يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-18:45 شمسی /4/28/2024 6:45:16 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23988
  • زمان انتشار:سه شنبه 28 بهمن 1399-23:15
همزمان با صعود نرخ ارز آغاز شد

فریبا رسولی: بازار خودرو پس از سه ماه و نیم آرامش و سیری نسبتاً نزولی، بار دیگر خیز گرفت، اتفاقی که گفته می‌شود مقصر اصلی آن صعود نرخ ارز در این روزها است. 
خیز جدید قیمت خودرو

طبق اخبار رسیده از بازار، قیمت خودروهای داخلی طی این چند روز حداقل پنج تا شش میلیون تومان افزایش را به خود دیده است. فعالان بازار معتقدند دلیل اصلی تغییر مسیر قیمت خودرو، افزایش نرخ ارز است که خود ظاهراً ریشه در رشد انتظارات تورمی دارد. ایرانی‌ها امیدوار بودند با پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا و آمدن جو بایدن به کاخ "سفید"، توافق هسته‌ای و برجام احیا و تحریم‌ها علیه کشور لغو شوند. این امیدواری در واقع همان کاهش انتظارات تورمی بود که خود را در بازارهای مختلف به واسطه افت قیمت نشان داد. ابتدا بازار ارز به تبعیت از کاهش انتظارات تورمی، نزولی شد و بلافاصله بازار خودرو نیز از آن پیروی کرد تا منحنی قیمت خودروهای داخلی سر به زیر شود.

طی سه ماه و نیمی که از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گذرد، بازار خودرو منهای برخی مقاطع کوتاه، آرام و توام با کاهش قیمت بوده، زیرا ارز گستاخی نمی‌کرد. شرایط به شکلی پیش رفت که قیمت خودروهای داخلی بیش از ۳۰ درصد نسبت به روزهای قبل از انتخابات آمریکا افت کرد. در این مدت با وجود رشد عرضه از سوی فروشندگان عام، تقاضا برای خرید بسیار پایین بود، زیرا خیلی‌ها امید داشتند با احیای توافق هسته‌ای و برجام و لغو تحریم‌ها، قیمت خودرو به تبعیت از انتظارات تورمی و نرخ ارز، بیشتر و بیشتر نزول کند.

این در حالی است که طی چند وقت اخیر و با توجه به سیگنال‌هایی نه چندان مثبت درباره آینده برجام، انتظارات تورمی دوباره بالا رفت تا نرخ ارز نیز صعود کند و دامنه این اتفاقات به بازار خودرو هم کشیده شود. البته در کنار مسئله انتظارات تورمی و صعود نرخ ارز، احتمالاً افزایش تقاضا به واسطه شکل گیری بازار به اصطلاح شب عید نیز در رشد قیمت‌ها بی تأثیر نبوده است.

با این حال عامل و محرک اصلی قیمت خودروهای داخلی بدون شک بالا رفتن انتظارات تورمی و نرخ ارز است. بنابراین اگر روند صعودی نرخ ادامه داشته باشد، بازار خودرو نیز به تبعیت از آن به رشد قیمت ادامه خواهد داد. البته به تازگی سیگنال‌های مثبتی از سوی آمریکایی‌ها برای مذاکره منتشر شده (از جمله پیام فارسی جو بایدن رییس جمهوری آمریکا مبنی بر بازگشت این کشور به دیپلماسی)، که این موضوع شاید بتواند انتظارات تورمی و نرخ ارز را کاهشی کند. در این صورت بازار خودرو نیز روندی نزولی را از سر خواهد گرفت.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین