دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-3:7 شمسی /4/29/2024 3:07:22 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23979
  • زمان انتشار:سه شنبه 28 بهمن 1399-5:58
خودرونامه کارنامه خودرویی نخستین رییس زن سازمان ملی استاندارد را مرور کرد

فریبا رسولی: نیره پیروزبخت نخستین رییس زن سازمان ملی استاندارد با حکم رییس جمهوری و به دلیل بازنشسته شدن، از سازمان ملی استاندارد رفت، کسی در این سال‌ها کم درگیر با مسائل خودروسازی نبود. 
پیروزی بر پراید

مرور کارنامه خودرویی پیروزبخت طی هفت سال ریاستش نشان می‌دهد وی علاقه زیادی به تغییر استانداردهای خودرو چه در بخش تولید و چه در مورد وارداتی‌ها داشت و تا حدودی نیز موفق بود.
سازمان استاندارد در دوران ریاست پیروزبخت هرچند در مقاطعی دچار تقابل با خودروسازان شد، اما در مواردی نیز نرمش نشان داد، نرمشی البته از جنس اجبار، به خصوص در بحث اجرای استانداردهای ۸۵ گانه. در کارنامه خودرویی سازمان استاندارد پیروزبخت، دو نقطه عطف به چشم می‌آید، نخست، ارتقای استاندارد خودروهای داخلی و دیگری کنار گذاشتن پراید.

در اواخر سال ۹۴، پیروزبخت رسماً خبر از تغییر استانداردهای تولید خودرو در کشور داد. بر این اساس، خودروسازان ملزم شدند ابتدا تعداد استانداردهای خود را در دی ماه امسال از ۵۵ به ۶۱ مورد افزایش داده و در مرحله بعد با موعد تیر ماه ۹۷ نیز دو مورد دیگر را اضافه کنند. در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد دیگر، جمع استانداردهای خودرویی به ۸۵ می‌رسید و خودروسازان باید تا دی ۹۷ آن‌ها را اجرایی می‌کردند.

هرچند پیروزبخت تاکید زیادی روی اجرای این استانداردها در موعد مقرر داشت، با این حال تحریم اجازه تحقق این هدف را نداد. در نهایت حتی سازمان استاندارد مجبور شد سه مورد از استانداردهای جدید را تعلیق کند. با این حال اما اصرار سازمان استاندارد بر اجرای استانداردهای ۸۵ گانه منجر به خروج پراید از چرخه تولید شد.

پراید به دلیل سطح کیفی نه چندان مناسب، سال‌ها جزو گزینه‌ها برای حذف از چرخه تولید بود، اما هر بار به دلایل و بهانه مختلف، این اتفاق رخ نداد. در نهایت پراید چون نتوانست استانداردهای ۸۵ گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس کند، برای همیشه از خودروسازی کشور کنار گذاشته شد. در کنار پراید البته پژو ۴۰۵ در مدل GLX نیز به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه، حذف شد، هرچند مدل SLX آن با همان خصوصیات فنی و تنها تفاوت‌هایی ظاهری، کماکان تولید می‌شود.

آخرین مسئله خودرویی سازمان ملی استاندارد اما ممانعت از ترخیص برخی محصولات وارداتی از جمله بنز و پورشه از گمرک بود. گفته می‌شد سازمان ملی استاندارد به گمرک اعلام کرده چند مدل خودرو از جمله بنز، بی‌ام‌و، پورشه و تویوتا مورد تأیید نبوده و با استاندارد ملی مطابقت ندارند. بعدها اما پیروزبخت توضیح داد که خودروهای موردنظر مشکل استاندارد ندارند بلکه به لحاظ قانونی (مثلاً نداشتن ثبت سفارش) امکان ترخیص آنها نیست.
حال با رفتن پیروزبخت، باید منتظر ماند و دید رییس جدید سازمان ملی استاندارد چه برنامه‌هایی در مورد خودرو خواهد داشت.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین