزود: ما در دوران تحریم نتوانستیم قطعات الکترونیکی را بسازیم، بنابراین هنوز به نمونه‌های خارجی آنها و قطعاتی دیگر وابسته‌ایم. وی با بیان اینکه خودروسازان با توجه به مسئله تحریم، با مشکلات زیادی در راه تأمین قطعه مواجه‌اند، گفت: در حال حاضر با بدبختی و صرف کلی هزینه بابت دور زدن تحریم، از خارج قطعه می‌آوریم.
دبیر انجمن خودروسازان اما در پاسخ به این پرسش که آیا موافق محدود شدن واردات قطعه در دوران پساتحریم است، گفت: موافق ممنوعیت و محدودیت نیستم، چون در اقتصاد آزاد این بگیر و ببندها جایی ندارد. به نظرم می‌توان با در نظر گرفتن یک تعرفه معقول، فضا را برای تولید قطعات در داخل و ورود نمونه‌های خارجی فراهم کرد. نعمت بخش اما در واکنش به درخواست قطعه‌سازان تاکید کرد: اگر قرار باشد در دوران پساتحریم، قطعه‌سازان قطعات کم کیفیت و گران به خودروسازان بدهند، دلیلی ندارد آنها (شرکت‌های خودروساز) زیر برا بروند و طبیعی است که از خارج تأمین قطعه انجام خواهند داد. وی با بیان اینکه با داخلی سازی قطعات ارز کمتری از کشور خارج خواهد شد، تاکید کرد: با این حال نمی‌توان به بهانه داخلی سازی، راه را بر ورود قطعات خارجی بست و مانع رقابت شد. نعمت بخش این را هم گفت که الان با توجه به قیمت دلار که واقعی شده، نیاز است یک تعرفه معقول (مثلاً ۲۵ درصد) برای واردات قطعات لحاظ شود تا در دوران پساتحریم بتوان بین قطعات داخلی و خارجی رقابت ایجاد کرد.
نعمت بخش با تاکید بر اینکه قطعه‌سازان با نامه نگاری اخیر به نوعی خود را لوس کرده‌اند، گفت: ما به عنوان خودروسازی مشکلی با واردات چه خودرو و چه قطعه نداریم و قطعه‌سازان هم شاید ایرادی در کار خودشان وجود دارد که چنین خواسته‌ای را مطرح کرده‌اند. به گفته دبیر انجمن خودروسازان، ممکن است قطعه‌سازان نگران شده باشند که در پساتحریم از آنها قطعه نخریم؛ این در حالی است که اگر قیمت و کیفیت قطعات داخلی مناسب باشد، خودروسازان قطعاً از آنها خرید خواهند کرد، بنابراین نباید نگران باشند. دبیر انجمن خودروسازان در ادامه به خودرونامه گفت که دلیلی ندارد قطعات گران و کم کیفیت داخلی را بخریم و خودرو نامناسب به دست شهروندان بدهیم و از مردم (به دلیل کیفیت نامناسب خودروها) فحش بخوریم. وی در نهایت با بیان اینکه خودروسازان در نامه چندی پیش خود به مجلس مبنی بر موافقت با آزادسازی واردات، حسن نیت خود را نشان داده‌اند، گفت: ما با واردات خودرو هم مشکل نداریم، فقط حرفمان این است که خودروسازی را از قیمت گذاری دستوری معاف کنند.
اظهارات دبیر انجمن خودروسازان در شرایطی است که قطعه‌سازان مدعی‌اند در دوران تحریم با داخلی سازی قطعات، به نوعی مجاهدت کرده‌اند، بنابراین در دوران پساتحریم باید دستاوردهای آنها حفظ شود. برخی کارشناسان در واکنش به این ادعا می گویند که حفظ داخلی سازی البته اقدام صحیحی است، مشروط بر آنکه منجر به انحصار نشود، کیفیت را نیز زیر سؤال نبرد و صرفه قیمتی هم داشته باشد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین